hanmon February 19, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

1. Sjekk Leveringstid- velg gjerne land som ikke har lengre enn 4 ukers leveringstid. Grunnen til dette er at 4 uker allerede er mye ventetid for mange, går det lengre tid kan det føre til en dårlig opplevelse for kunden, selv om du har vært ærlig med leveringstid. Kan ende opp i at de heller velger andre nettbutikker som har mindre leveringstid.

2. Lag din egen nettbutikk, ikke driv dropshipping gjennom eBay eller Amazon. (Det finnes mye konkurranse der. En annen grunn er at du har mye begrensing på hva du kan gjøre i disse digitale plattformer. En god måte å beskytte deg selv på er ved å lage din egen nettbutikk (LLC), så om en kunde får et feil/ødelagt produkt, er det butikken som er ansvar og ikke du personlig.

3. Sett nettbutikken(LLC) i ditt eget området (i dette tilfelle Norge)

4. Vær ærlig med leveringstid, ikke vær redd av å fortelle sannheten. (kundene liker når du er ærlig), de fleste selgere ikke er det, noe som synker troverdigheten over tid. Om du ikke er ærlig med dette blir kundene forvirret og irritert, noe som kan ende opp i at de skriver dårlige reviews om butikken din. (prøv å gjøre leveringstid veldig tydelig, vis det gjerne på alle sidene i nettbutikken din)

5. Ha en Refund Policy- vær veldig tydelig på at du vil bare gi refund på produkter som enten har blitt levert feil/ ødelagt (og at disse må sendes tilbake før du gir refund. Vær sikker på å sette et bildet med refund policy på absolutt alle sider, sånn at kunden ikke har noe unnskyldning på å ikke har sett det).

6. Hold kunden oppdatert, og send gjerne nyhetsbrev etter at de har kjøpt et produkt hos deg. Dette gjøres for å få dem til å kjøpe mer etter hvert. Det er også en god idé å minne dem at de godtatt vilkårene om leveringstid. Er en god unnskyldning for å si at den lange leveringstid skyldes pga. høy etterspørsel av det produktet. Muligheten til å tracket produktet online er også et pluss. Alt dette skaper en dialog med deg og kunden, og gir en bedre kundeopplevelse og dermed mulige lojale kunder.

7. Sett opp en «Like kampanje» til din nettbutikk fanside før du tester ut produkter. Kjør kanskje en 3 dagers kampanje med adds på Facebook. Dette vil gjøre nettbutikken din synlig og gi din fanside mer autoritet, noe som vil føre til at flere kommer til å stole på din nettbutikk.

8. Legg inn ihvertfall 20 produkter i nettbutikken din før du begynner å teste ut. Mange dropshippere er veldig utålmodige og de legger inn bare noen få produkter før de begynner å teste ut. Dette ses som lite troverdig. Når kunden ser bare noen få produkter tilgjengelig, blir de litt mistenkelig, og det kan virke lite profesjonelt, akkurat som en side i utviklingsfasen. (Legger du inn flere produkter, vil troverdigheten til å kjøpe noe øke).

9. Ha alltid penger tilgjengelig i tilfelle pengene fra kunden ikke kommer i tid. Når de kjøper noe fra deg, tar det sannsynligvis ca. 1-2 uker før du mottar pengene, så hvis du er avhengig av disse pengene for å betale for de varene de har kjøpt fra deg, vil det oppstå mange problemer. Så bedre å være sikker på at du har noe ekstra. (ikke bruk heller alle dine penger på å sette opp nettbutikken eller på å markedsføre den, det er viktig å ha en plan).

10. Vær klar for å bruke penger for å tjene penger. Droppshipping handler om å teste ut (du legger inn nye produkter og setter kjører adds på disse, deretter ser du hvilke produkter er de som selges mest, disse vil gi deg Profit i fremtiden).

Og en siste ting er å ikke gi opp for tidlig, hvis du ikke selger noe, bare forsett før du gir opp med en gang. Øvelser gjør mester.

Kilder:

Gode tips tatt hentet fra Sarah, en velykket entreprenør.