JulieKlippenberg April 16, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

E-postmarkedsføring er en av de mest effektive markedsføringkanalene, og er også en svært kostnadseffektiv måte å kommunisere på. Samtidig er det markedsføring som er enkel å spore. Med e-postmarkedsføring kan du få potensielle kunder til å faktisk bli kunder, bygge relasjoner, øke kundelojalitet  og gevinstene kan være mange! Så hva er viktig å tenke på når du skal sette i gang med e-postmarkedsføring?

Bygg egne e-postlister 
Du kommer ikke langt med e-postmarkedsføring dersom du ikke har noen mottakere. Hvem skal du nå? Derfor er det viktig å fokusere på å bygge egne e-postlister, spesielt da disse er av mye større verdi enn kjøpte eller leide. Kjøpte lister er ofte av dårligere kvalitet, og kan være utdaterte som fører til at e-postene ikke når frem. Kjøpte lister øker også sannsynligheten for at bedriften oppfattes som en «spammer», som kan påvirke omdømme negativt, da mottakere på slike lister ikke har bedt om å få e-post. I tillegg er det vanskelig å nå mottakerne med budskapet ditt da kjøpe e-postadresser ofte er generelle som eksempelvis post@bedrift.no. Dermed får du ikke skreddersydd innholdet til mottakere som er relevante. 

Men hvordan skal du få folk til å dele e-posten sin med deg? Mange har muligens en frykt for å bli spammet av bedriftsinformasjon ved å legge igjen e-posten, derfor kan det være lurt å gi en trigger som øker lysten til å dele. Eksempler på dette er ofte rabattkoder du får tilgang til ved å legge igjen adressen;

Skjermbilde av e-post fra Zalando

Kanskje er andre løsninger riktige for deg. Det er ikke kun rabattkoder som øker sjansen for å få e-postlister, men andre faktorer kan være at du deler nyttig informasjon, tips eller råd gjennom e-poster som er av nytte og gir en tilleggsverdi hos mottakeren. Når du har samlet e-poster kan du enklere foksuere på innhold, og dette kan også skreddersys etter ulike målgrupper. Når folk har meld seg på eksempelvis nyhetsbrev har de allerede vist en slags interesse for bedriften eller deres produkter. Det gir gode muligheter videre for å arbeide med innhold slik at det er mest mulig relevant for målgruppene dine. Husk likevel på at du må ha fått tillatelse til å sende e-poster til aktuelle personer!.

Emnefelt og avsender – viktigere enn du tror
Når du har samlet mottakere kan du fokusere på å sende e-poster. Du trenger heller ikke benytte programmer som koster mye. Men det kan være lurt å benytte et program som er enkelt å lære seg, og gjør det ukomplisert å analysere ulike e-postkampanjer. Til en eksamensoppgave forsøkte vi oss med programmet Mailchimp. Dette var nokså lett å sette seg inn i, gratis å starte opp og benytte frem til en viss størrelse på e-postlisten.

I selve e-posten bør bedriftens navn komme tydelig frem som avsender. Ofte ser en også at bedrifter bruker mer personlige navn slik at det kanskje vekkes en annen interesse hos mottaker. Emnefelt er kanskje noe mange ikke tenker over er så viktig? Men det er faktisk dette feltet sammen med en kort forhåndsvisning av selve teksten som skal gi lyst til å åpne e-posten. Det er to svært avgjørende faktorer for hvilke resultat de oppnår i forhold til hvor mange som faktisk åpner e-postene. Derfor er det noe det er viktig å bruke litt tid på!

Selve innholdet– hvordan type e-post kan du sende?
Da må du tenke over hva slags innhold e-posten skal bestå av. Skal du sende ulike tilbud, oppdatere om nyheter, invitere til arrangementer. Mange bedrifter inviterer til salg- eller åpningsarrangementer for eksempel. Eller det kan være at bedriften skal lansere et nytt produkt eller produktforbedringer, da kan det være aktuelt å informere om dette gjennom e-post til mottakere. Slike eksempler kan også øke verdi på eksisterende kunder, gi mer verdi av å informere de i forkant, dele unike rabattkoder, invitere til kundekveld osv. Uansett er det viktig at de første linjene i teksten oppfattes relevante og vekker interesse. En god idé er også å bruke bilder som kan fremme budskap og trekke til seg mer oppmerksomhet. Ofte er det også lurt å personliggjøre e-posten for eksempel ved å bruke navn. Likevel må det ikke bli for mye av det. Men ofte trekkes oppmerksomheten vår til eget navn, som kan øke sannsynligheten for at e-posten blir lest.

Det kan også være lurt at innholdet er konkret, konsis og ikke for langt slik at mottakeren ikke faller av fordi det er for mye tekst. Dersom du gjør knapper tydelige kan dette være gode kilder til å eksempelvis drive trafikk til nettside. Slike knapper kan være ”se produktutvalget her”, tydeliggjøre rabattkoder og generelt eventuelle knapper du kan trykke på for å sendes videre. Siste tips er å huske viktigheten av gode landingssider, altså det kunden møter ved og sendes videre. En slik side må svare til mottakerens forventninger. Dersom jeg mottar nyhetsbrev med vårens nye lekre gensere vil jeg sendes til denne siden – ikke til salgssiden med tidligere mote fra tidligere sesonger.

Eksempler med Mailchimp
Under en av årets gruppeeksamener satt vi opp egen nettbutikk. Der forsøkte vi oss på e-postmarkedsføring som en del av en lanseringsstrategi. Her var et av våre eksempler til en velkomstmail kunden mottok idet hun/han skrev seg på nyhetsbrevet vårt. Som nevnt brukte vi Mailchimp som var nokså greit å lære seg. Her kunne vi enkelt se unike åpninger, hvem som melde seg av (avmeldinger), hvem som ikke åpnet og såkalt click-through-rate; hvor mange som klikket på lenken i e-posten vår. Nettopp gjennom de tydelige knappene. 

Vi sendte også ut en e-post dagen før åpning av nettbutikken, som en påminnelse om å besøke oss på lanseringsdagen;

– Julie 

Kilder:
Laudon, Kenneth C. og Carol Cuercio Traver. E-commerce 2017 business. Technology. Society. 13. Utgave. Pearson.
Sander, Kjetil. «E-postmarkedsføring (e-marketing)» 
Ødegård, Even. ”Hvordan komme i gang med e-postmarkedsføring?