emilietorset June 9, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Et stort tema innenfor valgfaget Digital markedsføring, handler det om å kunne håndtere digitale markedsføringsverktøy og forstå det digitale markedet. I denne sammenhengen fikk alle studentene i oppgave å sette opp en fullt brukervennlig nettbutikk. De fleste av oss tok oppgaven et steg lenger og har nå lansert en nettbutikk på knapt 40 dager. Gjennom prosessen har jeg lært meg hvilke hensyn man bør ta i etableringen, og hva som funket best bra for dagens nettbutikker. I denne forbindelsen har jeg laget en 10-trinns guide med oversikt over hvilke steg man kan ta, for å enkelt lage sin egen nettbutikk.

1) Ha en idé å gå ut ifra

For å kunne sette i gang med prosjektet er det viktig å ha en idé å ta utgangspunkt i. Ellers kan nettbutikken fort bli en fjern drøm. I denne forbindelsen hadde min medstudent og nettbutikkpartner Vilde Christin Skildrud lenge hatt en idé om å skape sin egen nettbutikk med digitale produkter.

De digitale produktene det var snakk om var “presets”, en lagret redigeringsinnstilling i Adobe-appen Lightroom. Presetene gjør det mulig å redigere et bilde på akkurat samme måte som når du brukte innstillingen for første gang, men nå kun ved ett tastetrykk på preseten. Det unike med produktene sammenlinket med andre redigeringsprogrammer er at presetene gjør det mulig å utelukke eller forandre farger innad i bildet, slik at feeden alltid vil bli matchende. Dette er et produkt som ikke er særlig utbredt, men som heller gjelder nisjegrupper. Blant annet benytter særlig influencere og  instagrammere av slike presets. Derav var dette en idé som gjorde at vi måtte tenke på å satse internasjonalt.

Eksempler på noen av våre presets
Eksempler på noen av våre presets

2) Planlegging

Når vi nå hadde kommet med en idé å gå ut ifra gjaldt det å sette en plan for det videre arbeidet. Hvordan skulle vi gjøre produktene tilgjengelige for kundene? Hvilke konkurrenter hadde vi? I hvilke deler av verden var markedet for slike produkter? Det var flere spørsmål som det var lurt å tenke over før man begynte å opprette nettbutikken. Allikevel bør det nevnes at mye av informasjonen dukker opp underveis, men det kan være lurt å forbedrede seg på noen av dem også.

For oss gjaldt det her å bruke Google Trends for å finne spesifikke målgrupper. I tillegg brukte vi Google mye for å finne ut hvordan presetene overføres til kunden, hvordan konkurrentenes sider ser ut og hva vi kunne fokusere på for å skille oss fra konkurrentene. I denne sammenhengen er tipset mitt til deg å prøve deg fram, google eller høre med andre, da man kan få gode tips på akkurat dette.

Eurovision continues to dominate Google Trends in 2018 - ESCXTRA.com
Hentet fra escxtra.com

3) Sett deg mål

Når ideen er
etablert og planleggingen er kommet i gang, er det sentralt å sette seg mål. De
vil ta utgangspunkt for hvordan veien videre vil gå og for å ha noen resultater
å jobbe mot. I denne sammenhengen har vi gjennom nettbutikken benyttet oss av
OKR-systemet, da det gir gode og konkrete målsettinger å motivere seg mot. Da
de er konkrete og korte, gjør dette også at de er lettere å følge opp, slik at
man kan se effektiviteten og retningen på arbeidet man driver med.

Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg om OKR, så om du vil ha mer informasjon om rammeverket kan den leses her. Når vi skulle finne ut hva som skulle bli vårt Objective og våre Key Result (KR) var det mye prøving og justering før vi endelig satte oss mål som både satset høyt, samtidig som de var realistiske. Disse kan ses nedenfor:

Objective: Lage og drifte en velfungerende, internasjonal nettbutikk som gir oss høy kompetanse på digitale produkter og tilhørende markedsføring.  

KR1: Sette opp en brukervennlig nettbutikk med
1000 visninger innen eksamensslutt.

