Anneline Dahl Nielsen juni 17, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

På bloggen til Hanna Stubberud kan du lese om den første delen av hvordan vi startet en nettbutikk og i dette innlegget kan du lese om de resterende stegene vi har gjennomført for å lage en velfungerende nettbutikk fra start til slutt. 

Lanseringsstrategi

Nå som det meste var på plass var det på tide å lansere nettbutikken. Dette handler da så klart om markedsføringstiltak, og det skulle også foregå digitalt, da vi studerer digital markedsføring. Markedsføring handler om å føre varer og tjenester fra produksjon til målgruppen for å tilfredsstille målgruppens behov. Vi valgte å lage en lanseringsstrategi for nettbutikken i første omgang, og markedsføre de forskjellige produktene for seg, etter nettbutikken var lansert. Kanalene vi valgte å markedsføre nettbutikken gjennom var sosiale medier og e-post markedsføring. Vi opprettet tidlig både en bedriftsprofil på facebook og en instagram konto for nettbutikken og begynte å samle inn følgere. Dette var for å oppnå noen av delmålene vi hadde satt opp i OKR rapporteringen i basecamp. Vi begynte i det små å legge ut oppdateringer på de sosiale kanalene for å trigge en nysgjerrighet hos følgerne. Dette var også for å sende de videre til nettbutikken, som enda ikke var lansert, men for at de skulle legge igjen e-post adressen sin slik at vi kunne sende dem nyhetsbrev. 

Mailchimp

Takket være tidligere studenter i Digital markedsføring ble vi tipset om en nettside som heter Mailchimp, der man enkelt og greit kunne sette opp blant annet nyhetsbrev til nettbutikken. Dette var vi også i gang med veldig tidlig, slik at vi kunne begynne å sende ut mail til de som meldte seg på, og dermed også oppnå et av de andre delmålene vi hadde satt opp. Videre valgte vi å bruke flere nødvendige funksjoner i Mailchimp, som blant annet «pop up form» på nettsiden, slik at folk kunne melde seg på nyhetsbrev etter at nettsiden var lansert, «abandoned cart mail» og en automatisk epost når vi lanserte nettbutikken. Ved lanseringen av nettbutikken fikk alle som hadde meldt seg på nyhetsbrev en epost der de fikk beskjed om at butikken var åpen, og muligheten til å klikke seg rett inn på nettbutikken og handle. Se bilde under på hvordan eposten så ut. 

Vi delte nyheten på både instagram og facebook, med bilder av kule bilder av produktene. Nedenunder kan du se bildene som ble delt. 

Bilde av innlegg på hjemmesiden på Facebook.
Bilde av innlegg på Instagram

Analyse

Nå som butikken var lansert med alle nødvendige funksjoner og designet var tilpasset slik vi ønsket å ha det, var det på tide å se hvordan lanseringen av nettbutikken hadde gått. Selv om dette var en del av eksamensbesvarelsen var utrolig gøy å se hvor mange som hadde besøkt nettsiden og hvor i verden de besøkende kom fra. Vi la inn de analyse verktøyene vi hadde blitt anbefalt av flere gjesteforelesere om å ha i nettbutikken ganske tidlig. Google analytics og Google tag manager var vel de som ble nevnt mest og med de sertifiseringene vi hadde tatt tidligere i semesteret var de ikke helt ukjent for oss. Installeringen og den slags gikk ganske greit, men vi fikk dessverre ikke samlet inn alt det vi hadde ønsket i de forskjellige verktøyene. Vi er fortsatt ikke helt sikre på hva som hadde gått galt, men med alle kodene og installeringene som ble gjort av oss nybegynnere var det noe som ikke gikk som det skulle. Heldigvis hadde vi lagt inn andre analyse verktøy som hotjar og Facebook pixel og med Shopify sin egne analyse verktøy fikk vi hvert fall sett noe på hvordan lanseringen hadde gått. 

Til deg som leser dette innlegget og kanskje er neste årets studenter i digital markedsføring, kommer det noen tips som kan hjelpe deg når du skal sette opp din nettbutikk. 

  • Tenk nøye over hvilket navn du velger på nettbutikken; sjekk om navnet har «trademark», sjekk lignende navn der ute og ikke hast med å kjøpe domene før du har sjekket at det navnet du har valgt er helt ledig. 
  • Begynn å designe nettsiden din med en gang du får den. Det tar tid å legge inn alle applikasjoner og koder som skal inn i Shopify, og man må gjennom mange youtube videoer for å lære hvordan dette skal gjøres. 
  • Husk at tema og alle funksjoner på nettsiden skal være MOBILVENNLIG fordi nesten alle besøkende sitter på mobilen. 
  • Legg inn betalingsmåte tidlig, slik at du ikke blir sittende med kundeservice i stripe i siste liten. 
  • Bruk Mailchimp til epost markedsføring.
  • Ikke legg inn email på ordrebekreftelser på Mailchimp, Shopify sender selv ut automatisk og det kan man ikke skru av. 
  • Bli kjent med analyse verktøyene lenge før lanseringen slik at alt er som det skal og alt som skal registreres blir registrert når du lanserer nettbutikken. 

Lykke til, du klarer dette du også!