Mia Marie May 26, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

En god markedsføring trenger, som alt annet her i verden, en god strategi. Og i et hav av digital markedsføring er det enda viktigere med en god digital markedsføringsstrategi, det hjelper bedriften din på riktig vei mot ønsket mål. I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg begrepet digital markedsføringsstrategi.

Hva innebærer digital markedsføringsstrategi?

En digital markedsføringsstartegi skiller seg ikke så mye fra den tradisjonelle markedsføringsstrategier. Hensikten til begge er å nå ønsket mål, forskjellen er at digital markedsføringsstrategi utføres over nett, som for eksempel ved sosiale medier, e-post eller SEO, bedre kjent som søkemotoroptimalisering. En annen forskjell er at ved tradisjonell markedsføring vil alle ha tilgang til å kunne se deres annonser. La oss si produktet er sminke, her er mest sannsynlig målgruppen kvinner, som vil si at menn ikke vil ha noe nytte av denne annonsen. Ved å gjøre det digitalt kan man nå ut til kun målgruppen, ved hjelp av e-post markedsføring for eksempel.

En god digital markedsføringsstrategi bør inneholde mål/målene, hvile digitale kanaler som skal brukes, som sosiale medier, og til slutt, hvilke aktiviteter som skal gjennomføres. Nedenfor vil jeg vise frem 7 steg/tips for en god gjennomføring av en digital markedsføringsstrategi.

7 steg:

  • Gjør jobben enklere med planleggingsverktøy

Bruk flere kanaler for å nå ut til din målgruppe og finn ut hvilke kanaler som er mest relevant for deres bruk. Det hørtes kanskje ut som mye jobb, men med planleggingsverktøy så er det gjort på null komma niks. Dette verktøyet samler alle deres sosiale medier på ett sted, slik at når du publiserer noe på Facebook, så blir det samme publisert på for eksempel Instagram.

  • Begynn å snakke når din målgruppe er klar for å lytte

Timing er alt. Visste du at for å få flest treff eller likes på dine sosiale medier så er det satte tidspunkt du bør publisere på? Undersøkelser viser at det mest gunstige er å publisere på Facebook mellom kl.13 og kl.17, og hvis du skal publisere noe på Instagram så bør dette gjøres mellom kl.07 til kl.09 på morgenen, og mellom kl.16 og kl.18 på ettermiddagen/kvelden.

  • Bruk relevante bilder i din annonse

Et bilde sier ekstremt mye, og dette er dette som skal fange oppmerksomheten til dine kunder. Bildene skal gi et innblikk i hva du selger og med feil bildevalg kan det påvirke kunden til å ende opp med å ikke kjøpe.

  • Kom i gang med markedsføring på e-post

Markedsføring via e-post er noe som påvirker kunder mest, for her kan du bygge en type personlig relasjon til din kunde – ved å sende ut nyhetsbrev og personlige tilbud.

  • Hold deg oppdatert på teknologifronten

Som alt annet her i verden, er også teknologien i konstant utvikling. For å holde på kundene er man nødt til å endre seg i samspill med den teknologiske utviklingen. Hvis man blir stående igjen vil kundene finne noen andre, mer relevante for deres behov.

  • Alt starter med en god nettside

En nettside til din bedrift bør være dere «baby», den skal kunne brukes til det meste og det skal være enkelt for kunder å finne frem til alt de lurer på. Bruk litt tid på å utforme å lage en fin nettside, som er brukervennlig, ikke bare på PC, men også på mobil.

  • La kundene finne frem til deg

Her kommer SEO inn, søkemotoroptimalisering. Dette er er verktøy som hjelper deg til å havne høyt opp ved eventuelle Google søk som har samme stikkord som din bedrift. Å oppnå høy rangering på Google bør være et mål for alle bedrifter.

Alle disse stegene er en hjelp på vei i riktig retning for å nå ønsket mål.

/Mia

Kilder

https://tenkdigitalt.no/blog/digital-markedsforingstrategi/