KR2: Oppnå 350 følgere på nettbutikkens
sosiale mediekanaler innen eksamensslutt.

KR3: Selge 20 produkter innen eksamensslutt.

KR4: 50 abonnementer på nyhetsbrev innen
eksamensslutt.

4) Velge en plattform for nettbutikken

Når mye av planleggingen nå er gjort er det aktuelt å begynne med det praktiske. Dette innebærer særlig å finne hvilken plattform du vil bruke på nettbutikken. I denne sammenhengen er det gjerne WooCommerce og Shopify som blir presentert for nybegynnere, da de begge er svært brukervennlige.

Hverken jeg eller Vilde har noe tidligere erfaringer med noen av dem, men ble rådet til å bruke Shopify av fjorårets elever. Derfor ble valget enkelt for oss, men om du selv er i tenkeboksen rundt dette valget anbefaler jeg det å høre rundt eller google litt, slik at man får innsikt i hvilken som passer best for dine behov.

Shopify vs Woo Commerce
Hentet fra fbajournal.com

5) Design

Når vi har funnet ut
hvilken plattform vi skal bruke er det viktig at vi prøver ut ulike design for
å finne ut hvilket som passer best. Her er det viktig at den gir et godt
førsteinntrykk og passer med produktene vi selger. Ikke minst er det viktig at
nettbutikken ser reell og ekte ut slik at den besøkende ikke tviler på at det
kan være svindel. Shopify har ulike temaer det går an å bruke, slik at man får
et oppsett på hvordan nettsiden kan se ut.

I vår forbindelse ville vi ha et fokus på inspirasjon og glede rundt bilderedigering og -deling. Ved utforming tok vi også hensyn til hvordan nettbutikken appellerte til de besøkende. I denne sammenhengen har jeg skrevet en et blogginnlegg over hvilke kriterier man bør prioritere i designprosessen for nettbutikken slik at den blir optimal. Blogginnlegget kan leses her.

Skjermdump fra nettbutikkens mobilformat
Skjermdump av nettbutikkens pc-format

6) Legge inn produkter og betalingsmåte

Når designet er på
plass er det viktig at selve businessen kommer på plass, slik at det kan
gjennomføres transaksjoner. For vår del var det å legge inn produktene en grei
prosess, da de var digitale og kun trengte å lastes inn.

I forhold betalingsmåter hadde vi også fått tipset at Stripe var et godt verktøy. Stripe var enkelt å implementere på Shopify, noe som gjorde det til en enkel prosess. Stripe ble implementert gjennom å lage en konto på Stripe og sammenkoble den med den kontoen du ønsker å motta pengene på. I tillegg måtte vi vertifisere identiteten til den som opprettet kontoen, slik at sikkerheten overholdes. Videre ble Stripe koblet mot Shopify gjennom “Payments”. Da vi hadde digitale produkter måtte vi dog også implementere “Digital Downloads” fra Shopify store, men dette gikk greit for seg.

Det er verdt å bemerke at retningslinjene til Stripe har blitt strengere med årene, så om betalingstjenesten er i tvil om nettbutikken din er reell, kan denne prosessen ta noe lenger tid med prøving og feiling. Med tanke på vårt internasjonale publikum var det viktig at betalingsløsningene var tilpasset ulike betalingsmåter som Paypal, Klarna, vanlig bankkort, kredittkort og Apple pay. Dette var noe Stripe hadde muligheten til, noe som passet ypperlig for oss.

How to Integrate Stripe with Shopify | Web, Design, SEO ...
Hentet fra freelancingig.com

7) Lage sosiale medier til nettbutikken

Når det meste av det
praktiske nå er håndtert er det aktuelt å etablere et publikum på sosiale
medier. Da sosiale medier tar en enormt stor plass i dagens samfunn, er det
stort sett forventet at bedrifter er tilgjengelige der. Dette betyr at spesielt
nettbutikker bør benytte seg av disse plattformene for å kunne generere jevn
trafikk til nettbutikken, i tillegg til å være synlige for kundene. For oss
benyttet vi oss av sosiale mediene for å skape engasjement før lanseringen, noe
som er et godt tips for å ha et publikum å lansere for.

