theaorn June 11, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

1. Det er gratis

Verktøyet Google Analytics anbefales å ta i bruk om du har et nettsted. Google Analytics gir deg viktig informasjon, tall og statistikk helt gratis. Dataene som Google analytics gir deg kan du bruke for å kontinuerlig optimalisere nettstedet ditt. På den måten kan du hele tiden gi målgruppen informasjonen de er på jakt etter.

2. Automatisk samling av data

Alt du trenger å gjøre for å konfigurere Google Analytics kontoen er å kopiere en kode inn på nettstedet ditt. Denne koden gjør det mulig for Google Analytics å begynne å samle data fra nettstedet ditt og gi deg rapporter på hvordan ditt nettsted gjør det.

3. Du kan bruke google analytics for å forstå hvorfor besøkende går ut av siden din kjapt

Fluktfrekvensen, eller “bounce rate”, forteller oss om prosentandelen som besøkte en side, for å så forlate nettsiden. Desto høyere dette tallet er, jo flere er det som dro fra siden omtrent med det samme som de ankom. Ved å benytte oss av annen data fra Google Analytics kan vi finne en potensiell forklaring på dette.

For å treffe målene i en strategi, kan denne analysen fortelle oss hva vi burde gjøre for å optimalisere nettsiden. Her er noen konkrete eksempler på hva vi tar med oss for fra denne analysen for å treffe målene:

  • Gjøre siden mer leservennlig
  • Opprette “call-to-action” i hvert innlegg

4.Du kan lære deg å kjenne målgruppen: alder, kjønn, interesse, enhet og plassering

Denne informasjonen finner du i Google Analytics og man skal ikke undervurdere den. Denne informasjonen tillater deg å kommunisere (nesten) direkte til kunden. Som forbruker på sosiale medier og andre digitale plattformer kan all den digitale markedsføringen oppleves som støy. Poenget med denne informasjonen er at du skal trenge gjennom denne støyen og gi forbruker en grunn til å lese nettopp ditt innhold.

5. Du kan bruke google analytics til å forstå hvilke sosiale medier som skal målrettes

Henvisningstrafikk (referring sites) – denne analysen lar oss få et innblikk i hvilke eksterne kilder som har ført trafikk til bloggen utenfor søkemotorer. Denne delen av analysen er nyttig for å lokalisere trafikk og for å se hvor trafikk kan komme fra og hvor man burde fokusere mer og mindre på markedsføringen på sosiale medier.

Sist, men ikke minst..

6. For å se om du når målene dine!

Google Analytics hjelper deg med å se om du når målene dine, hvor du burde gjøre forandringer. Det gir deg en indikasjon på hva du burde gjøre mer av, og hva du burde gjøre mindre av. Denne informasjonen kan du konkret bruke for å optimalisere din digitale strategi.

Her kan du lese mer om hvordan vi opplevde å ta sertifiseringer i Google analytics og hva vi lærte av det – kanskje det er noe for deg også?

Man look graphic chart, business analytics concept, big data processing icon, virtual reality interface, server room admin administrator, isometric illustration vector neon dark

Innlegget 6 grunner til å analysere dataene dine i Google Analytics dukket først opp på THEA ØRNESEIDET.