arbenfera January 19, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I 2008 valgte to designere som hadde plass til å dele leilighet sin leilighet å være vert for tre reisende som lette etter et sted å bo. Slik ble Airbnb dannet, derfra har millioner av verter og reisende å opprettet gratis Airbnb-kontoer slik at de kan leie ut stedet sitt, og bestille overnattinger hvor som helst rundt om i verden.
Og vertene på Airbnb deler sin interesser og lidenskap med både lokale og reisende.

Airbnb gjør delingen enkel og trygg ved å bekrefte personlige profiler og utleiesteder, de har et meldingssystem hvor gjester og verter kan kommunisere med sikkerhet, og ikke minst administrere en pålitelig plattform for å gjennomføre betalinger.

Dette kan leses mer om på Airbnb sin hjemmeside: https://www.airbnb.no/

Målgruppen deres vil være alle reisende som ønsker å benytte seg av å leie leilighet når de er på reisefot. Dette tilfredsstiller begge parter i og med at verten får leid ut, samtidig som gjestene får ønskelig leilighet til en god pris.

Hva gjør de for å senke brukernes transaksjonskostnader?

Transaksjonskostnader er tiden det tar for kundene til et selskap, altså fra et Google søk til etter kjøpet er gjennomført.

Arne Krokan delte opp stegene i prosessen slik: søkekostnader, informasjonskostnader, forhandlingskostnader, beslutningskostnader, evalueringskostnad og tvangskostnader.

Søkekostnader:
Airbnb gir deg mulighet til å definere søk ved å kunne velge prisklasse, sted, leilighetsstype osv. Dette gjør at søket blir gjort raskt og effektivt.

Informasjonskostnader:
Nettverkseffekter gjør at Airbnb har blitt en markedsplass som er skapt av konkurranse. Vertene lager annonser som gjør at de skiller seg ut, samtidig som at det skapes en trygghet ved å se tidligere gjesters tilbakemeldinger.

Forhandlingskostnader:
Airbnb benytter seg av et dynamisk prissettingssystem som går ut i fra markedets etterspørsel.

Beslutningskostnader:
Airbnb gjør kartlegger enkelt for deg de mest relevante alternativene.

Evalueringskostnader:
Her jobbes det aktivt ved å sende ut epost så raskt bestillingen er i boks, og det vil være mulighet for en lengre tilbakemelding her.

Tvangskostnader:
De har flere retningslinjer som skal forebygge situasjoner hvor man kanskje ikke får det man betalte for.

Airbnb gjør det først og fremst enklere for forbrukere å skille mellom profesjonelle og private utleiere. Dette vil gjøre det lettere å se hvilken pris man skal betale når man bruker Airbnb og hvem som faktisk er utleier.

Airbnb har med andre ord blitt førstevalg for mange ved å senke transaksjonkostnadene. Det har blitt enklere å finne interessante steder å bo gjennom årene som da har ført til økt attraktivitet, og enklere å finne passende leilighet til sitt formål.