kristian_ostlie April 5, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

//Lesetid ca 5 min

E-postmarkedsføring er ikke nødvendigvis så krevende som man skulle tro. Det går i grove trekk ut på å samle e-post adresser, lage godt innhold og generere kunder eller lojale lesere. Hvorfor e-postmarkedsføring er relevant for deg eller din bedrift skal jeg gå igjennom i dette innlegget.

E-postmarkedsføring er ikke nødvendigvis kun for bedrifter. De har enklest målingsmuligheter i form av hvor mye de tjener for hver e-post som sendes. E-postmarkedsføring fungerer også for privatpersoner! Det gjør at uansett om du er privatperson som leser dette eller markedsansvarlig i en bedrift er dette innlegget relevant for deg.

Hvorfor satse på e-postmarkedsføring

Mange tenker at e-post blir sett på som spam. Det blir ikke åpnet, når ikke frem (til målgruppen), tar tid og

Personliggjort e-post fra kinopluss

Skjermdump av e-post fra kinopluss

er slik sett penger ut av vinduet. Dette er feil. I følge undersøkelser basert hovedsakelig på amerikansk data kom 98% av alle sendte e-post i 2016 frem.

 

74% av tenåringene leser e-post og antageligvis enda flere eldre (1). E-poster kan bli sett på som spam, men hva med å løse det med å personliggjøre e-postene slik som i dette eksempelet fra kinopluss?

Hvis du fortsatt ikke er helt overbevist om at e-postmarkedsføring er verdt å bruke tid og ressurser på kan det nevnes at Email Monday sier ROIen for hver sendte e-post er 38 pund (2). Dette er vel og merke britisk tall, men alle med en økonomiforståelse ser gevinsten i det, selvom tallet er fra 2015.

 

Hvilken klient bør jeg bruke?

Her er det mange muligheter. Er du akkuratt i gang med å samle e-poster påstår jeg det er valgfritt. Når du derimot har fått en e-post liste som du skal starte å tjene penger (eller oppnå mål med) burde du sette deg mer inn i det. E-postmarkedsføringsklientene er mange og varierer i kompleksitet. Mailchimp er veldig populær og enkelt å sette seg inn i. Selv skal jeg ta i bruk Drip, noe som er hakket mer komplekst men treffer mine behov bedre. Begge to er gratis til en viss mengde e-poster. Det finnes også andre, mer komplekse, tjenester der ute slik som Hubspot. Noen av disse klientene dekker et bredere område og/eller har flere muligheter, så hvilken som passer deg og din bedrift må vurderes utifra behov, budsjett og hvor langt man vil nå med e-postmarkedsføringen.

Avhengig om du er privatperson eller bedrift anbefaler jeg enten å starte med Mailchimp eller Drip da disse to gir deg mye av de samme mulighetene og er rimelige når du må starte å betale.

Hva er neste steg?

Nå handler det om å gjøre ting skikkerlig. Implementer løsninger på nettsiden som gjør det enkelt å samle e-poster. Lag gjerne et incentiv. Dette kan være alt fra konkurranser til å gi en følelse av eksklusivitet – kun fantasien setter grenser! Det er viktig at dette gjøres på en måte du og/eller bedriften kan stå inne for, så her kan det være smart å være gjennomtenkt.

Før du går videre er det viktig å vise at de som legger igjen e-posten betyr noe for deg. Lag en «velkommen» e-post som sendes ut med en gang de er påmeldt. Vis at de betyr noe for deg. Her er det tre hovedprinsipper som gjelder: Tydelighet, relevans og verdiskapende. Dette må være gjennomgående fra emnefeltet til slutten av e-posten og kan gjøres på mange måter. Uansett er det viktig at tekstene dine er gode.

Barack Obama sin presidentkampanje i 2012 klarte dette. De genererte rundt 500 millioner dollar i donasjoner fra e-postmarkedsføringen sin (3). Det ble gjort ved å være tydelige, relevante og verdiskapende. Her i Norge prøver Oslo Business Forum  på det samme. Personlig mener jeg de klarer det i mange av tilfellene, og jeg anbefaler alle å ta en titt på nyhetsbrevet deres.

Analyse og testing

E-postmarkedsføring er ikke en prosess som avsluttes med en gang. Når du først har kommet så langt som dette handler det om å analysere, teste på nytt og prøve andre måter å få e-poster på. Kanskje formuleringene dine ikke stemmer med målgruppen? Et bilde som er feil? Eller kanskje det ikke er enkelt nok å gi fra seg e-post adressen sin? Fallgruvene er mange, men potensialet stort. Potensialet er faktisk så stort at det blir feil å ikke prøve, er du ikke enig?

 

Som et avsluttende tips bør du følge Ezra Firestone. Han er en av de beste på e-postmarketsføring og på digital vekst.

Kilder

(1)https://optinmonster.com/is-email-marketing-dead-heres-what-the-statistics-show/

(2)https://www.emailmonday.com/dma-national-client-email-report-2015/

(3)https://www.marketingsherpa.com/article/case-study/obama-email-campaign-testing

The post E-postmarkedsføring er ikke spam appeared first on Kristian Østlie.