HannaStubb June 18, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forbindelse med en eksamen i digital markedsføring har jeg, Fredrikke Linnea Eriksson og Anneline Dahl Nielsen starte en nettbutikk. I dette blogginnlegget forteller vi hvordan vi satt opp en nettbutikk fra start til slutt.

Hva skal vi selge?

Når man skal starte en nettbutikk er det greit å begynne med noe man ønsker å selge. Uheldigvis er ingen av oss grundere på siden, så vi hadde ingen klar ide foran oss, men vi var enige om at vi alle ville selge noe lokalt og bærekraftig. Flaks for oss så hadde vi en venninne som lagde håndlagde scrunchies som en liten hobby. Hun var villig til å selge oss noen scrunchies vi igjen kunne selge i nettbutikken vår. Der var produktet satt, så måtte vi finne et «catchy» og kult navn på nettbutikken. Dette gikk ikke like greit. Vi bestemte oss først for Bloomingshop og var kanskje litt for kjappe med å kjøpe et domene hos pro isp, uten å gjøre nok undersøkelser rundt navnet. Lure som vi er gjorde vi noen undersøkelser på lignende navn etter domene var kjøpt og fant ganske fort ut at det var flere med det samme eller veldig like navn i markedet. Etter mye brainstorming og forslag til nye navn kom vi til slutt fram til HairyBastards og var veldig fornøyde med det. Vi ønsket et navn som var litt røft og ville skille seg ut i et relativt “sukkersøtt” marked. Vi jobbet en del med å finne logo, og designe tekst og animasjon og kom til slutt fram til et resultat vi er veldig fornøyde med. Nedenunder kan du se skisser på diverse logo forslag og det vi endte med tilslutt.

Et bilde som inneholder foto, gammel, rom

Automatisk generert beskrivelse
Et bilde som inneholder sykkel

Automatisk generert beskrivelse
Et bilde som inneholder tegning

Automatisk generert beskrivelse
Dette ble logoen til Hairybastards

 Sette mål

Før vi gikk videre med å utvikle nettbutikken måtte vi benytte oss av et rammeverk for målstyring, nemlig OKR – Objective Key result. Dette gjorde vi i basecamp, som KP ga oss tilgang til. Før vi kunne legge inn noe i basecamp måtte vi jobbe mye med hva vi skulle sette opp som objective – hovedmål og key result – delmål som skulle hjelpe oss på veien til målet.

Vi ble enige om å sette mål vi følte var mulige å oppnå innenfor tidsfristen på eksamen, men forsøkte fortsatt å satse stort. Nedenunder ser du bilde av vår første oppdatering på OKR i basecamp.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse

Nå som vi hadde satt opp et mål vi ønsket å nå og tydeliggjort hva som skulle til for å oppnå det, måtte vi innom basecamp hver uke og oppdatere delmålene med sannsynligheten for at vi ville klare de forskjellige delmålene under utviklingen av nettbutikken. Nedenunder ser du bilde av hvordan vi hadde oppdatert OKR våre på slutten.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse

Dersom du ønsker å lese mer om OKR har vi tidligere i semesteret skrevet hvert vårt blogginnlegg om nettopp dette. Her, her og her kan lese mer om hva OKR innebærer.

Sette opp nettbutikken

Nå som vi hadde satt oss mål, kjøpt domene og var klare med produkt var det på tide å velge plattform til nettbutikken. Dette var ikke en veldig lang prosess da KP ga oss en gratis Shopify konto. Etter at vi hadde opprettet kontoen vår i Shopify måtte vi sette opp alle temainnstillingene. Først måtte vi sette opp en passordbeskyttet side, for å kunne gjøre de nødvendige forberedelsene før vi kunne åpne for salg. Shopify var ganske greit å bruke, og vi fikk lagt inn alt det vi hadde undersøkt og lest at en nettbutikk måtte ha, som er: om oss side, kontakt oss side, spørsmål og svar og en side med produktene vi selger. Nå som alle sidene var lagt inn og nettbutikken var tilpasset for både mobil og desktop måtte vi legge inn og tilpasse forsiden, og den må bli bra. Når man går inn på en nettbutikk skal man gjerne få tre spørsmål besvart i løpet av 5 sekunder, dette har vi fått høre flere ganger av KP og gjesteforelesere. Disse spørsmålene er:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva kan jeg gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Nedenunder kan du se hvordan forsiden vår ser ut etter at vi har tatt disse spørsmålene i betraktning og tilpasset siden med de verktøyene som var tilgjengelig i Shopify.

Et bilde som inneholder person, innendørs, mann, bord

Automatisk generert beskrivelse

Betalingsmåte

I Shopify står det at man enkelt kunne bruke stripe som betalingsmåte. Dette er en løgn. Vi var noen korte uker fra leveringsfristen da vi nesten var klare til å lansere nettbutikken og vi skulle teste alle funksjonene vi hadde lagt inn i, blant annet å se at det er mulig å gjennomføre en betaling. Det gikk greit å legge til stripe som en betalingsmåte i nettbutikken, men da vi skulle gjennomføre en betaling for første gang møtte vi på en liten illrød beskjed. Vi fikk beskjed om at kjøpet ikke gikk gjennom og fikk en feilmelding av stripe som lød slik «Unfortunately, your buisness cant’t use stripe because it doesn’t meet our terms of service».

Dette var jo en motiverende beskjed, særlig siden vi allerede lå litt bak skjema. Hele tiden møtte vi på små hindringer som gjorde at omtrent alt tok mye lengre tid enn planlagt.

Vi hadde ikke noe annet valg enn å kaste oss rundt og finne en annen betalingsmåte. Heldigvis var paypal en jovial hjelper og lot oss, uten noen problemer, bruke dem som betalingsmåte på nettbutikken.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse

For å følge oss på veien videre kan du gå inn på bloggen til Anneline Nielsen Dahl. Her kan du lese om de siste stegene vi tok for å utvikle en velfungerende nettbutikk.

/Hanna M. Stubberud

The post En hårete reise fra start til slutt 🙈 appeared first on Hanna Marie Stubberud.