sofiaschultz March 15, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Google Analytics er en stor del av min nettside, og det er en av det første sidene jeg åpner når jeg starter dagen min.  Det er et av de mest effektive verktøyene der ute for å overvåke og analysere trafikk på blogg/nettsted. Det gir meg enorme mengde informasjon om hvem som besøker bloggen min, hva de leter etter, og hvordan leserne mine kommer til min blogg. Ønsker du å lære mer? Under deler jeg fem tips som kan hjelpe din bedrift til å vokse. Tipsene jeg deler er enkle og er “basics” som er viktig å huske.

 

1. Hvordan finner publikum deg?

Har du noen gang lurt på hvordan folk finner nettsiden eller bloggen din? Er det gjennom sosiale medier eller kanskje gjennom Google? Noen av brukerne finner sannsynligvis nettstedet ditt gjennom direkte trafikk, men å kunne vite nøyaktig hvordan brukerne ankommer er kraftig/relevant/nyttig informasjon! I noen tilfeller kommer brukere til nettstedet ditt etter å ha sett innholdet ditt på et annet nettsted som f.eks. sosiale medier, en annen blogg eller andre plattformer. Disse kaller man for «referrals». Tenk på mulighetene du har til å få delt innleggene dine andre steder, og dermed få flere treff på siden din!

For å se hvilke «referrals» som driver mest trafikk, følg diss trinnene i Google Analytics kontoen din:
Acquistion > All traffic > Referrals

(screenshots fra en Demo-konto som jeg brukte når jeg tok sertiferisngskurset)

Når du ser en liste over alle referansesider, får du en presis liste over nettsteder som de besøkende kommer fra. Etter å ha sett «referrals» siden får du tilgang til mye data. Du får vite hvor mange besøk hvert nettsted har generert i din angitte tidsramme. Hvor mange sider besøkte de brukerne på nettsiden/bloggen din?

Hvis du har et oppsett for e-handel har du mulighet å se om brukerne har lagt inn en bestilling på nettstedet ditt etter å ha besøkt stedet.

Det er nyttig å vite hvor de besøkende kommer fra, slik at du enten kan dele innholdet ditt på de spesifikke nettstedene oftere, eller andre sider som er like. En annen grunn til at det er nyttig å vite hvor besøkende kommer fra, er at du da har mulighet til å markedsføre innholdet ditt på de riktige stedene. Kanskje du skriver fem innlegg om dagen på Facebook, men får ikke masse trafikk. Mens på Twitter får du masse «retweets» som kjører tonnevis med trafikk til nettstedet ditt. I stedet for å bruke så mye arbeid på Facebook kan du heller forbedre dine ferdigheter på Twitter, og være bedre å bruke Twitter.

 

2.Hvor kommer målgruppen din fra?

Google analytics lar deg se hvor brukerne som besøker nettstedet ditt befinner seg geografisk (du får vite hvilken by/land men ikke gate adressen). Du lurer kanskje på hvorfor dette er viktig? Se for deg en nettbutikk som får et stort antall besøkende fra USA, men nettbutikken tilbyr ikke frakt der. Å vite at nettbutikken har «leads» på et bestemt geografisk sted, kan føre til at du kan vurdere produktdistribusjonen din i USA.

En annen måte denne kan være nyttig på er at bloggere kan prøve å finne riktig tidspunkt på dagen lesere kommer og leser et innlegg. Kanskje du bor i Norge og har planlagt å publisere et innlegg på norsk tid, men etter du har vært innom Google Analytics innser du at det fleste av dine besøkende bor i USA. Da har man mulighet til å planlegge når på døgnet innlegget ditt blir publisert. Å vite hvor dine besøkende befinner seg, kan hjelpe deg med å nå folk som aktivt søker innholdet ditt.

Følg disse trinnene i Analytics-kontoen din for å se hvor besøkende dine er fra: Audience > GEO > Location

(screenshots fra en Demo-konto som jeg brukte når jeg tok sertiferisngskurset)

 

3.Hvilket innhold har flest «views»?

