anitaghanizadeh1 May 17, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Denne uken har vi fått oppgave i å oversette et velskrevet
dybdeinnlegg på engelsk til norsk. Dybdeinnlegget jeg har valgt å oversette er
skrevet av Brian Balfour som handler om hvilke steg man bør ta for å
bygge opp en merkevare. Innlegget er publisert den 24.september 2014, dersom du
er interessert i å lese originalen finner du den her.

De første trinnene for å bygge en vekst-maskin

Når jeg møter nye selskaper for å gi dem råd om vekst, er
det mest stilte spørsmålet jeg får:

«Hvilken taktikk skal jeg ta i bruk for å vokse virksomheten
min?»

Til å begynne med forsøkte jeg å gi et svar på dette spørsmålet,
men det føltes aldri riktig. Tross alt hadde jeg nettopp møtt disse personene
og visste så og si nesten ingenting om deres virksomhet eller kunder. Enda viktigere
begynte jeg å innse at dette spørsmålet tyisk stammet fra leting etter en
hemmelighet, tips eller teknikk for vekst som hjelper bedrifter med å få løst
deres vekst problem.

Mitt svar på det spørsmålet siden den gang har endret seg. Jeg
trekker nå på skuldrene og sier «Jeg vet ikke». Dette svaret blir vanligvis
møtt med et blikk som om jeg nettopp slo vinden ut av seilene deres. Når den
kleine stillheten er over, følger jeg opp med å fortelle at bedrifter først og
fremst må slutte å lete etter taktikker først, og heller begynne med å
fokusere på å etablere en vekstprosess.

Prosess?!?!? Virkelig?!?

Det er 4 grunner til at jeg fokuserer på vekstprosess enn
taktikker.

1. Vekst er summen av mange små deler

Internett elsker å falle for historier om vekstkurver som du
ser i eksempelet under. Som et resultat har alle en tendens til å rette oppmerksomheten
mot det som skjedde rett før det ser ut som veksten begynte å eksplodere. Nok
en gang, på jakt etter den ene tingen som var grunnen til denne kraftige
vekstøkningen.

Det vi egentlig skulle vært interessert i er alle tingene som
ble gjort før økningen i kurven? Hva var alle de tingene de gjorde i etterkant
for å opprettholde veksten? Hvordan kom de frem til disse tingene?

Bildet er hentet fra: https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second

Virkeligheten av vekst i et selskap er at det ikke finnes en
sølvkule. Dette betyr ikke at du ikke vil ha eksperimenter som gir overordnede
resultater. Det vil du absolutt. De fleste resultater stammer fra kombinert
læring av en rekke tidligere eksperimenter. De kommer fra å kjenne til din
kanal, ditt produkt, og dine kunde bedre enn noen andre på markedet og ta
informative risikoer basert på denne type læring.

Mennesker som har en tendens til å fokusere på taktikk
først, har også en tendens til å lete etter sølvkuler. De hopper rundt til de
nyeste og beste taktikkene eller kanalene de har hørt om, i søk etter gryten
med gull på slutten av regnbuen, istedenfor å sette av tid til å lære av
eksperimenter og ta smarte beslutninger basert på disse læringene.

 De klør i overflaten
i en haug med forskjellige områder, men borer aldri dypt nok til å finne oljen.

Hovedpoenget er:

Du trenger en prosess som kontinuerlig skal generere nye
vekstideer, teste dem effektivt, lære av dem effektivt og bruke disse læringene
til å navigere mot å låse opp kontinuerlig vekst.

2. Endringshastigheten akselererer

Dersom du ser på de siste 18 månedene, har alle store
kundekjøpskanaler gjennomgått noen grunnleggende endringer. Her er en oversikt
av noen av de få kanalene som har opplevd endringer:

Bildet er hentet fra: https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second

Det som fungerte for Facebook for kun 3 måneder siden,
fungerer ikke like bra i dag. Det som fungerer i dag, vil sannsynligvis ikke
fungere lenger om 90 dager. Det samme gjelder nesten alle de store kanalene. Noen
er tregere på å gjennomføre endringer enn andre, men det er en ting er sikkert,
og det er at de vil endre seg før eller senere.

Hvis man ser på et makronivå de siste 15 årene, finner man
to viktige trender. Den første er at nye kundekjøpskanaler vises med raskere
hastighet. Det andre er at effektivitetssyklusen foregår nå mye raskere.

