steffengya mai 16, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei!

Denne uka har vi oppgave å finne et velskrevet dybdeinnlegg på engelsk som vi skal oversette til norsk. Vi skal også presentere kort om innlegget og hvorfor det er bra. Jeg har valgt et innlegg skrevet av Brian Balfour. Brian er en amerikansk entreprenør og er mannen bak Reforge.

Grunnen for at jeg valgte akkurat dette innlegget er fordi jeg synes det er utrolig interessant hvordan man kan håndtere vekst og hvordan man lykkes med det i 2020 da det er så stor konkurranse og ikke minst ulike hjelpemidler ved hjelp av å tenke på en annen måte en tidligere. Innlegget til Brian heter «7 Principles to Mastering Growth».

Jeg velger å ta en direkte oversetting her å kalle mitt innlegg for «7 prinsipper for å mestre vekst». 

https://instapage.com/podcast/brian-balfour-on-professional-development

Brian går rett på sak med at vi har et avhengighetsproblem i vår bransje. Det finnes i dag ulike verktøy, tips og triks som i dag kan hjelpe oss med vekst. Det vil si at han mener at vi ikke klarer oss uten alle verktøyene vi har i 2020 for å vokse og et resultat av dette er at markedsførere i dag får lærdommen sin gjennom disse verktøyene, tipsene og triksene og ikke ved bruk av lærdommen. Vi blir heller ikke eksperter dersom vi kun forholder oss til disse verktøyene, vi må tenke utenfor boksen! 

Det meste av arbeidet vi gjør til vanlig innenfor vår bransje finnes det ikke et korrekt svar på og vi kan ikke bare stole på de verktøyene og tips/triks vi finner på Google. For å vokse må vi kunne finne svarene på de problemene vi enda ikke har støtt på og dersom vi klarer å løse de før vi møter de vil vi vokse. I bedriften til Brian, Reforge sier de at dersom du skal bli den beste markedsføreren nytter det ikke å bare være hammeren i verktøysettet ditt, du må være alle verktøyene til sammen. Dette går på å mestre de ferdighetene du har med å løse de problemene man møter gjentatte ganger. 

Prinsipp 1: Generalist eller spesialist?

I dette prinsippet må man mestre det grunnleggende da det er dette grunnlaget man bygger videre på. Det grunnleggende er det som hjelper deg med å løse de vekstproblemene du møter i din situasjon. Desto bedre du er i det grunnleggende, desto tøffere utfordringer og problemer vil du kunne løse. 

Når vi snakker om det grunnleggende innenfor vekst så er det ikke å sende en e-post med kampanje tilbud på, det er på dypere nivå der vi snakker om analyser, kvantitative modelleringer, psykologi og fortellingen om hvordan man vil vokse seg større. 

En av grunnene for at det ikke alltid går så bra med selskaper som blir for store på kort tid er fordi at de har for dårlig tid. Man skal ikke undervurdere hvor lang tid det faktisk tar for å bli et stort selskap, her nevner også Brian at man må investere i tiden på det grunnleggende. 

https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

Prinsipp: Velg hva du ønsker å jobbe med!

For å kunne komme dit man ønsker må man velge hva man ønsker å jobbe med. Hva må vi prioritere for å vokse? Hvilke områder er de viktige å fokusere på? Man må velge de prosjektene som vil gi oss noe tilbake og som vil gjøre at man kan vokse. Mennesker velger prosjekter ut ifra sine egne interesser som hva er det mest tekniske, kreative, utfordrende osv, men det som er viktig er å velge prosjektene med god grunn og ikke bare for at akkurat det prosjektet høres mest morsomt ut. 

https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

Prinsipp 3: Ikke beveg deg helt ut i det ukjente!

Dette prinsippet handler om at du ikke må bare kjøre på i det ukjente. Det er alltid bra å holde litt tilbake og både holde seg innenfor noe du kjenner, samtidig som du utforsker noe nytt. Uansett hva du jobber med så kjenner man til noe innenfor sitt felt og noe er ukjent. 