Med de produktene vi
tilbyr var det kanskje spesielt viktig å ha sosiale medier. Dette ga oss
muligheten til å skape inspirerende innlegg, slik at vi kunne få vist
produktene våre gjennom plattformene. For oss gjaldt dette å særlig bruke
Facebook og Instagram, da vi så for oss at store deler av målgruppen vår var
aktive der.

Skjermdump fra nettbutikkens Facebook-side
Skjermdump fra nettbutikkens Instragram-side

8) Implementere analyseverktøy

Før man lanserer er det lurt å implementere analyseverktøy for å kunne følge med på hvordan trafikken og annonsene fungerer. Verktøy vi her benyttet oss av Google Analytics, Shopify sin egen analyse, Google Tag Manager og Facebook Business Manager. De alle ga innblikk for hvor trafikken kom fra, om det skjedde noen feil ved kjøpsreisen eller over hvilke produkter folk trykket seg mest inn på. Dette var noe vi kunne bruke for å justere innleggene våre og kommunikasjonen, etter innblikk fra analysen.

I forbindelse med nettbutikken har både jeg og Vilde tatt flere sertifiseringer i Google Analytics, slik at vi lettere kunne forstå hva tallmaterialet betyr og hvordan vi kunne bruke verktøyene for å bedre situasjonen. Dette var noe som hjalp oss på veien, så om du er i tvil kan introduksjonskurset prøves ut her.

Nettbutikk-gründer? Her er Google-verktøyene du bør bruke! - INEVO
Hentet fra inevo.no

9) Lage annonser

Nå som alt det praktiske er løst for nettbutikken er det viktig å få satt i gang noen annonser til lanseringen. Annonsene vil i mange sammenhenger være avgjørende for å få stor nok trafikk til nettsiden din. I denne sammenhengen er det viktig å bestemme seg for hvilke plattformer man vil annonsere gjennom, i sammenheng med produktene man selger. I tillegg er det lurt å finne ut av hvor målgruppen befinner seg, slik at man kan eksponere dem for budskapet ditt.

Da både Vilde og jeg hadde fått Facebook-kuponger for vår Facebook Blueprint-sertifisering, var det naturlig at vi benytte oss av Facebook sine annonsemuligheter via Facebook Business Manager. Da store deler av målgruppen vår er både på Facebook og Instagram, var dette et perfekt utgangspunkt for oss. I tillegg er Google sitt annonseverktøy AdWords til å anbefale, da de gir unike muligheter til å komme som det øverste resultatet på dine valgte nøkkelord i Google. For oss ble dette dog noe vi valgte å ikke ta oss råd til i første omgang, men vi ser an muligheter for å kunne bruke dette senere. Nedenfor er det presentert noen av de annonsene vi har prøvd ut, og som funket for oss.

Skjermdump fra annonse på Nyhetsoppdateringen på Facebook
Skjermdump fra annonse på Nyhetsoppdateringen på Instagram
Skjermdump fra annonse på Instagram Story

10) Lansering av nettbutikken

Som det siste steget i prosessen for å lage en nettbutikk er det aktuelt å lansere. Lanseringen er et sinnsykt spennende steg å ta, samtidig som det er nervepirrende. I denne anledningen gjennomførte vi en kickoff-kampanje der vi spredde budskapet til målgruppen om at nettbutikken nå var lansert. På denne måten fikk vi trafikk til siden vår og flere leads gjennom våre pop-ups for påmelding til nyhetsbrev. Dette er et godt utgangpunkt for å senere kunne bruke epost-markedsføring aktivt og få resultater derfra.

Skjermdump fra vår pop-up via Mailchimp

Om du nå har blitt inspirert og vurderer å prøve på det samme selv er det bare er å gå for det! Det å åpne nettbutikk er som du kanskje har fått innblikk av, lettere enn du tror. Med på kjøpet får man også en enorm erfaring og forståelse for forbrukermarkedet, noe i hvert fall jeg vil ta med meg videre. Lykke til!

/ Emilie Torset