elisegundersen March 10, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

For kunder som handler på nett kan betalingsprosessen ofte være litt kronglete, særlig fra mobilen. Kunden blir bedt om å taste inn en masse person- og kortopplysninger, som kan være en tidskrevende og tungvinn prosess. Mange nettbutikker har ikke optimaliserte betalingsløsninger og av den grunn avbryter kunder kjøp. Betalingsløsningen er dermed viktig for at kunder fullfører kjøp og gjør gjenkjøp. I dette innlegget får du tips til hvordan forenkle og optimalisere betalingen i din nettbutikk, og du får et innblikk av hvordan betalingen og bestilling på nett vil være i fremtiden.

e-handel Søknad kjøpe kort kurven mobiltelefon Sjekk ut handel kommunikasjon tilkobling forbruker kreditt kunde debet enhet hånd internett mobil multimedia på nett rekkefølge betalende innbetaling telefon detaljhandel salg service butikk kjøpesenter tekst produkt font design teknologi merke logo grafisk design vinkel grafikk

Forenkle betalingsprosessen i din nettbutikk

Denne uken tok jeg en prat med fagansvarlig for betalingsløsninger i Sparebank 1 Samspar, Morten A. Gundersen om betalingsløsninger på nett. Han har mye erfaring innenfor feltet, og jobber hovedsakelig med å utvikle betalingsmuligheter. Han har gitt 3 gode tips til hva du burde gjøre for å forenkle betalingsprosessen i din nettbutikk:

  • Implementer smarte betalingsmuligheter som f.eks. Paypal, Vipps og Appel Pay. Svært mange benytter seg av en av disse, og jo flere nettbutikker som tar i bruk disse, jo lettere vil det bli for kunden å handle. Klikkene blir kraftig redusert og det trigger også kjøp ettersom kunden vet hvor lett og raskt det vil være å kjøpe produktet. Elkjøp er en av de nettbutikkene som benytter seg av smarte betalingsmuligheter og nedenfor ser du hvor lett betalingssystemer er for både mobil og desktop.
Venstre: Elkjøp på Desktop. Høyre: Elkjøp på Iphone
  • Ha et responsivt design, slik at et er like enkelt å betale uavhengig av om du bestiller fra mobil eller desktop. Hele 60 prosent av norske forbrukere har til nå handlet på nett fra deres mobil eller tablet. Nordmenn er også helt i verdenstoppen når det kommer til mobil netthandel i følge tall fra eMarketer(2018). Derfor må din betalingsløsning være tilpasset mobile enheter. Elkjøp har et responsivt design, og forslår alltid et alternativ til rask betaling avhengig av hvilke løsninger du har og hvilken enhet du er på. Har du Apple Pay på din mobil, vil «Kjøp med Apple Pay» dukke opp automatisk.
  • Jo færre klikk, jo bedre. Betalinger bør helst foregå med ett eller et par klikk. Gjør det enkelt for kunden ved å redusere antall klikk fra kunden ser på varen til ordren er bekreftet. Implementer betalingen på produktsiden, slik som bildet ovenfor, da vil det kun kreve noen få klikk.

Viktigheten av responsivt design

Før en kunde kommer til betalingen må den gjennom en hovedside, dersom denne ikke er tilpasset enheten kunden er på vil ikke kunden komme så langt som til betalingen. Jeg snakket i forrige innlegg hvor viktig det er at e-poster bedrifter sender ut må være tilpasset Iphonen, ettersom det er der flest leser e-poster. Som nevnt er mobilen mye brukt i netthandel og derfor burde hele nettsiden være responsiv.

Det er slik at Google algoritmene rangerer mobilvennlig sider høyere. Google har fire kriterier for å vurdere om siden er mobilvennlig:

  1. Innholdet må være synlig uten å måtte scrolle sidelengs eller forstørre
  2. Unngå å bruke flash som ikke støttes av mobile enheter
  3. Teksten skal være lesbar
  4. Linker og knapper må ha god nok avstand slik at det er enkelt å klikke på disse.

Dersom din nettbutikk allerede har oppfylt alle kriteriene rangerer sansynligvis din nettbutikk høyere enn andre som ikke oppfyller alle.

Betaling med tale er fremtiden

Vi har til nå sett at fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning brukes til betaling med Apple Pay. Google Home, som kom til Norge i fjor, blir allerede benyttet til bestillinger på nett. Morgenlevering er en av de bedriftene som allerede har tatt i bruk Google Home til bestillinger. Under er oppskriften på hvordan dette fungerer:

Kundene etterspør og nettbutikkene må følge etter. Google Home havnet under treet til mange denne julen, og bedrifter burde ta nytte av dette. Morgenlevering bruker både Google Home-høyttaleren og Google Assistent-appen til å ta i mot ordre. Det er absolutt en ide til tjenestebedrifter som f.eks. Dominos hvor ordren kunden utfører ofte er lik hver gang. De kan da benytte seg av favoritt-system slik Morgenlevering har gjort.

Hva tror du er fremtiden for betaling på nett?

Legg gjerne igjen en kommentar om det er noe du lurer på.

Lese mer om responsivt design?

https://www.techweb.no/blogg/hva-er-responsivt-design

Kilder:

https://hanspetter.info/nordmenn-handler-mest-online-pa-mobilen/

https://info.dibs.no/norsk-ehandel-2018

https://www.morgenlevering.no/campaign/google-assistant