JulieKlippenberg March 16, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Instagram er en utmerket kanal for å skape visuelt innhold, og visuell kommunikasjon er viktig for å skape identitet i sosiale medier (Staude 2014). 2,2 millioner av Norges befolkning over 18 år har konto på Instagram med et flertall av kvinner. Her er også den yngre generasjonen mer aktive. Med en såpass stor brukermasse er det mange muligheter for bedrifter til å nå ut til kunder og bygge relasjoner. På kanaler som er fulle av reklame er det viktig å fokusere på organisk rekkevidde. Altså de som ser ditt ubetalte innhold fordi de besøker eller følger profilen din. Derfor skal jeg dele noen tips til bruk av Instagram, som her kan være mest relevant for bedrifter som selger produkter.

Styrker ved Instagram 
Bilder sier mer enn tusen ord. På Instagram kan en engasjere gjennom inspirerende bilder som kan utløse gevinster for bedrifter. Bedrifter kan også benytte emneknagger, såkalt hashtags, som gjenspeiler bedriftens verdier og enklere skaper assosiasjoner for følgere. Samtidig kan man skape egne offisielle hashtagger for virksomheten og oppfordre kunder til å dele bilder under disse. Slik motiveres også kunder til å produsere eget innhold for bedriften, brukergenerert innhold. Et tips er og aktivt følge andre profiler du kan inspireres av eller forbindes med. Det å følge flere andre sentrale profiler kan også bidra til å øke en bedrifts synlighet. Instagram har mange «influencers» som kan være nyttige å få kontakt med. Eksempelvis finnes det en rekke Instagramprofiler innen kategorier som trening, helse og mote som har en enorm følgerskare. De har stor påvirkningskraft og rekkevidde samtidig som mange følgere lytter til deres råd og tips.

Instagram har  «Stories» der du kan legge ut bilder og video som er tilgjengelig i 24 timer. Det gir blant annet muligheter for bedrifter til å være mer personlig med følgerne sine. I tillegg kan det skape en følelse av at innholdet du deler er mer eksklusivt grunnet tidsbegrensningen. Samtidig kan du enkelt få oversikt over hvem og hvor mange som har sett innholdet som legges ut. Følgere kan  respondere på «Stories». Slik kan en få innblikk i potensielle- og eksisterende kunders meninger. Respons kan gi en pekepinn på om innholdet du publiserer i kanalen faktisk er av relevans og interesse. Du kan poste mengdevis av bilder og videosnutter, men om målgruppen ikke engasjerer seg kommer du ikke langt. Dersom bedriften din har over et visst antall følgere, 10 000, kan du enkelt geleide de videre til eksempelvis en nettbutikk. Da kan en «Story» bestå av et produkt med teksten «Sveip opp for mer informasjon», og på denne måten sende kunden direkte til produktsiden. Det kan både føre til fordeler for selve bedriften, men det er også tidsbesparende for kunder som kan øke deres tilfredshet.

Instagram er altså en god kommunikasjonskanal der bedrifter blant annet kan øke synlighet, skape engasjement samt bygge kjennskap til både bedrift og sortiment. Samtidig kan kanalen brukes til å motivere kunder til handling. Enten det er å engasjere seg i innholdet eller gå videre til nettside for mer informasjon eller foreta et kjøp. Instagram er en god kanal for å lytte til kunder og deres meninger samt skape dialog. Ved å aktivt følge med på og lytte til hva målgruppen din er opptatt av kan du skaffe god markedsinnsikt. Samtidig danner målgruppens interesser utgangspunkt for å produsere innhold av relevans, som er viktig for å skille seg ut. Et annet tips er å oppmuntre til dialog i kommentarfeltet og være delaktig også her. Da kan du både bygge kunderelasjoner og hjelpe potensielle kunder under en kjøpsprosess ved og for eksempel svare raskt på spørsmål. I tillegg kan du følge entusiastiske kunder tilbake, like og kommentere deres bilder. På den måten føler kundene seg sett som øker sannsynligheten for å knytte mer personlige bånd og skape lojalitet. Disse kundene er også viktig for en bedrifts digitale vareprat. Nettopp fordi mulige kunder stoler lettere på andre menneskers meninger framfor bedriftens. Instagram er også en utmerket kanal for arrangering av konkurranser. Der kan følgere publisere bilder med eksempelvis et produkt fra bedriften eller bilder knyttet til en offisiell hashtag. Slik skapes brukergenerert innhold som deles med egne sosiale nettverk, samtidig som brukere engasjeres mer i bedriften.

