Marius Vestlien Hansen January 13, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hva er Kunstig intelligens?

Kunstig intelligens, også kalt AI er en algoritme man programmerer til å utføre visse handlinger. Man er nødt til å trene den opp til å forstå hvordan ting fungerer, men etterhvert vil den stå på egne ben og ta egne valg basert på det den har blitt lært opp til.

Teknologiske trender

På begynnelsen av et nytt år publiserer mange tidsskrifter ulike artikler om de teknologiske trendene for året som kommer, og hvordan de ser for seg teknologiens utvikling i fremtiden. Hvordan ser egentlig fremtidens teknologi ut, og hvordan vil den påvirke mennesker som tilbyder og etterspørrer?

I mitt forrige innlegg skrev jeg om Scheidel Electronic og Industry Internet of Things, og hvordan det vil komme til å revolusjonere industrien til å bli mer effektiv og bærekraftig. Det er særdeles relevant når jeg nå skal skrive om kunstig intelligens og algoritmer knyttet til handel ellers i hverdagen, men også blant investorer i aksjemarkedet.

Blant selskapene som har publisert en artikkel om teknologiske trender er Telenor. Telenor har publisert topp 20 teknologiske trender for 2020 og for de observante leserne ser man at punkt nummer 20 på bildet under innebærer «DYI AI» som oversatt til norsk betyr kunstig intelligens som lærer av seg selv ved hjelp av maskinlæring.

Topp 20 teknologiske trender 2020, Telenor

«AI is in high demand but is being held back by a significant shortage in AI talents and skills to build and train modern AI for production. AI platforms with automated Machine Learning features will become more and more popular as they provide convenient user-interfaces that make AI available to non-experts. This will help more people and organisations develop their own AI technology. The promise is that general business users will be able to make use of AI without assistance from experts, but rather, from AI that trains itself»

Telenor, Teknologiske trender for 2020

Kunstig intelligens i biler

Det finnes i de færreste biler, men Tesla har lansert selvkjørende biler for lengst. Se for deg den dagen alle biler har hjerne og kan tenke selv. Hva gjør det med oss forbrukere når vi skal velge hvilken bil vi ønsker å kjøpe? Vi handler da ikke lenger etter hvor gode styringsegenskaper bilen har, eller hvor mange hestekrefter den yter. Derimot kommer vi til å handle bil etter hvor god programvaren på den kunstige intelligensen er, og hvor sikkert det er.   Bil kommer i fremtiden til å bli noe vi ikke lenger eier, men derimot en tjeneste som er der når vi har behov for det.

Kunstig intelligens i dagligvare

Amazon GO er et nytt konsept fra internettgiganten Amazon hvor de ansatte har én jobb: påfyll av varer. Alt annet styres av kameraer og datamaskiner. Man fjerner en vare fra hyllen, det registreres og du blir trukket for beløpet varen kostet, og du kan fint forlate butikken uten å snakke med en eneste ansatt. Enklere blir det ikke! Det blir sagt at Amazon kan stoppe butikkdøden, og Dagens Næringsliv skrev følgende i 2019 om deres inntog til Norge: 

«Kunstig intelligens er ikke løsningen på alt. Men selv om det er gjentatt til det kjedsommelige, er det er ingen tvil om at de tradisjonelle butikkgigantene vil bli fraløpt av de aktørene som har digital markedsføring og salg som en del av sitt dna. Med datainnsamling og kunstig intelligens har butikkene en sjanse til å klare seg den dagen Amazon for alvor gjør sitt inntog i Norge»

Dagens Næringsliv, 2019


Aksjer og algoritmehandel

Også blant investorer som handler aksjer på åpne børser begynner roboter og algoritmer å bli utbredt. Dette hovedsaklig de som kjøper og selger aksjer basert på teknisk analyse. Man kan selv legge inn algoritmer til det software programmet man benytter seg av, avhengig av hvilken signaler man ønsker at den skal agere på. En slik handelsrobot verken sover eller spiser, og den har heller ikke følelser som står i veien for at et kjøp skal gjennomføres eller ei. Den handler etter hva den har lært av deg.

Selv om dette høres ut som en enkel måte å tjene seg styrtrik på, så må jeg skuffe deg og si at det ikke er så enkelt. Som vår foreleser Arne Krokan fortalte oss i den seneste forelesningen vi hadde, finnes det et såkalt black-box området hvor kun utvikler av programmet vet hvordan roboten er programmert, og alt du gjør er å fortelle den hvilken signaler den skal handle på, og ut kommer et resultat som illustrert under. Man får med andre ord ikke tilgang til det som er inne i black-box, som kan vise hvor pålitelig systemet egentlig er. Vi som kjøper systemet av utvikler vet altså da ikke hvordan systemet er trent opp på noen som helst måte.

Midlertidig behøver disse algoritmene menneskelig hjelp for å kunne utføre handlinger, men om man har tykk nok lommebok kan man utvikle helautomatiske og selvlærende systemer som blir en type DYI AI. En gruppe matematikere i norske Intelligent Trading, utviklet nettopp dette for noen år tilbake og tjente grovt på det, men la opp robottrading av naturlige årsaker etter at de tapte over 200 millioner kroner.

Det er mye man må tenke på ved valg av en slik software. For det første er det kostbart for mange, og for det andre er det mye å sette seg inn i. Om du ønsker å lese mer om dette kan du se nærmere på Autostock som er en av selskapene i Norden som tilbyr et slikt program, samtidig som Nordnet benytter de som leverandør av sin autotrader. Det er et av de få systemene sammen med Metatrader4 jeg stoler på. Pareto har gått mer i dybden på hva algoritmehandel er og de ulike formene for algoritmehandel som finnes der ute.

Om ikke alt for lenge finnes det software som gir en nybegynner i aksjemarkedet muligheten til å få en over gjennomsnittlig god avkastning på porteføljen sin, samt utkonkurrere indeksene. Hvor mange år til det vil være er jeg ikke kapabel til å si noe om, men det kommer nok til å inntreffe, og det vil endre måten vi handler aksjer på.

Jeg ønsker stadig vekk å forbedre meg. Legg gjerne igjen en kommentar på innlegget mitt slik at jeg kan bli en bedre skribent.