gmaylinn December 4, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det virker kanskje enkelt å skulle lage innhold. Det er bare til å sette seg ned å skrive et innlegg, filme en video eller ta noen bilder. Har du lyst til å lage godt innhold der i mot, bør du legge litt mer tanke bak det. Selv om innholdet ditt kan være bra, kan du treffe feil målgruppe, du kan lage innhold som ikke representerer bedriften din eller du rett og slett lager innhold som ikke er av verdi. 

Det er derfor viktig at du har tenkt på dette før du lager innhold:

  • Hvem er du og hva selger du egentlig?
  • Hvem er målgruppen din?
  • Hvordan kan du skape verdi?

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

Hvem er du og hva selger du egentlig?

For å kunne kommunisere riktig budskap til riktig målgruppe er det viktig å vite hvem du er. Du må vite hva du står for og hvilke verdier du tilfører kundene. Still deg selv spørsmål som: 

  • Hva står jeg for?
  • Hva er mine mål?
  • Hvilke verdier har jeg?
  • Hvilken verdi har produktet mitt?
  • Hvilke problemer løser produktet mitt?

Vet du dette, er det mye lettere for deg å forstå hvordan du skal nå målgruppen. Du må vite hvilken verdi du tilfører din kunde. Du må vite hvilket problem kunden har for å vite hvordan ditt produkt løser det- som leder meg videre til neste punkt. 

Hvem er målgruppen din?

Har du lest noen av innleggene mine før, har du kanskje sett at jeg har stilt dette spørsmålet et par ganger før. Jeg mener at det kanskje er et av de viktigste spørsmålene du kan stille og ikke minst ha svar på. Å lage en persona, en fiktiv fremstilling av din drømmekunde, vil også gjøre det mye lettere å kommunisere til målgruppen din. 

Gå gjennom punktene og lag en beskrivelse av din kunde:

  • Navn
  • Alder
  • Ansikt (gi personen et utseende så det blir mer realistisk)
  • Kjønn
  • Lokasjon
  • Utdanning
  • Sivil status
  • Inntekt
  • Interesser
  • Online atferd
  • Offline atferd
  • Kjøpsmotivasjon
  • Kjøps reservasjoner

Les mer om persona HER

Hvordan skape verdi?

Når du skal søke rundt på nett, lese en artikkel eller se en video, konsumerer du ikke innholdet fordi du bryr deg om avsender. Du konsumerer innholdet fordi det er av interesse for deg. Dette er det også viktig å huske på som bedrift. 

Lesere og potensielle kunder er ikke interessert i deg. De er interessert i å vite hvordan du kan løse deres problem. 

Det virker kanskje litt brutalt, og setter et lite stuck i egoet, men det er sånn det er. Du må gi kunden det de vil ha. Om de ikke oppfatter innholdet ditt som verdifullt, er de heller ikke interessert i å bruke tid på det. 

Oppsummert

Kort oppsummert kan du si det er vesentlig å ha bakgrunnskunnskapen på plass før du lager innhold. Å vite hvem du er og hvem du snakker til er også viktig for å kunne formidle riktig budskap til riktig målgruppe. 

Vær en kundefokusert bedrift som har forståelse for både kundens tid og behov. Gi dem det de vil ha, og sørg for at dette representerer deg og din bedrift på best mulig måte.

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

Innlegget 3 ting du bør tenke på før du lager innhold dukket først opp på Maylinn Gullmark.