marius.schafferer March 22, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Guttene bak brisen.

For en stund siden fikk denne gjengen i oppgave å opprette en nettbutikk fra scratch, vi hadde 37 dager på oss. På lanseringsdagen omsatte vi for 5.000,-. Det vil jeg tørre å omtale som en suksess for 3 gutter uten tidligere erfaring på området.

I samarbeid med Ola Olsen og Jonas Bjørge Paulsen, fikk vi ting gjort og lanserte butikken før eksamen skulle leveres. Om du har liten kompetanse på området men ønsker noen enkle tips og triks rundt oppretting av egen nettbutikk, kan dette innlegget være midt i blinken for deg.

  • Tidlige avklaringer
  • Målsetting – OKR
  • Integreringer og analyse
  • Markedsføring
  • Konklusjon

TIDLIGE AVKLARINGER

Hvorfor “brisen”
og klesmerke?

Det første vi ble
enige om, var hva vi skulle selge. På bakgrunn av gruppens tidligere planer om
å lage en podcast som skulle gå under navnet “brisen”, kom ideen om å lage
merch til denne podcasten. Da podcasten ikke eksisterer og mest sannsynlig ikke
kommer til å komme med det første, gikk planene fort over på klesmerke.

Da dette var avklart, var det bare å finne ut hvem som kunne hjelpe oss med design. Vi tok kontakt med grafisk designer Rasmus Nielsen og hørte om han kunne hjelpe 3 fattige studenter for en billig penge. Svaret var ja og vi sendte raskt over illustrasjoner om hva vi kunne tenkt oss som logo.

Før og etterbilde av logo

Print on demand,
med Printful

Da planene om
klesmerket var på plass, måtte vi finne noen som kunne produsere disse. Ved å
google litt, kom vi over en print on demand leverandør som heter Printful.
Printful gjør det enkelt å legge egen logo og design på et bredt utvalg av
klær. De står også bak printing, lager og shipping.

Da så mye av arbeidet faller på Printful, er det naturlig at det koster en del penger pr plagg. Derfor skjønte vi tidlig at det ikke ville være mye penger å tjene. På tross av dette var ambisjonen bak prosjektet var å lære så mye som mulig om netthandel, i større grad enn å tjene penger. Med et lager i Latvia, leveringstid på 5-10 dager, gode reviews og mulighet for å bestille billige samples, var vi overbevist.

Gjør det enkelt,
selg med shopify

Screenshot fra Shopify

Etter tips fra flere gjesteforelesere landet vi på Shopify som salgs-plattform. Valget er basert på at shopify gjør det enkelt for nybegynnere, selv uten noe kompetanse på koding eller web-utvikling. Du kan selv ganske enkelt legge inn de fleste analyseverktøy, e-post tjenester og andre hjelpemidler ved kun å google litt. Nå skal det også sies av vi fikk en gratisversjon av Shopify av vår foreleser, som gjorde valget enkelt.

MÅLENE VI SATT –
OKR

Da de viktigste avklaringene var på plass, benyttet vi systemet objective key results for å ha klare arbeidsprosesser og et overordnet felles mål å strekke oss etter. Objective skal være det overordnede hårete målet som gjør alt arbeidet verdt det, dette kan sees i sammenheng med bedriftens visjon.

Key results skal
være oversiktlige og målbare arbeidsoppgaver som skal indikere om vi beveger
oss i riktig retning, helst også med tidsfrist. En skal i slutten av hver uke
rangere key results, etter hvor sannsynlig det er at det blir oppfylt i på en
skala fra 1-10.

Våre OKR halvveis i prosessen (I dag er alle oppfylt)

Å UTFORME EN NETTBUTIKK – 3 VIKTIGE SPØRSMÅL

Med shopify som vår salgskanal, har de noen themes eller ferdige løsninger hvor vi selv kan plassere eget innhold. Vi fikk tips fra Karl Philip Lund om hva som bør være førsteprioritet for nettsiden. Det nemlig tre viktige spørsmål kunden bør få svar på innen 5 sekunder:

-Har jeg kommet til riktig sted?

Vi svarte på dette ved å plassere en tydelig logo på forsiden og presenterer våre klær med logoen tydelig fremme.

-Hva kan jeg gjøre her?

Ved å ha “se hele utvalget” som call to action midt på forsiden, er tanken at kunden skal skjønne at vi selger flere typer av klærne vi presenterer på forsidebildet.

-Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Her valgte vi å presentere de største fordelene ved å handle hos oss på toppen av siden i sterk kontrast. Nemlig “fri frakt” ved siden av “10% rabatt ved påmelding til vårt nyhetsbrev”.

Dette så slik ut i
praksis:

Printscreen fra Brisen.

