gmaylinn November 20, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

En ting jeg ofte oppfordrer bedriftene jeg jobber med er å sørge for at de poster innhold jevnlig. Konsistens er viktig for å hele tiden være ute og minne kundene på at du er der. Å poste jevnlig betyr også at du må ha en jevn flyt av innhold å poste. Dette er kanskje noe av det mest utfordrende med prosessen. Hva skal du poste? Her er 7 måter å finne inspirasjon til innhold: 

  1. Del bedriften opp i kategorier
  2. Se hva konkurrentene gjør
  3. Hør på hva kundene spør etter
  4. Resirkuler innhold
  5. Vinkle innholdet på forskjellige måter
  6. Sesong, høytider og happenings. 
  7. Kjed deg

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

Del bedriften opp i kategorier

Denne metoden er en av mine favoritter. Det er en måte å virkelig brainstorme og komme frem til mange ideer. Ved å dele bedriften din opp i kategorier, kan du lettere finne tema som passer under hver av kategoriene. Selger du klær kan en kategori være treningsklær mens en annen er festantrekk. Uansett hva du selger prøv å dele bedriften opp i minst 3 kategorier. Finner du 10 temaer til hver av kategoriene har du plutselig 30 ideer til innhold! 

Se hva konkurrentene gjør

Å finne inspirasjon fra konkurrentene er kanskje et must for å være konkurransedyktig. Å følge med og prøve å forstå hva konkurrentene gjør kan både gi deg inspirasjon og konkurransefortrinn. Gjør alt til ditt eget og differanser deg selv fra konkurrentene. Å følge konkurrentene dine på sosiale medier er en lett måte å holde seg oppdatert- samtidig som man henter inspirasjon. 

Hør på hva kundene spør etter

En felle mange går i, er å føle at det du kan er åpenbart for alle. Det er det veldig ofte ikke. Å følge med på hva kundene spør etter kan både være en oppsiktsvekker og en god inspirasjonskilde. Kanskje de spør etter noe du trodde var en selvfølge. Da kan det være en god ide å svare på dette gjennom godt innhold. Følg med i kommentarfelt og mailboks. Ta til deg alt fra kritikk, innspill til spørsmål og takknemlige kunder. 

Resirkuler innholdet ditt

Bare fordi du har postet et bilde eller et blogginnlegg en gang, betyr det ikke at innholdet er oppbrukt. Å re-poste et bilde igjen er helt lov. Kanskje er blogginnlegget utdatert og kan friskes litt opp før det postes på nytt? Et annen måte å resirkulere innholdet på er å gjenskape det i flere formater. Lag en video ut av et blogginnlegg. Lag en podcast ut av en video eller til både en youtube video eller en Instagram story. Gjør et webinar om til tekst. Del et lengre innlegg av video eller tekst opp i flere deler. Mulighetene er mange. 

Vinkle innholdet på forskjellige måter

På hvor mange måter kan du vinkle en tema på? Bare dette blogginnlegget kunne jeg vinklet på flere måter. “Hvordan ha en jevn flyt av nytt innhold”, “Hvordan unngå innholds-stopp på sosiale medier”, “Derfor bør du ikke ta pause fra sosiale medier”, “Har du bedrift en innholdsplan?”. Vri om på hjernen og spør deg selv hvordan du kunne forklart akkurat det samme budskapet annerledes. For deg føles det kanskje som repetisjon, men det er det ikke for kundene dine. 

Sesong, høytider og happenings

Dette er kanskje den enkleste måten å finne inspirasjon. Å lage innhold basert på sesong, høytider eller andre happenings som skjer rundt deg. Sommersesongen og julesesongen vil gjerne kreve to helt forskjellige typer innhold og fokus. Sommer handler om sol, ferie og å være ute mens jul gjerne handler mer om innekos, glede andre og å skape julestemning. Det kan også være aktuelle temaer som dukker opp i nyhetsbilde, som du kan vinkle deg etter. Å følge med på hva som skjer rundt deg og henge med i tiden er en god måte å hente inspirasjon. 

Finn inspirasjon med å kjed deg

Du har kanskje hørt før at det er i kjedelige stunder kreative ideer oppstår. Bruker du litt tid på å kjede deg vil hjernen naturlig begynne å tenke og det kan oppstå mye inspirasjon fra egen hjerne. Det kan også være lurt å alltid ha et sted å notere på. Sitter du på bussen og inspirasjonen plutselig kicker inn, da er det lurt å ha et sted å samle tankene,

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

Innlegget 7 måter å finne inspirasjon til bedriftens innhold dukket først opp på Maylinn Gullmark.