MERKNAD:

Bildet nedenfor ble laget av den strålende James Currier fra
Ooga Labs

Bildet er hentet fra: https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second

Endringshastigheten i kundeoppkjøpsverdenen er rask og den
øker i hastighet. Vekstteamene trenger å bli bedre og raskere samtidig for å
ligge foran konkurransen.

Hovedpoenget er:

Taktikk blir utdatert ekstremt raskt. Man trenger en
prosess som kontinuerlig kan tilpasse taktikken til det endrede miljøet.

3. Det som funger for deg, fungerer ikke for andre

Dersom du er som meg, leser du sannsynligvis mye materiale
om hva andre mennesker gjør for å oppnå vekst. Det finnes nemlig ikke en fasit for
hvordan dette gjennomføres. Ta derfor alt du leser som inspirasjon, ikke fasit

  • Ditt publikum er annerledes
  • Ditt produkt er annerledes
  • Dine kunder er annerledes
  • Din forretningsmodell er annerledes
  • Din VIRKSOMHET er annerledes

Hovedpoenget er:

Man trenger en prosess som skal avdekke den unike
kombinasjonen av ideer som fungerer for ditt produkt, publikum og
forretningsmodell.

4. Du trenger en maskin

Suksess for et vekstteam er nødvendigvis å finne frem til en
spesifikk veksttaktikk. Suksess er å bygge en vekstmaskin. En vekstmaskin har
tre komponenter:

1.Skalerbar

2. Forutsigbar

3. Gjentas

Bildet er hentet fra: https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second

En maskin er bygget for å produsere en stadig voksende
engasjert brukerbase. Maskinen prosesserer teknikker. Prosessen skaper maskinen.

Hovedpoenget er:

Taktikk vil si å legge vogna foran hesten først. Du trenger
en prosess som vil hjelpe deg med å bygge en skalerbar, forutsigbar og
repeterbar vekstmaskin.

Elementer av en god prosess

Vi bruker en spesifikk prosess som jeg selv har opprettet,
som er en del av en gammeldags vitenskapelig metode, delvis Lean Startup og delvis
mine egne tanker og meninger. Det er ingen riktig eller perfekt vekstprosess. Den
viktige delen er bare å ha en, holde seg til den og forbedre den over tid. Jeg tror
hver vekstprosess bør ha noen viktige elementer:

1. En måte å sette høye mål oppimot områder som påvirker
veksten mest.

2. en strukturert måte å kontinuerlig finne nye vekstideer
og eksperimenter

3. En måte å prioritere disse eksperimentene

4. En måte å effektivt utforme eksperimentene

5. Analysere både vellykkede og ikke vellykkede eksperimenter

6. Del læringen med de andre i teamet, og implementering av
dem tilbake i eksperimentlisten.

Dersom dere oppnår disse 6 elementene, vil jeg tro dere er
på riktig vei til suksess.

Hva er så spesielt med prosess?

Jeg får dette spørsmålet ofte. Jeg blir også spurt om maler av
alle dokumentene vi bruker. For å være ærlig, synes jeg ikke noe av det vi gjør
er spesielt. Suksess fra en vekstprosess kommer fra å være nøye med å holde seg
til prosessen, fordi 90% + ikke gjør det. Prosessen er vanskelig, og den kan
være kjedelig. Det er fort å glemme den prosessen man allerede holder på med
fordi man er på utkikk etter noe annet som muligens fungerer bedre. Ikke bekymre
deg for å følge prosessen min nøyaktig eller ha de nøyaktige dokumentene jeg
bruker. Fokuser heller på å etabler de overnevnte 6 elementene i en prosess som
fungerer for deg og teamet ditt.

Bakgrunnen for valget av innlegg

Grunnen til at jeg valgte akkurat dette innlegget er fordi det er utrolig interessant hvordan man kan håndtere vekst og hvordan lykkes med dette. Balfour trekker frem flere interessante elementer samtidig som han nevner 6 elementer som er essensielle på veien til suksess. Som en del av eksamen har vi fått i oppgave å opprette vår egen velfungerende nettbutikk, vi har allerede begynt å tenke på vekst da dette er et viktig element for å holde nettbutikken i gang, jeg har allerede fått masse nyttig informasjon som jeg kommer til å ta med meg videre og implementere i nettbutikken.

Kilder:

https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second Lest 16.05.2020