odaopsahl June 16, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dag har de fleste bedrifter ekstremt mange kanaler å forholde seg til for å komme i kontakt med potensielle eller allerede eksisterende kunder. Man har gjerne kanaler fordelt rundt på ulike sosiale medier, men det hjelper lite å ha mange kanaler om du ikke har noe kontroll. Det er viktig at man har satt seg noen mål med disse kanalene, hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Det alle bedrifter har bruk for i dag en en god digital strategi, en strategi som kan hjelpe dem med å få kontroll over virksomheten deres, samt nå de målene bedriften har satt. I dette innlegget skal jeg ta dere gjennom hva en digital strategi er, samt komme med noen tips til hvordan du kan lage en effektiv digital strategi.

Så hva er egentlig en digital strategi?

En digital strategi går i første omgang ut på å sette mål, og deretter lage en plan for å nå disse målene. Å sette opp en digital strategi skal hjelpe bedrifter å generelt få mer kontroll over gjennomføring av digitale tiltak, slik at man enklere kan tilpasse seg kundenes vaner på nett, og hjelper deg til å være mest mulig oppdatert på det digitale samfunnet.

Bildet er hentet fra https://pxhere.com/no/photo/1459625

Blogg.sti-norway.no har i et innlegg delt 7 steg om hvordan en bedrift kan etablere en effektiv digital strategi. Disse stegene ser jeg på som gode og absolutt nødvendige, og derfør ønsker jeg å dele de her:

  1. Kartlegge nåværende status – Det første bedriften må gjøre er å kartlegge nåværende status. Det er viktig at bedriften får en oversikt og forståelse over hvordan ting ser ut nå, og hva som er viktig å prioritere fremover.
  2. Målgruppe – Det er viktig å sette seg en målgruppe slik at man har en gruppe forbrukere man kan fokusere på. Det er mange som ønsker å nå ut til alle og enhver, men dette krever ekstremt mye, og det er heller ikke verdt å bruke så mye tid og penger på å nå ut til forbrukere som overhode ikke har noe interesse av det du tilbyr.
  3. Målsetting – hvor ønsker vi å komme? Det neste steget vil være å sette opp mål som vil være med på å skape en vekst for virksomheten. Her kan det være lurt å dra frem modeller som SMART-mål-modellen. SMART står for spesifikk, målbar, oppnåelig (achievable), realistisk og tidsbestemt.
  4. Hvilken rolle har digitale kanaler i kundereisen? – Når en kunde er ute etter et produkt eller en tjeneste så bruker de enormt mye tid på ulike kanaler for å forberede seg på dette kjøpet. Som oftest er man gjerne innom flere kanaler om gangen, og det er derfor dumt å kun fokusere på å markedsføre virksomheten på kun én kanal. Finn ut av hvilke kanaler din målgruppe befinner seg på, og sett opp en plan for hvordan du ønsker å gå frem med markedsføringen på hver enkelt kanal.
  5. Hvordan kvalifisere potensielle kunder og varme opp leads? – Jo mer du vet om kundene dine, jo mer forberedt er du på å yte den beste servicen. Gjør research, og finn ut av hvordan kundene dine oppfører seg rundt dine tjenester og websider. Hvilken side besøker de mest når de er inne på nettsiden din? Og hvilke produkter er de mest interessert i? Din jobb er å være tilgjengelig for kunden, og tilby den beste kundeservicen for hver enkelt kunde.
  6. Markedsplan – Hva er planen for å nå målene? – Om du ønsker å ha en oversikt over arbeidet dere gjør, er en markedsplan alfa omega. Dette vil gi, ikke bare deg, men også hele teamet ditt en god oversikt over kommende markedsaktiviteter. Det er viktig å ha struktur og orden, dette gjør at du lettere kan legge planer for tiden fremover, og samtidig ha kontroll på hva som skjer fra dag til dag.
  7. Konverteringssporing – hvilke KPIer bør man følge for å sikre at man lykkes med den digitale strategien? – Det er viktig å kunne spore handlinger som blir utført av kundene dine. Konverteringssporing viser kundens handlinger etterhvert som de har reagert på dine annonser. Du kan kartlegge trafikktall, påmeldinger til nyhetsbrev, kjøp av produkter/tjenester osv.

Eksempel på modell for digital strategi

SOSTAC-modellen er eksempel på en modell man kan bruke innenfor digital strategi. SOSTAC-modellen er en planleggingsmodell, og bleutviklet av PR Smith på 1990-tallet. Modellen har tidligere blitt kåret til den tredje mest populære modellen i en CIM-avstemning for mrkedsføringsmodeller. Grunnen til dette er at den for det første er lett å huske, og den er ganske enkel å anvende til å strukturere planer for forskjellige aktiviteter.

Bildet er hentet fra https://www.quora.com/Where-can-I-get-a-sample-marketing-plan-using-a-SOSTAC-model

SOSTAC står for:

Situatuon (situasjon) – Hvor er vi nå?

Objective (mål) – Hvor vil vi være?

Strategy (strategi) – Hvordan kommer vi dit?

Tactics (taktikk) – Hvordan kommer vi oss akkurat dit?

Action (handling) – Hva er planen vår?

Control (kontroll) – Klarte vi å komme oss dit vi ønsket?

Tips til bruk av SOSTAC-modellen

Smartinsights.com har skrevet om noen tips til hvordan du kan ta i bruk SOSTAC-modellen, og et av disse tipsene er å bruke SOSTAC-modellen til å gjennomgå prosessen din. Det vil si at det er lurt å ta i bruk SOSTAC til å gjennomgå planleggingsprosessen, og hvordan du administrerer markedsføringen. Spør deg selv hva du og organisasjonen din er gode på, og hva dere kan jobbe mer med. Ta i bruk SMART-mål, da dette er et supert hjelpemiddel når man skal sette opp mål for en bedrift.

Alt i alt er strukturen i SOSTAC-modellen enkel å bruke, og vil være et supert hjelpemiddel som bidrar til at man muliggjør bedre beslutninger og planer.

KILDER:

https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/sostac-model/

https://en.wikipedia.org/wiki/SOSTAC

https://www.omegamedia.no/digital-strategi

https://blogg.sti-norway.no/7-steg-for-å-lage-en-effektiv-digital-strategi