Det som også er viktig er at du lærer, og det gjør man hele tiden. Det som kan være utfordringen innenfor dette prinsippet er at det er lett å falle altfor langt inn i det ukjente der det blir for overveldende og plutselig står du uten grunnmuren som du allerede har bygget. 

https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

Prinsipp 4: Dine prestasjoner er viktigst

Dine prestasjoner er viktigere enn dine papirer. Det er ikke alltid at topp karakterer er det som gjør at du er den beste innenfor ditt felt. Det handler om erfaringer og lærevillighet. Samtidig må du være villig til å lære mer og takle utfordringer for å kunne være den beste. En som skiller seg ut her blant sine konkurrenter er Petter Stordalen og Nordic Choice Hotels. Han har ved flere anledninger sagt at alle fortjener en sjanse og de med hull i CV-en er de han ønsker. Han ønsker ikke bare toppstudenter fra de beste universitetene, men mangfoldet og det er nettopp dette som gjør at Nordic Choice er et populært sted å jobbe. Man trenger mennesker som utfyller hverandre på ulike felt for å skape det beste miljøet og veksten for selskapet. Brian nevner dette også i innlegget sitt at man skal fokusere på prestasjonene til de ansatte og ikke bare papirene. 

Prinsipp 5: Plattformbygging

Å bygge seg sin egen profesjonelle plattform er noe som er ekstremt viktig i dag. Det er også viktig å vite hva informasjon som ligger ute om deg på nett. Et raskt søk på Google og man får vite akkurat det man vil. Vi fikk tidlig vite på studiet ved Høyskolen Kristiania at LinkedIn er en veldig bra plattform å være på nå når man er i dette stadiet i livet for å knytte kontakter innenfor det profesjonelle markedet. Vi har også hatt veldig mye fokus på LinkedIn dette semester også der vi både har fokus på å ha en bra og ikke minst aktiv profil. 

Flere selskaper ansetter gjennom LinkedIn og denne plattformen har virkelig kommet for å bli. Du har muligheten til å både påvirke og ikke minst la de profesjonelle kontaktene få vite dine styrker, prestasjoner og hva andre sier dine styrker er. Dette er vinn-vinn for alle!

Prinsipp 6: Mentor! 

Skaff deg en mentor, læremester eller hva du ønsker å kalle det. Brian anbefaler å ha en å se opp til og ikke minst en som kan motivere deg med å ta de riktige beslutningene uten å gi deg direkte svar. En mentor kan legge til rette slik at du får utnyttet dine styrker og hjelpe deg på den retningen du ønsker å legge fokus på. Kanskje du ikke klarer helt å se selv hva som trengs og da kan en mentor være redningen! En mentor vil stille deg de riktige spørsmålene slik at du når de målene du har satt for vekst. 

Prinsipp 7: 1,2,3 Kjør!

Dersom du følger de seks andre prinsippene som du nettopp har lest om her vil det nok komme noen muligheter til deg. Brian sier at her er det viktig å reagere på de mulighetene som kommer din vei å ikke lene deg tilbake å håpe på noe bedre. 

Dersom du klarer å følge med å ta de mulighetene som kommer din vei vil du oppleve å kunne nå de målene du har satt deg, nettopp det å vokse. Det som også er viktig å huske på her er den proaktive tankegangen som setter deg i situasjonen: er dette noe du ønsker? Dette er noe som kan være vanskelig å svare på. 

Analyser de mulighetene du får og dersom de gir positive resultater så fortsetter du med dem. De som ikke gir deg noe avslutter du med og fokuserer på de andre. 

Jeg håper du både likte innlegget mitt og har lært noe nytt! Dersom du ønsker å lese det opprinnelige innlegget kan du lese det her: https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

Vi blogges! 

Kilde: https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing