Karoline March 20, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Blogg,
Refleksjonsnotat.

Eksamen
er i gang igjen, og denne gangen skal vi bygge vår egen nettside til et produkt
eller tjeneste vi har valgt selv! Vi ville tilby et produkt som kunne hjelpe
mennesker med en mer lettvinn løsning enn det var på markedet. Vi var innom en
del, men noe av det som tente oss i teamet mest var mensprodukter. Vi ville
tilby et abonnement som gjorde det enklere for forbrukere – vi kan jo tilby dem
hjemleveranse av sanitærprodukter! Som sagt så «gjort».

Vi
iverksatte planen, vi fant et navn vi syns passet til produktet og ikke minst
design og farge. Fargen ble babyrosa, og logoen og designet ble enkel, lukrativ
og behagelig.

Vi
satte opp nettsiden vår i Shopify, et godt sted å sette opp sin første nettside
på. Vi kunne sette opp i WooCommerce også, men vi valgte som sagt Shopify.

Både
motivasjon, problemer (både store og små), og ting som gikk som smurt både kom
og gikk. Alt kunne gå smerte og knirkefritt til å plutselig kunne stå stille.
Om omvendt – at det løsnet. Jeg tenker at det er en del av læreprosessen og at
dette er vanlig. Og så gøy som det er når det løsner og når det går fremover!

Jeg
var inne på Plan sine sider etter et google søk, og kom på ting jeg aldri har
tenkt over. Kvinner, jenter og damer i flukt. De har mensen. Og i deres
situasjon er det ikke bare å kjøpe seg tamponger eller bind. Vi vil hjelpe, og
vi tenkte at litt av vår inntekt vil gå til Plan som igjen vil gi pengene
videre til formålet om å hjelpe flyktende kvinner med mensprodukter – fordi det
blir jobbet med.

Det
var uhyre viktig å kartlegge andre aktører på markedet og hvor de står i
forhold til deg selv konkurransemessig. De er jo selvsagt både 1 og 10
hestehoder foran, men vi tenker å tilby kundene noe nytt. I tillegg til det vil
vi gjøre en forskjell for andre kvinner som ikke har de godene som vi i Norge
har.

Vi
har gjort nødvendige analyser og kartlegging av konkurrenter og vi har håndtert
både logistikk, markedsføring og kunderservice. Under markedsføringsdelen så
trodde vi at vi kunne mye, men på et tidspunkt ble vi usikre om hvordan
offentlig markedsføring fungerer og hvordan det fungerer i henhold til
markedsføring mot barn. Det viste seg at vi hadde rett i det vi trodde, men at
det alltid er greit å dobbeltsjekke dersom man er usikker.

Vi
lagde en OKR, som er en forkortelse for Objective and Key results. Kort fortalt
er det er et system som gjør det enklere for en selv å følge opp planen og hva
som skal gjøres. Vår OKR hjalp oss veldig. OKR var en del av vår
lanseringsstrategi til nettsiden.

Det
ble laget en lanseringsstrategi som i bunn og grunn gikk ut på at vi skulle
begynne lavt for så å strekke oss oppover, noe som vi føler ville passet til
vår bedrift.