Vicy June 4, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Vi har nå kommet oss gjennom alle sertifiseringer innenfor Google Analytics Academy og Google Digital Garage. Og vi starter derfor med å praktisere og bruke disse verktøyene som en del av eksamens oppgaven for å analysere bloggen og se på aktivitetene. Vi valgte å fokusere og bruke min blogg.

I dette blogginnlegget vil det handle stort sett mest om tall og hva slags rapporter vi får fra Google Analytics. Vi har i utgangspunktet tatt fra perioden når bloggen ble opprettet i januar til 28. Mai. Deretter hat vi laget to rapporter i Data Studio hvor vi kan se forskjellen fra før og etter vi gjorde en test og publiserte et innlegg på sosiale medier.

Den digitale strategien vi valgte var å jobbe flittig og poste innlegg om digital markedsføring,  rangere høyt innenfor disse søkeordene og på lik linje ønsket vi engasjerende lesere og at de la fra seg spor etter å ha lest innleggene.

Statistikk fra bloggen til Victoria

Bildet under viser statistikk for hvordan aktiviteten på bloggen har vært fra perioden mellom 1. Januar til 27. Mai. Disse rapportene gir en oversikt over hvor mange som besøker bloggen og hvor mange brukere det er som er innom. Vi legger også merke til at vi kan se den gjennomsnittlige tiden de bruker inne på bloggen, og kan da lage oss en oversikt over hva vi kan gjøre bedre for å få brukerne til å være lengre inne på innleggene og hvordan vi kan engasjere brukerne som er innom mer.

Skjermdumper fra Google Analytics

Skjermdump fra Google Data Studio

I disse rapportene kan vi se hvor lesere kommer fra: direkte (none), referral (fra andre sider) og organic (organisk trafikk). Vi ser at de aller fleste kommer direkte inn på bloggen (59,8% av sidevisningene), 39% fra andre sider som refererer til bloggen mens 1,2% er organisk trafikk. Vi kan også se hvilke land brukerne kommer fra, antall nye brukere og hvor mange som er returnerende altså lojale. Her ser vi at 77,6% er nye brukere og 22,4% er returnerende.

Test: Bruk av sosiale medier 

I løpet av denne perioden har vi gjort en undersøkelse hvor vi gjorde en A/B test og postet et innlegg på to forskjellige sosiale medier, Facebook og LinkedIn. Dette gjorde vi for å øke trafikken på bloggen og se hvilket medie som var mest effektivt og lønnsomt for vår strategi.

Skjermdumper fra Google Analytics

Skjermdump fra Google Data Studio

RACE-modellen

Vi har valgt å fokusere på RACE-modellen og modellen vil derfor hjelpe oss å vise hvordan vi skal gå fram innenfor digital markedsføring. RACE-modellen består av fire trinn som er utformet for å engasjere kunder/brukere og følge dem gjennom hele «reisen» deres.

RACE står for Reach, Act, Convert og Engage. Disse stegene i modellen innebærer å bygge bevissthet om det varemerket du jobber med og de produktene som inngår i dette (Reach).  Act er interaksjoner med kunder og brukere. Convert er konverteringer som for vår del blir brukere, men som i andre sammenhenger blir salg, og engage er å skape forhold med kunder/brukere ved hjelp av ulike hjelpemidler som kommunikasjon via nettsted/blogg, e-post og sosial tilstedeværelse.

(Bilde fra Digital Marketing strategy, implementation and practice)

Resultater

Om vi ser på rapportene på de to nederste bildene sammenlignet med de to øverste ser vi at antallet besøkende på bloggen økte betraktelig etter at vi postet innlegget på sosiale medier. Vi ser også at det var Facebook som fikk flest engasjement fra mennesker til å komme inn på bloggen av de to mediene vi valgte å poste på, noe som da viser at Facebook er mest lønnsomt å bruke. Antallet brukere har økt og fluktfrekvensen (måltallet på hvor mange som har besøkt kun en side) på bloggen har sunket. Så ut i fra det vi har sett er det å dele innlegg på sosiale medier svært innbringende med tanke på å øke antallet brukere, spre budskapet vi formidler via blogger og for å skape engasjement.

Legg gjerne igjen en kommentar om du har noen innspill til forbedringer eller bare si din mening om innlegget 🙂