Christin Monsen March 23, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dere skal lage nettbutikk! Vi er igjennom ulike moduler i valgfaget Digital Markedsføring. akkurat nå kurses vi i E-vare handel og eksamensoppgaven våres i denne modulen består av å opprette en fullt fungerende nettbutikk der vi kan være en gruppe på 2-3 studenter. Min første tanke var at nå har vi virkelig fått muligheten til å innhente verdifull informasjon og tips om hvordan dette skal gjøres på beste vis. Vi har ofte gjesteforelesere som kommer for å dele sine erfaringer fra arbeidslivet, det har gitt oss innsikt i mye nytt og spennene få bedrifter vet om i dag, noe som er veldig motiverende for oss når vi skal gå løs på oppgaven om å starte en nettbutikk.

Det er ikke uten
grunn
at læreren ber oss skrive masse hele tiden, skrive, skrive og «implementere som et helvette».

Det er gjerne når man skriver at alle tanker og refleksjoner kommer frem og det virker som at læreren våres Karl Philip ikke kan få sagt det mange nok ganger. Å skrive masse gjør deg ikke bare flinke til å skrive, men alt du skriver ned kan bli et svært nyttig hjelpemiddel når man skal gå tilbake for å se hvordan ting har gått. I dette tilfelle har vi fått i oppgave å reflektere over hele prosessen med å starte en nettbutikk, noe som blir et fint hjelpemiddel for oss selv samtidig som at faglige problemstillinger kommer ned på papir.

Da jeg gikk gravid opplevde jeg å ikke finne noen fine klær som passet. Klærne jeg kom over var kjedelige, de sa ingen ting om deg og de beste størrelsene var selvfølgelig utsolgt.  Jeg lette og lette, men endte alltid opp med å kjøpe vanlige klær, bare i XL. Jeg savnet en butikk bare for gravide. Etterhvert som magen vokste og månedene gikk innså jeg at det må jo være god butikk å skulle satse på klær kun for gravide. Da vi fikk i eksamensoppgave om å utvikle en nettbutikk var jeg ikke i tvil om hva slags nettbutikk jeg ville starte. Jeg fortale ideen min til gruppen min og i dag er faktisk Donna.no oppe og går. Vi fant raskt ut at vi skulle hete Donna så det også var en smertefri prosess.

Da ideen og navnet på butikken var i boks startet prosessen
med å finne ut hvordan vi skulle sette opp nettbutikken. Her er det en del
forskjellige valgmuligheter, men vi endte opp en løsning som gjør det å sette
opp en nettbutikk til en smertefri affære. Når vi fikk opprettet nettbutikk og
brukere på Shopify kunne vi begynne
å tenke på design av nettbutikken, Shopify har mange ulike temaer som man kan
velge i mellom som er gratis, så det var fort gjort.

Deretter kommer spørsmålet om hvordan vi skal ta oss av frakt, hvordan vi skal skaffe varer og oppfølgning av kunder med mer. Vi valgte en metode som gjør at vi kun blir et mellomledd i hele kjøpsprosessen, noe som sparer oss for mye arbeid, dette ved å bruke droppshipping-metoden. Droppshipping gjør at man kan koble seg til samarbeidspartnere som sparer oss for fordyrende mellomledd pluss det drar ned shipping og fraktkostnader. Dette gir oss større rom for å fokusere på å markedsføre nettbutikken og varene vi selger. Varene vi selger finner vi på Oberlo. På Oberlo finnes det et hav av produkter fra ulike leverandører, her kan man velge seg ut de varer man måtte ønske til å selge på nettbutikken, dette uten å måtte be om tillatelse direkte fra leverandøren først.

Videre har vi snakket masse om OKR i forelesningene. OKR står for Objective Key results.

Objective: hva er det vi ønsker å oppnå?

 Key results: hvordan skal vi oppnå det?

Dette er to spørsmål en bør stille seg hvert kvartal, i
våres tilfelle så svarer i på spørsmålene hver
uke
for å kunne ha en tettere oppfølgning nå som vi er i startfasen.

Objective: Være blant topp 10 på
Google søk under «mammaklær»

KR1:
Lage en
konkurransedyktig nettbutikk som oppleves brukervennlig, relevant og trygg for
målgruppen (7/10)

KR2: 500 besøkende på
nettsiden innen 1. April (1/10)

KR3: Gjennomføre et salg innen
1.April (1/10)

Fordelen med å bruke OKR er mange, men det viktigste er at mål blir mer tydeliggjort og det blir lett å se hvordan man ligger an i forhold til de mål som er satt. Du kan lese mer om OKR her:

Mailchimp og E-postmarkedsføring

Bilderesultat for mailchimp

Det kan være en enkel sak å nå ut til mange på en enkel og effektiv måte så lenge du har det rette verktøyet. Mailchimp er et verktøy som enkelt kan lastes ned via Shopify sin Appstore. Dette er et fint verktøy å bruke for å lage for eksempel en velkomtsmail, noe vi måtte gjøre for å synliggjøre at Donna nå er med i motebildet. Jeg er en person som gjerne bruker litt tid på å sette meg inn i ting, men dette opplevde jeg som både enkelt og morsomt. Dette er et verktøy jeg anbefaler alle bedrifter å ta i bruk.

Bli synlig på Facebook

Vi har også opprettet en Facebook side for Donna.no. Det er ingen hemmelighet at Facebook er en Platform man enkelt kan nå ut til mange på. Effekten av at en person liker siden våres kan være stor, for andre kan se hva andre liker. På den måten når man ut til mange kun ved et likerklikk. Vi tok dermed og inviterte så mange som vi kunne innenfor målgruppen til Donnna.no til å like siden vår. Det er viktig å ha en sammenheng i alt sammen fordi plattformen til Facebook er veldig sensitiv for det kreative og de bilder og tekst som legges ut.

Jeg må forresten innrømme at det ikke var så stor responsen som vi hadde håpet på når vi inviterte folk til å like siden våres, men så har vi heller ikke verden beste nettbutikk enda , så folk mister fort interessen, men den er fullt fungerende og det er det som er hovedmålet.

Vi kommer til å spre budskapet om Donna er ved å sende ut velkomst-mail, lage et ordentlig bra innlegg på Facebook som synliggjør Donna og hva Donna er.

Domene

Ved å kjøpe domene slipper vi at det skal så donna.no med myshopyfy.com bak. Siden denne nettbutikken er en eksamensoppgave har vi valgt å droppe denne utgiften.

Kilder: https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*