Maylinn February 5, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

En del av det å markedsføre seg selv handler om å kontinuerlig komme med nytt og verdifullt innhold. Du kommer kanskje til et punkt hvor det stopper litt opp? Kanskje skjer det ikke noe spesielt eller du rett og slett mangler inspirasjon.

På sosiale medier blir vi konstant eksponert for innhold. Det er ekstremt mye innhold vi blar gjennom hver eneste dag. Dette har jo også gitt oss evnen til å relativt raskt sile ut hva som er relevant for oss og ikke. For deg som prøver å markedsføre deg og din bedrift betyr dette stor konkurranse om oppmerksomheten. Presset om å være på hele tiden, og stadig poste nytt innhold er derfor stort. Har du dette presset på deg kan det fort si stopp. Du vil komme til et punkt der du ikke har noe mer nytt og aktuelt å snakke om. Du vil komme til et punkt hvor det du poster ikke lengre har et mål, men bare postes for å postes. 

Ta et skritt tilbake og se på eksisterende innhold

Når du kommer til punktet hvor det sier stopp. Ta et skritt tilbake og se på hva du allerede har. Gjenbruk er en fantastisk ting- og ikke minst er det blitt en trend. Det er ingenting som tilsier at du ikke også kan bruke innholdet ditt igjen. 

Det finnes mange forskjellige måter å bruke innholdet ditt på nytt. Her handler det bare om å være kreativ. Selv om noe er publisert eller sagt en gang betyr det ikke at det er oppbrukt- og det betyr iallfall ikke at alle har fått det med seg. 

3 måter å bruke innholdet på nytt

1. Repost #trowback

Har du skrevet et bra innlegg, postet et bra bilde eller laget en god video? Hvorfor ikke dra den frem igjen? Å bruke innhold du allerede har, akkurat som det er, er kanskje den letteste måten å gjenbruke innholdet ditt på. Et eksempel kan være å dra frem fjorårets mest leste innlegg eller mest likte instagram-post. 

2. Samme innhold i forskjellige former

En lang video kan bli flere korte, en tekst, et bilde og en gif. En tekst kan bli en video, en quote, et innlegg, en podcast. Det er mange varianter man kan lage av samme innholdet. Lager du for eksempel en podcast, hvorfor ikke filme den samtidig så du kan legge ut filmklipp på sosiale medier? Har du et gammel blogginnlegg, kan det friskes opp med en ny video for eksempel. 

3. Finn en ny vinkling på innholdet

En fin måte å gjenbruke innholdet på er å gi det en ny twist. Hvor mange måter kunne du vinklet dette innlegget for eksempel? “3 måter å gjenbruke innholdet ditt på”, “hvordan gjenbruke innhold”, “hva skal jeg poste på sosiale medier”, “hva skal jeg skrive om på bloggen?”, “hvordan finne inspirasjon til å lage innhold”. Mulighetene er mange. Selv om alle overskriftene forsåvidt har samme budskap, har de forskjellige vinklinger og vil derfor oppfattes forskjellig. 

Det er også viktig å huske på at selv om du føler det er repetisjon, så er det ikke nødvendigvis sånn for andre. Alle får ikke med seg alt du gjør- og det kan brukes til din fordel!

Har du andre forslag til hvordan du kan bruke “gammelt” innhold på nytt?

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

Innlegget 3 måter å bruke innholdet ditt på nytt dukket først opp på Maylinn Gullmark.