Nhu Ha Nguyen June 4, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Vi har nå kommet oss gjennom
alle sertifiseringer innenfor Google Analytics Academy og Google Digital
Garage. Og vi starter derfor med å praktisere og bruke disse verktøyene som en
del av eksamens oppgaven for å analysere bloggen og se på aktivitetene. Vi
valgte å fokusere og bruke bloggen til Victoria.

I dette blogginnlegget vil det
handle stort sett mest om tall og hva slags rapporter vi får fra Google
Analytics. Vi har i utgangspunktet tatt fra perioden når bloggen ble opprettet
i januar til 28. Mai. Deretter hat vi laget to rapporter i Data Studio hvor vi
kan se forskjellen fra før og etter vi gjorde en test og publiserte et innlegg
på sosiale medier. 

Den digitale strategien vi
valgte var å jobbe flittig og poste innlegg om digital markedsføring,  rangere høyt innenfor disse søkeordene og på
lik linje ønsket vi engasjerende lesere og at de la fra seg spor etter å ha
lest innleggene.

Statistikk fra bloggen til
Victoria

Bildet under viser statistikk for hvordan aktiviteten på bloggen har vært fra perioden mellom 1. Januar til 27. Mai. Disse rapportene gir en oversikt over hvor mange som besøker bloggen og hvor mange brukere det er som er innom. Vi legger også merke til at vi kan se den gjennomsnittlige tiden de bruker inne på bloggen, og kan da lage oss en oversikt over hva vi kan gjøre bedre for å få brukerne til å være lengre inne på innleggene og hvordan vi kan engasjere brukerne som er innom mer. 

Skjermbildet av Google Analytics.
Skjermbildet av Google Data Studio.

I disse rapportene kan vi se
hvor lesere kommer fra: direkte (none), referral (fra andre sider) og organic
(organisk trafikk). Vi ser at de aller fleste kommer direkte inn på bloggen
(59,8% av sidevisningene), 39% fra andre sider som refererer til bloggen mens
1,2% er organisk trafikk. Vi kan også se hvilke land brukerne kommer fra, antall
nye brukere og hvor mange som er returnerende altså lojale. Her ser vi at
77,6% er nye brukere og 22,4% er returnerende.

Test: Bruk av sosiale
medier 

I løpet av denne perioden har vi gjort en undersøkelse hvor vi gjorde en A/B test og postet et innlegg på to forskjellige sosiale medier, Facebook og LinkedIn. Dette gjorde vi for å øke trafikken på bloggen og se hvilket medie som var mest effektivt og lønnsomt for vår strategi.

Skjermbildet av Google Analytics.
Skjermbildet fra Google Data Studio.

RACE-modellen

Vi
har valgt å fokusere på RACE-modellen og modellen vil derfor hjelpe oss å vise
hvordan vi skal gå fram innenfor digital markedsføring. RACE-modellen består av
fire trinn som er utformet for å engasjere kunder/brukere og følge dem gjennom hele
«reisen» deres.

RACE står for Reach, Act, Convert og Engage. Disse stegene i modellen innebærer å bygge bevissthet om det varemerket du jobber med og de produktene som inngår i dette (Reach).  Act er interaksjoner med kunder og brukere. Convert er konverteringer som for vår del blir brukere, men som i andre sammenhenger blir salg, og engage er å skape forhold med kunder/brukere ved hjelp av ulike hjelpemidler som kommunikasjon via nettsted/blogg, e-post og sosial tilstedeværelse.

(Bildet fra Digital Marketing, strategy, implementation and practice)

Resultater

Om vi ser på rapportene på de to
nederste bildene sammenlignet med de to øverste ser vi at antallet besøkende på
bloggen økte betraktelig etter at vi postet innlegget på sosiale medier. Vi ser
også at det var Facebook som fikk flest engasjement fra mennesker til å komme
inn på bloggen av de to mediene vi valgte å poste på, noe som da viser at
Facebook er mest lønnsomt å bruke. Antallet brukere har økt og
fluktfrekvensen (måltallet på hvor mange som har besøkt kun en side) på bloggen
har sunket. Så ut i fra det vi har sett er det å dele innlegg på sosiale medier
svært innbringende med tanke på å øke antallet brukere, spre budskapet vi
formidler via blogger og for å skape engasjement.

Legg gjerne igjen en kommentar om du har noen innspill til forbedringer eller bare si din mening om innlegget!😊