ninamagnussen May 16, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Skrevet av Neil Patel på hans blogg, oversatt av Nina Magnussen

Neil Patel er en britisk entreprenør som ble omtalt av Forbes som topp ti på markedsføring. Han er absolutt relevant innenfor markedsføringsfaget, og da jeg leste innlegget hans «10 Free Google Tools All Content Marketers Should Use», hadde jeg lyst til å dele det her på bloggen. Jeg har derfor valgt å oversette innlegget til Norsk med noen endringer. Du legger kanskje merke til at jeg i overskriften har skrevet «9» og ikke «10», og grunnen til det er at Patel nevnte Google+, som ble avviklet i 2019. Nedenfor kan du likevel lese om de ni resterende verktøyene, hvorav samtlige er verdt å sjekke ut. 

Illustrasjon lånt av Google

Mange tenker kun på Google som en søkemotor, og selv om det ikke er noe dumt i det å ville se sin egen nettside på toppen av et Google-søk, så må vi ikke glemme at det også finnes en prosess bak nettopp dette. Når det kommer til innholdsmarkedsføring, har verktøyene og strategiene du tar i bruk, mye å si for sluttresultatet. Det er ikke nødvendigvis at du får bruk for alle disse Google-verktøyene, og noen vil ikke passe inn i din nåværende markedsstrategi i det hele tatt. Men det er likevel stor sannsynlighet for at du i hvert fall finner én eller to verktøy som kan endre din måte å jobbe og tenke på, til det bedre. 

1. Google Ads: søkeordplanleggeren

«Med de rette søkeordene kan du få vist annonsen din til de riktige kundene, og søkeordplanleggeren til google Ads hjelper deg å finne effektive søkeord» – Google

Søkeordplanleggeren til Google er ikke bare gratis å bruke, men den er også veldig enkel. Som markedsfører burde du alltid søke etter nøkkelord som kan gi nettsiden eller bloggen din et løft. Neils beste tips når du gjør dette, er å prøve, prøve, og prøve litt til. For jo flere søk du gjør, desto mer forstår du også hvordan verktøyet fungerer. Flere søk gir deg i tillegg et bedre grep om hvilke nøkkelord som passer din side. 

Ved å bruke dette verktøyet kan du oppdage nye søkeord, og finne de søkeordene som er mest relevant for din bedrift. Men du får også statistikk over hvor ofte enkelte ord søkes etter, og hvordan de endrer seg over tid. Dette kan hjelpe deg til å finne de riktige søkeordene og implementere de på din egen nettside. 

Til tross for at søkeordplanleggeren er et simpelt verktøy, gjør det alt riktig for innholdsmarkedsførere som ønsker å finne nøkkelord som kan forbedre bunnlinjen – nemlig søkeresultatet det leverer.

2. Google Analytics

Når du setter deg mål for en markedsføringsstrategi, er det ganske vanlig at de omhandler søkemotorresultater og målbar statistikk. Det er her Google Analytics og dens funksjoner kommer inn. 

Til å begynne med kan du bruke Google Analytics til å få et raskt overblikk over aktiviteten på nettsiden din i et bestemt tidsrom. Dette alene vil gi deg en klar idé om hvorvidt du er på god vei til å nå målene du har satt deg. 

Etterhvert som du trykker deg gjennom de ulike seksjonene i Google Analytics, er det nesten ubegrenset hva du kan finne ut. Du kan for eksempel analysere hvilke sider som er på topp, eller få et dypere innblikk i målgruppen din. Jo mer du bruker Google Analytics, desto enklere er det å fokusere på det som har størst innvirkning på nettsiden din. 

3. Google Search Console

I likhet med Google Analytics, er tiden du bruker med dette gratisverktøyet ikke bortkastet. 

«Verktøyene og rapportene i Search Console hjelper deg med å måle nettstedets søketrafikk og ytelse, løse problemer og få nettstedet til å skinne i Google Søk-resultater.» – Google

Du kan se hvilke søk som fører brukere til nettstedet sitt, og analysere nettstedets visninger, klikk og posisjon på Google-søk. Hvis du noen gang har lurt på hvordan søkeordene dine presterer, kan du klikke på posisjon-boksen for å lære mer. Dette vil vise deg den gjennomsnittlige plasseringen for alle nøkkelordene som vises i Google-søk. 

Innholdsmarkedsførere bør bli kjent med alt Google Search Console kan gjøre for dem. Selv om du bare bruker den til å spore noen viktige nøkkeltall, er det vel verdt det i det lange løp.

4. Google Trends

Synes du det kan være vanskelig å kontinuerlig generere nye ideer til for eksempel bloggen din?

Med dette verktøyet kan du utforske hva verden søker etter. Du kan også e «historier som trender» for å se om det er noe som samsvarer med din bransje og tilnærming. Det kan også være interessant å se på «relaterte søk» for å se på tilsvarende søkeord og hva andre søker etter. 

Du trenger ikke erfaring eller mye tid for å bruke dette verktøyet. Bare skriv inn et emne og se hva Google spytter ut. Derfra kan du la kreativiteten din peke deg i riktig retning. 

5. Google regneark

Innholdsmarkedsførere trenger et system for registrering og sporing av data, og videre kan det være ganger du vil dele denne informasjonen med andre teammedlemmer. 

Jeg har funnet Google regneark å være en av de enkleste og mest effektive måtene å registrere data, følge endringer og samarbeide med andre. 

