zacharymyr March 16, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

 

Nettbutikk eiere!! Nå er det på tide å drive nettbutikken din på en «techy» måte

 

Nå er det ikke bare salg, reach, kundeservice eller produkt, men heller konverteringsoptimalisering, brukeratferd, SEO og nyhetsbrev

 

Det finnes mange forskjellige verktøy for SEO rapportering, sosiale medier, design, webside optimalisering også videre som du kan bruke for din nettbutikk for å øke konvertering.

Dessverre er mange av disse avanserte verktøyene ikke gratis. Men jeg skal gjøre dere en tjeneste…

 

Jeg skal presentere dere nettbutikk eiere eller markedsførere 5 gratis verktøy som du kan bruke på din nettbutikk

 

1.   Markedsføring: Mailchimp

 

Øke konvertering i nettbutikken
E-postmarkedsføring

 

Karl Philip fra Høyskolen Kristiania elsker E-post markedsføring og nevner det konstant! Men det er fordi avkastningen på E-postmarkedsføring er utrolig høy!

 

Direkt Marketing Association and Demand Metric kom frem til at E-post markedsføring hadde en median avkastning på 122%

122%?! Ser du muligheten med E-post markedsføring nå?

 

Og heldigvis for dere nettbutikk eiere har «Mailchimp» er gratis løsning for dere

 

Gratis løsningen tilbyr 12 000 e-poster hver måned til en liste med 2 000 abonnementer

I tillegg har de enkel editor funksjon som gjør at du kan tilpasse nyhetsbrevet ditt gjennom enkel drag-and-drop funksjon.

 

De har også A/B -testing som gjør det slik at du kan teste ut hvilke typer nyhetsbrev som konverterer

 

 

2.   Analyseverktøy: Google Analytics

 

Analyse av trafikken i nettbutikken
verktøy for trafikk

Dette analyseverktøyet gjør egentlig det mest av alt med tanke på måling av trafikk i websiden din. Det gir utrolige mye informasjon om trafikken og det beste av alt, det er GRATIS. Tusen takk Google.

 

 

Hvor lander de på siden, hvor lenge er besøkende på siden, hvilken side som presterer dårlig, er bare en liten del av det hele som dette verktøyet kan gi deg.

 

Det å kunne forstå HVEM, HVOR eller HVILKEN er gullverdt.

 

Hvordan en nettbutikk kan bruke Google Analytics: Du kan se på trafikken og hvor den kommer fra. Er flertallet av trafikken organisk, men lite fra dine kampanjer på sosiale medier? Kanskje man bør satse på optimalisere kampanjene og innholdet på sosiale mediene eller kanskje videre optimalisere siden slik at Google kan rangere siden på visse nøkkelterm?

3.   Websideoptimalisering: Hotjar

 

Kartlegging av klikks på nettbutikken
Hotjar for brukeratferd

 

Hotjar er også et analyseverktøy, men Google analytics forteller bare hva som skjer mens Hotjar kan fortelle hvorfor det skjer.

 

Dette verktøyet kan fortelle deg hvordan folk bruker din webside- Hotjar kan kartlegge

hvor brukerne klikker, scroller også videre. Deretter så vil verktøyet presentere deg informasjon på hva brukerne gjør gjennom «heatmaps»

 

Genialt! Nå kan du få informasjon om trafikken og hva de gjør på websiden!

 

Bare tenk hva du kan gjøre med den type informasjon?

 

Hvordan en nettbutikk kan bruke Hotjar: Du kan se på heatmappen og se på hvor flertallene av klikkene ender opp. Lav oppmerksomhet eller engasjement på noe du mener er viktig er en av de beregningene som Hotjar kan oppdage. Da kan du endre på innholdet eller designet som gjør øker oppmerksomheten eller engasjementet.

 

4.   Hastighet: Compressor

Økt hastighet i nettbutikken
Komprimer bildene dine

 

Visste du at hastighet er en av mange kriterier som avgjør om nettbutikken er «bra» nok?

 

Tenk at du skal besøke en side og det tar altfor lang tid før det loader opp? Hva gjør du da? Du forlater med en gang og finner en annen side som kan løse dine problemer.

 

Hva kan du gjøre da? Hva kan du gjøre med din nettbutikk gjøre for at hastigheten blir litt raskere?

 

Du kan bruke Compressor som komprimerer hvilket som helst bilde til en mindre fil uten at det går utover kvaliteten på bildet.

 

Smalere filer betyr raskere loadup time på websiden din, som kan føre til lavere fluktfrekvens som igjen kan føre til økt konvertering.

 

BONUS: https://tools.pingdom.com/ er en gratis løsning for deg som ønsker å teste ut hastigheten på websiden din

5.   Innholdmarkedsføring: Ahrefs

For innholdsmarkedsføring for nettbutikk
Ahrefs tool

 

Innholdsmarkedsføring har blitt markedsførere nye våpen for å tiltrekke nye kunder til websiden deres.

 

Men jeg kan tenke meg at mange nettbutikkeiere ikke vet helt hva de skal produsere av innhold.

 

Ahrefs er et verktøy som viser hvor dine konkurrenter får trafikken fra. Du kan se på hvilke innlegg som får inn mest trafikk og hvilke søketermer som driver trafikken.

 

Hvordan en nettbutikk kan bruke Ahrefs: Hvis din nettbutikk har en innholdsmarkedsføring strategi, så kan du bruke dette verktøyet for å se på hva slags type innhold som din konkurrent produserer og se hvilket innlegg som får inn mest trafikk.

 

For eksempel, hvis du driver en nettbutikk som selger klær for damer, og du ser gjennom Ahrefs at konkurrenten din får inn mest trafikk på innlegg som heter «Top 10 høstfavoritter», da kan du produsere noe lignende eller mye bedre slik at du får en del av den trafikken.

 

Poenget er at du ser på hvilke innhold som driver inn trafikk og produserer noe lignende.

 

 

 

 

 

 

The post 5 GRATIS verktøy du kan bruke på din nettbutikk for å øke konverteringen appeared first on Zachary Myr.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*