Andrea January 25, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Etter en fantastisk studietur i Dublin, tenkte jeg å oppsummere litt av det vi gjorde og lærte på turen. Vi var nemlig på besøk hos Google og Facebook som var både morsomt, spennende og ikke minst lærerikt.  Jeg tenkte å dele litt av det jeg syntes var mest inntresant med besøkene og hvem vi møtte der. I og med at jeg fikk mest ut av besøket hos Facebook, er det Facebook jeg kommer til å ta for meg.

Facebook

Vi ble møtt med en varm velkomst av Axel Strelow som jobber som Partner manager for Facebook. Etter en liten guided tour rundt om i Facebook-lokalet, holdt Axel en presentasjon om Facebook, hvilke endringer som kommer til å skje, hva han jobber med, hvordan det er å jobbe for Facebook og masse mer. Det var spesielt to ting jeg syntes var spesielt spennende som kommer til å endre måten vi handler på, og ett nytt verktøy som gjør det mulig å følge kundereisen på. Instagram Checkout og Server-to-server.

Instagram Checkout

Til nå har vi hatt det som heter «shopping» på Instagram. «Shopping» fungere slik at man kan trykke på bilde, få en link til klærne eller produktene på bildet og dermed tar linken deg til produktets nettbutikk hvor man kan gjennomføre et kjøp om man ønsker.

Nå som Instagram har lansert Checkout kan man lagre et produkt til senere, dele med venner eller kjøpe det der og da. Betaling gjør shoppingopplevelsen bedre ved å gjøre kjøpet enkelt, praktisk og sikkert. Man trenger ikke lengre å bruke nettleseren når du vil kjøpe noe. Og med den beskyttede betalingsinformasjonen på ett sted kan man shoppe uten å måtte logge inn og oppgi informasjonen sin flere steder.

Server-to-Server.

Først må jeg si at jeg aldri hadde hørt om server-to-server(S2S) før besøket hos Facebook. Vi lærte heller ikke så mye om det, men har som mål å lese meg opp på det, å komme tilbake med forhåpentligvis mer kunnskap jeg kan dele med dere. Så om du som leser dette innlegget, kan noe om det, hadde jeg blitt veldig glad om du kunne kommet med innspill og kanskje prøvd å lære meg mer om S2S.

Kilde: egen modell med inspirasjon fra: Thune

Kort forklart handler S2S primært om tracking-prosessen, og hvordan bedrifter kan se hvilke handlinger folk har gjort, for deretter kan bedriftene lage forskjellige «funnels» ut ifra det. S2S sporing fungere som oftest på nett ved å genere og lagre en unik identifikator når en bruker klikker på en sporingslenke eller genererer et annonseinntrykk. Det vil si at S2S henter opp informasjonen på det du som bruker trykker deg inn på nett, for så lage egen en unik ID-adresse på deg. Når samme bruker senere foretar en konvertering (eller annen sporbar handling), blir den unike ID-en matchet tilbake til brukeren. Dette gjøres ved at man samler den unike identifikatoren tilbake til sporingsserveren. Med dette kan man altså følge hele kundereisen og kjøpsprosessen til enhver kunde.

Om du vil lese mer om hvordan S2S fungere og hva det er, anbefaler jeg å ta en titt på denne artikkelen. Ellers lærte vi som sagt masse annet spennende som jeg vil lære mer om og ikke minst ta med meg videre i kurset!

PS! Husk å abonner om du vil få varsel når jeg poster et nytt innlegg. Trykk her for å abonner.

– Andrea S. Isaksen

Andre kilder:
https://instagram-press.com/blog/2019/03/19/instagram-checkout/
https://business.instagram.com/blog/new-to-instagram-shopping-checkout
https://www.bigcommerce.com/blog/instagram-checkout/#how-checkout-on-instagram-works
https://www.tune.com/blog/server-side-tracking-basics/