heel003 January 11, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Jeg leser digitalt innhold på 37- bussen på vei til skolen, på legekontoret, i pausene på jobb eller i klasserommet i Kvadraturen. Teknologien kan både høres, leses og skrives. Jeg elsker det.

Hverdagen vår er ytterligere digitalisert nå enn tidligere. Ny teknologi er i stadig endring, og som både privatperson og student opplever jeg internett synonymt med ett bredt spekter av muligheter. Disse mulighetene er tradisjonelle kilder som tilgjengeliggjør bra produsert innhold. Også markedsføringen smykker seg med en økende digitalisering og ønsker innhold som vekker oppsikt, er spennende og samtidig lett informativt.
Med disse ordene ønsker jeg deg velkommen til min blogg!

Man sa det man ville; enten det var hvilke bøker man sist hadde lest, hva innholdet i tantes kjøleskap var eller informasjon om ett produkt/tjeneste man ønsket å vite om, såkalte fagblogger.

Blogging kom allerede på tidlig 90-tall i kjølvannet av internettet. Skriveriene representerte en helt ny type teknologi enn hva man hadde sett tidligere. Nå kunne hvem som helst – uansett hvem du var – presentere seg selv på nett. Slik ble innholdsproduksjon lenge sett på som svært demokratisert og en form i stadig utvikling. Man sa det man ville; enten det var hvilke bøker man sist hadde lest, hva innholdet i tantes kjøleskap var eller informasjon om ett produkt/tjeneste man ønsket å vite om, såkalte fagblogger. Alt ble søkbart og blogging kom skytende inn som en farsott på 90-tallets glade dager. Vi ser en utvikling av teknologien.

Arne Krokan sin blogg skriver den norske pioneren innen MOOC, Massive Open Online Courses, om den forurolige dokumentasjonene om teknologiens utvikling og samfunnsendring i verket det friksjonsfrie samfunnet – utviklingen av digitale tjenester (2015.) Krokan beskriver klart og konsis utviklingen innen læring, media, salg og markedsføring.

De teknologiske endringene er og vil bli enorme.

Budskapet til Krokan er klart; de teknologiske endringene er og vil bli enorme. Innhold er mer enn tekst og bilde. Innhold er også data. I dag har de fleste publisert innhold, også faglig, rundt seg hele tiden og mange teknologiske miljøer og fagfolk fikk med blogging enda tydeligere «stemmer.» Ett av Krokans beste kapitler tar for seg produksjonen av slik innhold i nyheter «fra Gutenberg til digitale nettverk» – er oversiktbilde over tradisjonelle medier.

Det er komplekse og raske endringer i informasjonssamfunnet. Jeg ønsker at denne bloggen skal være representativt for denne trenden og utviklingen i den digitale markedsføringen. Altså, et digitalt fokus fra klasserom til blogg. Mitt mål er å nå ut med mine kunnskaper fra klasserommet. Historiene skal bygges, bli lagt i system og satt i faglig kontekst; digitalt innhold andre kan dra nytte av og bruke. Bloggen blir en viktig plattform for å kunne undersøke, utdype og sette spørsmålstegn rundt markedsføringen som skjer digitalt, men også selve verdiskapningen av å være digitalisert . Jeg tar utgangspunkt i de 3. dimensjonene for læring.

Kall meg student, fagblogger, kronisk selvbygger eller bare Herman. Uansett, jeg er optimistisk til teknologien og innholdet fremover. Også her inne.

 Velkommen til min blogg!