Tomaskristiansen February 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Du har kanskje gått inn i matbutikken og kommet ut med telys, en pakke fra posten, et par sokker, og en frossenpizza. I et stadig mer preget og konkurranseutsatt marked, åpner digitale tjenester for vertikal konkurranse gjennom sterk markedsfragmentering. Nettaktører som Amazon selger alt fra mat og bøker, til sportsutstyr, og blir stadig en større konkurrent med sine nytenkende digitale løsninger og idéer.

 

Hva er bransjeglidning?
Selv om temaet lenge har vært en snakkis i varehandelslitteraturen ser jeg fortsatt stor grunn til å opplyse om utviklingen. Det er ingen bransjer som ikke er eller vil bli berørt av digitalisering, som er mye av grunnen til skjæringspunktet mellom typiske varehandelsbransjer. Konkurranse kommer ikke kun fra aktører i samme bransje, men også andre aktører fra andre bransjer, som skaper det man kaller bransjeglidning. Med stadig nye aktører og løsninger stormende fra alle kanter kan man stille seg spørsmålet, har dette gått for langt?

 

Tidligere direktør i Solo, Joakim Sande stiller samme spørsmål. Videre forteller Sande hvordan det begynner å bli vanskelig å finne noe som ligner på spesialister, men derimot mange som gjerne vil tilby et bredt vare- eller tjenestespekter. Eksempelvis har norske Megaflis med bransjeglidning og netthandel blitt en av landets mest lønnsomme kjeder. På kongestolen sitter Amazon, hvilke tiltak gjør aktørene som utfordres?

 

Bransjeglidning skaper utfordringer for tjenestespekteret
Som nevnt mister bransjene i større grad spesialiserte aktører fremfør de mange som gjerne heller tilbyr et bredt tjenestespekter. Fullservicebyrå. Kommunikasjonsbyrå for den nye hverdagen. Kommunikasjonshus med alle tjenester under samme tak. Vi er på vei fra À la Carte til Set Menu

 

Spørsmålet om det nå har gått for langt ser jeg i sammenheng med hvordan flere og flere byråer flytter fokuset bort fra kjernekompetanse for å tilby kunder en one-stop shop. Hvorfor skjer dette? Økt konkurranse, eller fristelsen etter høyere fortjeneste kan være flere av mange grunner. Dersom sistnevnte er tilfelle, og aktørens grunnleggende motivasjon fremfor å tilby kunden det som faktisk er best – står vi ovenfor en utfordring. Sett fra en annen side kan sammensatte mediehus også gi økt verdi gjennom økt breddekompetanse.

 

Amerikansk matkrig for varespekteret
Bransjeglidning har i tillegg ført til at mestrende aktører nå enklere kan angripe andre bransjer som i utgangspunktet ikke har samme kjernekompetanse. Som verdens største nettbutikk utfordrer Amazon uendelig mange av dagens aktører, og nå det multinasjonale detaljhandelsselskapet Walmart, innenfor dagligvarebransjen. Selv om dagligvarebransjen får utvidet betydning gjennom bransjeglidning, gjelder konkurransen primært matbutikkene.

 

Amazon har yppet med dagligvarebransjen gjennom Amazon Go. Et matbutikk-konsept som unngår det tradisjonelle kassesystemet, hvor mobilen registrerer og betaler for handleturen i det kunden forlater butikken. Innovativt, enkelt, smart og forbløffende, nesten for godt til å være sant? Som motsvar blir Walmart og alle andre utsatte aktører nødt til å gjøre drastiske endringer for ikke å bli passert. Hva har dette å si?

 

 

I korte trekk
Til tross for to vidt forskjellige eksempler viser den amerikanske dagligvarebransjen hvor preget den fremtidige fysiske varehandelen er gjennom bransjeglidning. Bransjen illustrerer hvordan aktører nærmest kriger om de beste digitale løsningene for å ikke bli spist opp av de største som går på tvers av bransjer. De største innovative aktørene forkaster i likhet med norske mediebransje-aktører, sine kjerneverdier, både for å konkurrere på større områder og samtidig få en større del av «kaka». Har det virkelig gått for langt?

 

Interessant? Les mer om hvordan du og din bedrift kan bruke personas for å øke verdi rundt informasjonsformidling.

 

Kilder:

Ehandel.com – Bransjeglidning og netthandels betydning for Megaflis

Kampanje.com – Bransjeglidning på glattisen 

Forbes.com – Amazon ypper med dagligvarebransjen

Fremhevet bilde: Amazons varelager i Fernando de Henares (CC)

The post Bransjeglidning – Hvorfor bry seg om det? hvilken betydning har det? appeared first on Tomas Kristiansen.