Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Jeg og min eksamensgruppe har nå i en måneds tid jobbet med et utrolig spennende prosjekt! Vi har på disse månedene jobbet med planlegging, opprettelse og gjennomførelse av nettbutikken vår capofnorway.
Når vi fikk utdelt eksamensoppgaven ble jeg veldig glad og samtidig litt nervøs, for hvordan i all verden skulle jeg klare å opprette en nettbutikk? Jeg har jo null erfaring med dette, og har alltid forestilt meg at det må være super vanskelig og innviklet. Dette viste seg å være det stikk motsatte, det ba selvklart på utfordringer men via plattformen Shopify som vi fikk anbefalt var det jo så enkelt. Vi startet det hele med å velge hvilket produktet vi ønsket å selge, hvor vi var mye frem og tilbake på hva vi ønsket å å gå for. Vi var innom mye forskjellig før valget falt på capser og luer. Dette fordi vi ville gjøre det kult å gå med hodeplagg, og for å vise unge kvinner hvor mye dette har å si for å gjøre et antrekk komplett. Så, med det kom vi opp med navnet capofnorway, som vi ønsket å bruke for å at folk skal føle kjærlighet til landet sitt og med det få lyst til å støtte oss!
Vi satt oss raskt inn i Shopify, hvor vi bestemte oss for design og hvordan vi ville at nettsiden skulle se ut. Jeg ble ganske overrasket over hvor brukervennlig og oversiktlig det faktisk var. Vi opprettet også vi en chattefunksjon på nettsiden, hvor kunder og besøkende kunne raskt ta kontakt med oss om de hadde noen spørsmål. Deretter prøvde vi oss litt frem i appen Canva, hvor vi lagde forskjellige logoer og til slutt bestemte oss for to logoer vi var mest fornøyd med. Disse brukte vi både til nettsiden, og til sosiale medier, da sosiale medier er en stor stor del av strategien vår. Dette skal jeg komme tilbake på litt senere. Videre møttes vi å tok bilder av produktene som vi skulle bruke til markedsføring, samt som produktbilder på nettsiden. Vi ble meget fornøyde med bildene, da vi var utrolig heldige med været ettersom vi tok bildene ute på Aker Brygge. Vi redigerte de senere og fikk lagt de inn under produkter på nettsiden vår. Etter dette så vi at nettsiden så oversiktlig og fin ut, og vi hadde fått det viktigste på plass, så da åpnet vi nettbutikken for alle.
Det viktigste arbeidet etter at nettbutikken vår åpnet, var helt klart å gjøre oss synlige på sosiale medier. Vi har selv sett hvor stor betydning dette har for synlighet, og satset derfor stort på dette. Vi opprettet både en Facebook og Instagram konto, hvor vi inviterte venner og familie til å like og dele oss videre. Dette ble en stor suksess da vi fikk en utrolig positiv feedback, og folk lurte på om når de kunne kjøpe produkter fra oss. Vi satt oss et mål om at vi skulle klare å oppnå 100 følgere på Facebook, og det ser meget positivt ut, da vi i skrivende stund faktisk har fått 80 følgere! På Instagram la vi ut inspirasjonsbilder med produktinformasjon, samt pris. Vi la også ut informasjon om blant annet lansering der, som på Facebook. Vi ønsket også som en del av strategien vår å henvende oss til kjente influencere, for å få de til å reklamere for oss ved å få tilsendt produktpakker en gang i måneden. Dette fordi vi vet hvor stor påvirkningskraft de har.
Etter at vi hadde fått orden på våre kontoer i sosiale medier samt en velfungerende nettbutikk, gjensto det bare noen småting i nettbutikken som vi måtte ordne, blant annet å få hele nettbutikken på norsk, som vi skal konsentrere oss mest om de siste dagene før innlevering.
Jeg har lært utrolig mye av denne spennende og morsomme prosessen! For et par måneder siden hadde jeg ALDRI trodd at jeg skulle klare å opprette en så velfungerende og fin nettbutikk, eller i det hele tatt klare å opprette en nettbutikk. Jeg har lært så masse, som hvordan en lager nyhetsbrev, hvordan en blir sett i sosiale medier, og hvor mye målsetninger (OKR) som vi har rapportert inn hver Fredag har hatt og si for motivasjon og gjennomførelse. Dette er uten tvil en av de mest spennende utfordringene jeg har vært med på noensinne!
Så tusen takk til Karl Philip Lund, som ga oss en så morsom og interessant eksamensoppgave! Og gjerne ta en titt på nettsiden vår; /https://capofnorway.myshopify.com/