En av tingene jeg synes er interessant er når jeg ser på hvor mange som har vært innom innlegget mitt. Det er interessant fordi man har mulighet til å se hvor lenge en bruker er på det innlegget. Ved å klikke: Behavior > Site Content > All Pages i Google Analytics kontoen din får du frem dette.

(screenshots fra en Demo-konto som jeg brukte når jeg tok sertiferisngskurset)

Her kan du se hvilke sider på nettsiden/bloggen som får mest visninger. Kanskje du er en blogger, og skal publisere to innlegg, en som er underholdende og en vlogg. Ved å sjekke ut Google Analytics kan du lære at innlegget som er underholdende blir mer sett enn den andre. Ved å ha den informasjon, bør du skape mer innhold som er underholdende, og som leserne dine liker. Hvis du er en nettbutikk kan du se i Google Analytics og innse at kun en side får visninger, og du selger kun produkter som er på denne siden. Dette kan være en mulighet til å plassere produktet på siden.

 

4.Mål «Goals»

Hva tenker du brukerne dine skal gjøre når de er på nettsiden din? Hvis du har en nettbutikk er det ingen tvil om at du vil at besøkende skal gå gjennom kassen og legge inn en bestilling. På Google Analytics er det mulig å sette mål. For en nettbutikk er vel målet å få kunden på «Thank you for your order» siden. Man trenger ikke å være en nettbutikk for å skape mål, en av målene jeg har på Analytics er å tiltrekke flere lesere.

Hvorfor er målene viktige? Som nevnt er målet mitt å skape mer lesere, målene mine fortelle meg at det jeg utfører funker. Det beste med Google Analytics er å se på hvilke «refferal sites» fører til målutførelser. Ved å klikke på: Coversions > Goals > Overview > Source Medium, kan vi se hvilke «referral sites» som skaper flest målutførelser.

For eksempel: Målet for din nettbutikk er at folk skal registrere seg for nyhetsbrevet ditt. I tillegg later vi som om nettbutikken har vært mye i media i det siste. På grunn av dette skaper det mye trafikk, og du får vite at 5 kjente blogere har skrevet positive vurderinger om nettsiden. Ved å se på Google analytics kan man se at du får mange besøkende via bloggernes nettside. Dette kan du utnytte ved å se på muligheten til å samarbeidet med bloggerne som skriver positive vurderinger for å få besøkende til å registrere seg. Det kan føre til at målet ditt blir nådd.

(screenshots fra en Demo-konto som jeg brukte når jeg tok sertiferisngskurset)

 

5.Se hvem som er på nettsiden/bloggen i «Real-time»

Har du plutselig bare sendt mail til alle kundene dine eller deler et innlegg på sosiale medier? I Google Analytics har man mulighet til å se hvordan brukere reagerer på dette i sanntid. Det er bare å klikke: Real-time > Overview, man har mulighet til å se hvor mange brukere som er på nettstedet ditt akkurat nå. I tillegg kan man se trafikk-kildene som refererte dem, hvilken sider de er på osv. Dette er en av mine favoritt funksjoner, for å se hvor mange det er som virkelig er innom bloggen min, og hvor lang tid de bruker på bloggen er jeg ofte på «Real Time».


(screenshots fra en Demo-konto som jeg brukte når jeg tok sertiferisngskurset)

Som eksempel: Foreleseren delte et av innleggene mine på LinkedIn, og på «Real Time» kunne jeg se hvordan det påvirket trafikken på bloggen. Jeg kan også se hvilken side de sjekket ut.

Google Analytics kan spille en stor rolle for din virksomhet. Det kan hjelpe deg å skape strategier som hjelper din nettside til å vokse mer. Det kan gi deg innsikt om hvor du kan dele innlegg, finne når på døgnet du bør publisere og hvor mange som er på siden din. I tillegg så håper jeg at tipsene er nyttig og vil hjelpe deg videre å forbedre din nettside!

 

 

The post 5 tips du trenger å vite om Google Analytics appeared first on .