Kristian Bror March 13, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Som en del av modulen e-varehandel skal vi også sette opp en nettbutikk, som vi gjerne også skal kunne drifte. Denne uken kommer jeg til å dele mine erfaringer og feilsteg ved oppsettet av en nettbutikk gjennom Shopify. I tillegg kommer jeg til å benytte meg av Oberlo til dropshipping for å levere produktene jeg selger. Dropshipping er en måte å drive nettbutikk på hvor du selv ikke har noe varelager, men heller videresender bestillingen direkte til en eller flere produsenter, som i tur sender varen direkte til kunden.

Ferden begynner med å sette opp en bruker hos Shopify, noe som oppleves veldig enkelt og rett frem med sine store lilla knapper og klare instrukser:

Når du logger inn hos Shopify for første gang får du en veldig grei oversikt over de første stegene man må gjennom i begynnerfasen av en nettbutikk. Dette er råd som «Legg til produkt», «Velg et tema for nettbutikken» og «Sett opp et domene». Vi kommer i denne serien til å følge alle disse tre rådene, med tips fra meg personlig og feilgrep jeg selv har gjort.

For å legge til produkt kommer vi som nevnt til å benytte Oberlo, som handy nok har en egen app i Shopify. Her velger vi derfor bare menyen som heter «Apps», og åpner Shopify App Store. Shopifys app-butikk har er stort utvalg av utvidelser, men disse hopper vi over i dag, og søker heller bare etter Oberlo som vi faktisk skal bruke.

Inne på Oberlos app-side trykker vi bare på den store grønne «Get»-knappen, som dermed knytter Oberlo opp mot Shopify-profilen din, og åpner kontrollpanelet, hvor du kan begynne å velge ut produkter.

Når du har integrert Oberlo-appen i Shopify, kan du begynne å legge til produkter du ønsker å selge. Oberlo har et stort utvalg varer, så her kan man velge og vrake blant produktkategorier og leverandører. I min nettbutikk har jeg fokusert på jakker, sweatshirts og diverse accessoirer. Som man kan se i skjermdumpen under, er dette på ingen måte en oppsummering av hva man har å velge mellom. Her kan vi se klær, men også puter, paraplyer og en robotstøvsuger.

Når du først har valgt ut produktene legges disse til i det Oberlo kaller en «Import List», hvor produktenes navn, beskrivelse og utsalgspris kan redigeres og tilpasses til akkurat din nettbutikk. I dette eksemplet har jeg valgt ut en vinterjakke for herrer, siden produktet passer til resten av utvalget mitt. Som vi kan se er jakkens originale tittel lang og ikke veldig nettbutikk-vennlig, så før vi legger denne ut i butikken må navnet endres, og prisen heves til noe ikke fullt så «kina-import».

Etter å ha redigert navnet til noe heller kort, økt prisen til noe som virker mer high-end, og slettet de uheldige bildene i produktbeskrivelsen sitter vi igjen med produktsiden jeg har plassert nedenfor. Her sitter vi igjen med et produkt som ser ut til å kunne være til salgs i hvilken som helst norsk nettbutikk.

Dette innlegget har som nevnt tatt for seg den første delen av å sette opp en nettbutikk: Altså selve brukergrensesnittet og vareutvalget. I neste del kommer vi til å se på oppsett av domene, samt en temmelig stor tabbe jeg gjorde i denne fasen av oppsettet.