Her er et eksempel: jeg blir ofte spurt om den beste måten å spore e-post-kampanjer. Selv om det er mange verktøy for dette, hvorav noen gir et høyt nivå av funksjoner, er det ikke alltid nødvendig å bruke penger på det. For selv om Google regneark kanskje ikke tilbyr den samme funksjonaliteten som de betalte verktøyene, er det fortsatt en av de beste måtene å forbli organisert på. Så lenge du oppdaterer regnearket regelmessig, vil det være et godt tilskudd til markedsføringen. 

6. Gmail

En stor del av markedsføringen er å komme i kontakt og holde kontakt med samarbeidspartnere, kollegaer og andre. 

Gmail har lenge vært min favoritt e-postleverandør, takket være funksjonaliteten. Når det er sagt, er det mer enn det som møter øyet. Jeg bruker en rekke plugins for å sikre at Gmail-kontoen min gjør akkurat det jeg trenger. For eksempel hjelper WiseStamp (LINK) meg med å lage en tilpasset signatur. Sammen med dette bruker jeg FollowUp.cc (LINK), slik at jeg aldri glemmer å følge opp en viktig e-post relatert til jobben. 

Du trenger ikke bruke Gmail som e-postleverandør, men jeg anbefaler på det sterkeste å gi det et nytt blikk, hvis du er åpen for å gjøre en endring. Med så mange plugins å velge mellom, bør du kunne tilpasse innboksen for å imøtekomme alle dine behov som markedsfører. Bare dette alene kan spare deg for mye tid og penger. 

7. Google Min bedrift

«Hele verden søker på Google, så gjør disse søkene om til kunder.» – Google

For noen selskaper er ikke dette en stor sak, men for andre, som for eksempel lokale bedrifter, er dette noe du ikke vil overse. Med Google Min bedrift kan du nemlig enkelt få en gratis bedriftsoppføring på Google. 

Fordelene med å bruke Google Min bedrift:

  • Muligheten til å nå ut til kunder som er interessert i hva du har å tilby
  • Folk kan lære mer om bedriften din, basert på informasjon du gir
  • Bruke bilder for å vise hvordan bedriften din er unik
  • Vise frem vurderinger 

Husk at innholdsmarkedsføring handler om mye mer enn å produsere blogginnlegg av høy kvalitet. Bare tenk på ordet «innhold» et øyeblikk. Alt du skriver om selskapet og/eller noe du deler med andre, burde være en del av markedsføringsplanen din. Ettersom Google Min bedrift står i sentrum i søkeresultatene, vil du sannsynligvis bruke dette som en del av strategien for innholdsmarkedsføring. 

8. Google Docs

Selv om jeg gjennom mange år har brukt ulike verktøy for å øke effektiviteten, er Google Docs fortsatt en av mine favoritter. Ikke bare er det gratis, men det er ekstremt enkelt å bruke. På toppen av dette er det mange funksjoner å eksperimentere med. 

Her er noen av tingene Google Docs gjør for meg, mens jeg oppretter et blogginnlegg:

  • Kontrollerer for stavefeil
  • Gir en nøyaktig ordtelling
  • Lar meg sette inn skjermbilder
  • Gjør det enkelt å dele dokumentet med resten av teamet mitt
  • Automatisk skybasert lagring av dokumenter

Som du vet er en stor del av innholdsmarkedsføring nettopp det å produsere innhold. Hvis du skriver mye, må du forsikre deg om at du er 100% komfortabel med verktøyet du bruker. Det er mange andre alternativer der ute, som for eksempel Microsoft Word, men Google Docs har vært min favoritt i mange år.

9. Google kalender

Hvordan organiserer du dagen din når det kommer til markedsføring? Hvilke grep tar du for å forsikre deg om at du får maksimalt utbytte av tiden din?

Google kalender er blant markedsførere et av de beste organisasjonsverktøyene. Det har ikke alle funksjoner som kan være inkludert i noen av de betalte verktøyene, men det gir mer enn nok til å holde deg på sporet til enhver tid. Her er noen av måtene jeg liker å bruke det:

  • Lag arrangementer for de viktigste oppgavene
  • Dele tilgjengeligheten min med teammedlemmer
  • For bedre å forstå åpne tidsrom i timeplanen min, da dette gjør det mulig å få mest mulig ut av hver dag

Jeg bruker ikke google kalender så ofte som noen av de andre verktøyene på denne listen, men det har definitivt tillatt meg å forbedre måten jeg organiserer dagen min på. Jeg anbefaler deg å se på hva Google kalender har å tilby, da det kan gi akkurat nok funksjonalitet til at du kan forbedre måten du jobber på. 

Konklusjon

Mer enn 50% av B2B-markedsførere hevder at de ikke utnytter sitt fulle potensiale når det kommer til effektivitet, og når det er sagt, sier det seg selv at det alltid er rom for endringer. Personlig gleder jeg meg over hvert verktøy utviklet av Google. Noen er mer effektive enn andre, men hver og en fortjener et nytt blikk. 

Har du brukt noen av disse gratis-verktøyene fra Google for å forbedre din innsats? Del gjerne dine tanker om dem i kommentarfeltet under. 

Kilder

Neil Patel
Søkeordplanleggeren
Google Analytics
Google Search Console
Google Trends
Google Min bedrift