DISSE ANALYSEVERKTØYENE BØR VÆRE PÅ PLASS FØR LANSERING

En stor fordel med å drive handel på nett, er at du enkelt kan følge med på hva som fungerer og ikke. Det finnes flere verktøy som er brukervennlige og gir deg god oversikt. Med Shopify, er det utrolig enkelt å implementere flere av disse. Det første vi implementerte på siden var Google Analytics

Med Google Analytics får du oversikt over demografi, geografi, trafikk og trafikk kilder. Med shopify er det veldig enkelt å legge inn GA. Med denne tjenesten fikk vi bekreftet til at mobil er den enheten klart flest av våre besøkende benyttet. 79,4% av totalt 1,3k besøkende over de siste 7 dagene brukte mobil Se illustrasjon:

Printscreen fra GA

Videre implementerte vi Facebook Pixel, grunnene til dette er mange. Etter foredrag fra Aleksander Neely og Martine Fraas fra facebook fikk vi gode tips til bruken av facebook business manager. Om du ønsker å vite mer om fordelene med i ta i bruk pixelen til facebook og annonsering gjennom plattformen generelt, se gjerne ett av mine tidligere blogginnlegg: EN SMAKEBIT AV FACEBOOK BLUEPRINT.

Ellers er det enkelt å få en rask oversikt Shopify sin egen analyseside. Denne gir deg tall på salg, besøk, populære produkter osv.

MARKEDSFØRINGSTILTAK,
TRADISJONELLE OG UTRADISJONELLE

Vi opprettet først profiler på facebook og instagram

Screenshot fra facebook og instagram profil.

Her begynte vi tidlig å samle opp innhold som vi gjennom hele lanseringen kunne publisere med jevne mellomrom.

E-post, mere en bare nyhetsbrev

Før dette kurset hadde vi ikke helt troen på e-post som markedsføringskanal. Dette var frem til Even og Eivind fra Markedsføringspodden kom innom klassen og hadde foredrag om nettopp dette. De fortalte at dette er at det er det markedsføringskanalen med høyest ROI (return og investment). Som en liten bedrift koster det ikke mere enn timene det tar å produsere e-postene. Disse gutta har erfaring fra arbeid med flere store bedrifter og talen var klar: En nettbutikk bør bør ha 30% av omsetningen fra e-post.

Med vårt lille budsjett var dette en mulighet vi ikke kunne la gå fra oss. Derfor opprettet vi en mailchimp konto. Bare et par dager etter lansering hadde vi 37 personer som frivillig meldte seg på vårt nyhetsbrev.

Vi skaffet store deler av disse e-postene ved å tilby 10% rabatt i nettbutikken ved påmelding, som en del av vår lanseringsstrategi. Vi er allerede godt igang med å sende både velkomstmail og en serie abandoned cart mails, med disse resultatene:

Et tips vi fikk fra gutta i markedsføringspodden som vi benyttet oss av heter double open. Dette brukte vi på “abandoned cart” mailen. Da sender en samme mailen to eller flere ganger om den ikke blir åpnet på første eller andre forsøk. Alt du trenger å gjøre er å endre emnebeskrivelsen. Dette går som regel bra da mottakeren mest sannsynlig ikke vil åpne den/de første e-postene om den ikke har gjort det på et døgn. Da vil det ikke oppleves som urimelig trykk.

Skap et personlig
forhold til kunden med Bonjoro

Med mailchimp og flere e-poster samlet opp, hadde vi et godt grunnlag for å teste en annen og litt utradisjonell markedsføringskanal, nemlig bonjoro.

Screenshot fra bonjoro (anbefaler å smile og vinke) hehe.

Med bonjoro har du mulighet til å takke kunden personlig med en videohilsen. Her benyttet vi sjansen til å be om en follow på Instagram, ved å legge inn dette som CTA. Men i all hovedsak handler det om å skape et godt inntrykk hos kunden og positiv WOM.

Dette tjenesten kan du prøve med full kapasitet i 2 uker med free trial.

AHA øyeblikk fra
ads i facebook business manager

Vi var så heldige
å få en kupong på 1.700kr vi kunne benytte på facebook business manager. Derfor
utformet vi 2 forskjellige videoer gjennomførte en delings-test på disse.

Vårt første AHA øyeblikk kom under denne kampanjen, da en tilfeldig person uten noen felles kjente, gjennomførte en handel etter 13kr var brukt i business manager.

Etter 200kr ble brukt, hadde den ene annonsen generert 3 salg.

Resultater etter 206kr brukt

Alt i alt var det utrolig kult å se at slike annonser faktisk kan føre til salg, uten at alt for mye penger trenger å bli brukt.

Screenshot fra vår A/B test – se captions

Konklusjon og takketale

Med bakgrunn i vårt objective  “Å tilegne sterk kompetanse på å opprette, lansere og drive en nettbutikk” vil jeg si meg veldig fornøyd med gjennomføringen av denne prosessen. Om ikke kompetansen er sterk, er den i hvert fall mye sterkere en hva den var for bare en måned siden.

Avslutningshvis vil jeg takke Karl Philip Lund for den mest givende skoleoppgaven jeg har hatt. Ola og Jonas for godt sammarbeid. Rasmus for kul logo. Fridtjof for influencer muligheter og alle gjesteforelesere som har vært innom i denne delen av valgemnet digital markedsføring.

LITTERATURLISTE

Litteraturliste

Lund,
Karl Phillip 22.02.2019. Forelesning.

Lund,
Karl Philip. 04.03.2019. Forelesning.

Neely,
Aleksander. Fraas, Martine. 28.02.2019. Facebookforelesning.

2018. «OKR-et system for
gjennomføring» Inevo. Leserdato 28.
Februar 2019: https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

Facebook Pixel youtubevideo:
https://www.youtube.com/watch?v=lHtVMNFXwRw

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*