theaorn januar 16, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Nå kan man forandre verden fra fingertuppene. ¨Dingsene¨ vi har hendene er et verktøy som hjelper oss å være effektive hverdagen. Alt er på vei til å bli digitalisert. Digital markedsføring har endret tradisjonell markedsføring. Året som kommer er intet unntak. Om man tar i bruk digitale markedsføringsstrategier vil det være mange fordeler for bedrifter. I dette innlegget skal vi se på noen av trendene i 2019 som jeg mener kan skape kommersielle forbedringer for bedrifter.

Stemmesøk blir viktig innen søkemotorene

Talegjenkjennelse teknologi tror jeg bare vil bli bedre og større i 2019. Overgangen fra å skrive ned søkeordene til å snakke med søkemotorer skjer ikke over natten, men prosessen har begynt. Flere og flere tar i bruk denne muligheten gjennom telefoner og eksterne enheter. Det å snakke og skrive er helt forskjellige måter å søk- etter eller hente informasjon. Denne digitale trenden kommer til ha innvirkning på SEO og digital markedsføring.  En måte for bedrifter å legge til rette for denne digitale utviklingen er å tilrettelegge mer informasjon på nett slik at det er lettere for søkemotorer og assistenter (som Google Home) å forstå hva som blir søkt etter.

Designed by Rawpixel.com

Videovisninger leder trafikken på internett

Blogginnlegg er et kjent fenomen, videoer også. Men i 2019 mener jeg at flere og flere kommer til å ta i bruk video istedenfor blogginnlegg. Video på nett gir ofte en større reach enn blogginnlegg. Dette er noe bedrifter burde tenker over når de produserer innhold til nettsider og sosiale medier. 

AI – kunstig intelligens

I 2018 begynte flere bedrifter å eksperimentere med kunstig intelligens (AI). Jeg tror at 2019 er året hvor flere utenlandske, men også norske bedrifter vil ta i bruk denne type teknologi. Dette vil gjøre at markedsføringen vil endres, men også måten markedsførere jobber på vil endres. Gjennom å ta i bruk AI kan man bedre forstå hvilket innhold en potensiell kunde leser/ er interessert i. Dette vil føre til til mer personlig kundeopplevelse og muligens tilfredshet. 

Andre trender kan var blockchain, digital etikk og personvern, Internet of things og «cloud» plattformer.

En ting som er sikkert er at den digitale utviklingen vil forsette å forandre hvordan vi markedsfører bedrifter og tjenester – i alle bransjer. Selv om det kan være vanskelig, har disse teknologiene potensiale til å endre hvordan vi jobber, sosialiserer og samhandler på. Det kan virke lite effektivt i starten, men om man ikke tar for seg disse teknologiene er faren for å henge etter stor, og det siste burde ikke være et alternativ for noen. 

Kilder:

https://www.digi.no/artikler/stor-rapport-ai-er-pa-full-fart-inn-i-norske-bedrifter-men-ingen-bruker-enna-teknologien-til-avanserte-oppgaver/449417