harishadzic March 19, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

«Aaa det funker jo ikke!!». Nå har jeg sagt dette til meg selv et par (hundre) ganger. Å lage en nettbutikk har ikke kun vært en dans på roser for meg, men jeg skal gi meg selv en klapp på skuldra for at jeg har prøvd å lage en nettbutikk med en vellykket lansering som hovedmål. Det nærmer seg innlevering, og jeg tenkte å skive kort om deler av prosessen jeg nå har vært gjennom.

Valg av produkt

Etter litt om og men kom vi frem til et produkt vi hadde lyst til å satse på. Valget falt på smykker ettersom man kan få tak i det relativt billig samtidig som at man kan finne bra utvalg av smykker, og det er noe som sjeldent går av moten. Siden gruppen ikke hadde tidligere erfaring med å lage nettbutikk, tenkte vi at vi skulle velge noe som er rimelig og «safe» å satse på.

Navn på nettbutikken

Vi navnga vår nettbutikk «Moonstone Jewelry». Vi ville ha et navn som skulle være unikt og annerledes, samtidig som at det skulle passe godt med vår visjon for nettbutikken. En «moonstone» er enkel, hvit i fargen og man kan se gjennom den. Nettbutikken vår skulle assosieres med at den er enkel, men troverdig der kundene skjønner at kommunikasjon settes høyt.

Plattform

Oppgaven gikk også ut på å bruke en e-handelsplattform. I oppgaven vår brukte vi  «Shopify» som rett og slett er en nettside hvor man kan opprette en nettbutikk. Du har ulike design, funksjoner og applikasjoner som du kan velge mellom i prosessen ved å utforme butikken slik du ønsker. Det var så mange funksjoner vi ønsket å ha med og ikke minst masse utvalg. Blant annet ønsket vi å ha faktura som betalingsmåte, men det fant vi ikke dessverre ut hvordan man kunne sette opp, så vi måtte ty til en annen løsning.

Distribusjonsstrategi

Som vår distribusjonsstrategi bestemte vi oss for å bruke drop-shipping metoden. Dette er kort fortalt en distribusjonsstrategi hvor man ikke bestiller varer og lagrer det, men man sender det direkte til forbrukeren som har bestilt fra din nettside. Vi valgte denne strategien ettersom vi ikke ønsket store kostnader ved drive et lager.

Videre slet gruppen min litt med å finne ut hvordan vår nettbutikk skulle se ut. Vi endte opp med å endre nettbutikkens utseende hele fire ganger blant annet fordi vi ikke ble fornøyde, men også fordi vi ønsket at de besøkende skulle finne frem lett og at nettbutikken skulle oppleves som seriøs.

Markedsføring

Som vår markedsføringsstrategi benyttet vi blant annet Instagram. Vi ville vise hvem vi var, hva vi solgte og samtidig spre nettbutikken gjennom å poste bilder selv, og ikke minst like og kommentere andres bilder som er relatert til våre produkter.

Vi klarte å generere mange til vår nettbutikk. I løpet av en uke klarte vi å få over 100 besøkende. Vi har ikke solgt så mye vi hadde satt oss som mål, men vi så på hele denne opplevelsen som øving for hvordan det er å finne et produkt, opprette en nettbutikk og markedsføre den.

Jeg har lært masse av denne opplevelsen, og opplevd både positive og negative sider!

Relatert bilde

 

 

The post Å starte en nettbutikk appeared first on Haris Hadzic – en blogg om digital markedsføring.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*