Utfordringer ved bruk av Instagram 
En utfordring ved Instagram er knyttet til at det er en bildeapplikasjon. Brukerne søker inspirerende bilder av kvalitet, spesielt fra profiler som ikke er venner/familie. En vil få noe ut av å bruke tid på å se innhold fra bedrifter. Å bruke Instagram til å forsterke en merkevare krever strategisk visuelt innhold. Om du ikke er flink til å ta bilder eller redigere, vil innholdet fremstå uinteressant og få lite oppmerksomhet, engasjement eller tap av følgere. Det er viktig å tenke at bildene bør fortelle en historie eller være av relevans for målgruppen du ønsker å nå. Instagrams algoritmer regner ut hvilket bilde det er størst sannsynlighet for at hver bruker vil like, og prioriterer bildene deretter. Derfor er det ekstra viktig at innholdet utløser engasjement (Tonstad 2016).

Det dukker stadig opp mer reklame i kanalen da mange annonsører forsøker å markedsføre på Instagram. For brukerne betyr dette at de får mer reklame i bilde-feeden. Altså der du egentlig har valgt å følge/se innhold bekjente og mennesker som interesserer deg. Derfor er det også farer, i likhet med Facebook, at brukerne ikke legger merke til innholdet ditt dersom annonser fra bedrifter blir for fremtredende. Hjernen signaliserer at dette er reklame og vi blar oss enklere forbi. Dersom du annonserer på Instagram kan det være en idé å skille mellom innholdet du betaler for, og det du produserer selv som organisk innhold. Igjen er det viktig å skape godt innhold som vekker interesse for å bli lagt merke til. Likevel har Instagram gjort det mulig å skjule innhold fra ulike annonsører. Slik viser du som bruker hva som er av interesse og ikke. Du vil fortsatt eksponeres for annonser, men Instagrams algoritmer viser deg det de mener er av interesse for brukerne. I hvor stor grad annonser på Instagram vil øke eller bli forstyrrende gjenstår å se.

Til slutt vil jeg ramse opp og dele konkrete tips;

  • Fyll ut biografien til profilen din med oppdatert informasjon om bedriften, nettside m.m.
  • Lytt til målgruppen din! Hva er de opptatt av? Hvilke interesser/hobbyer? Hvordan snakker de om bedriften din?
  • Signaliser offisielle hashtags som bedriften selv benytter og som kunder oppfordres til å dele innhold under.
  • Tenk kvalitetsbilder og sett deg inn i Instagrams enkle redigeringsfunksjoner. Tenk også en rød tråd for å skape en god visuell profil som har helhetlig bilde-feed.
  • Få kontakt med både eksisterende og nye potensielle kunder. Lik, kommenter og del bilder – engasjer deg i følgernes innhold! Det er viktig for relasjonsbygging og for å øke kjennskap hos en ny målgruppe. Samtidig oppmuntre kunder til å tagge bedriften din inn i innlegg og vise sine favoritter.
  • Benytt Instagram Stories for å vise merkevaren og bedriftens personlighet. Et godt tips her er å ta kundene med bak i kulissene. La de bli kjent med ansatte eller gi «sneak peeks» på nyheter eller kommende produkter. Her kan du i tillegg tilby begrensede tilbud for publikum som ser innholdet – som gir en følelse av eksklusivitet.

Hva er dine tanker om bedrifters bruk av Instagram?

– Julie

Kilder:
«Annonsørene har inntatt Instagram».
«Generere besøk til Instagram-profilen din».
Li, Charlene og Josh Bernoff. 2011. Groundswell: winning in a world transformed by social technologies. Boston, Massachusetts: Harvard Business Review Press
Staude, Cecilie. 2014. “7 tips for å lykkes på Instagram”. Lesedato: 13. Febaruar 2018:  
Staude, Cecilie og Svein Thore Marthinsen. 2013. Sosial kommunikasjon. Oslo: Kommuneforlaget. 1. Utgave