Magnus Ruud Johannessen April 26, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Tenk deg en kanal hvor du får muligheten til å treffe mennesker som har vist interesse i det du tilbyr. En kanal der du kan henvende deg direkte til potensielle kunder, dele verdi og bygge relasjoner. E-postmarkedsføring handler om å gi verdi, mottaker skal forstå verdien som relevant og du skal ha tillatelse til å dele denne verdien med mottaker gjennom e-post. Alt jeg skriver om i dette innlegget er en samling av alt jeg har lært gjennom ulike kurs og foredrag om e-postmarkedsføring.

I denne startguiden til e-postmarkedsføring vil jeg ta deg gjennom de viktigste punktene for å komme i gang med e-postmarkedsføring:

1. Verktøy du kan bruke

MailChimpMailMojoAPSISGetResponseDripOculosCampaign MonitorKlaviyo.

Verktøy for å samle inn e-poster: SumoMe (GRATIS!), Sleeknote, Optinmonster.

Klikk på linkene for å se hva de har å tilby, men personlig bruker jeg MailChimp i jobbsammenheng – et enkelt og billig e-postprogram man kan bruke. Spesielt for mindre bedrifter. Husk at du alltids kan eksportere e-postlistene dine med f.eks .csv-filer, slik at du kan importere de i et annet/nytt e-postprogram.

2. Hvordan bygge e-postliste

For å sende mail må du bygge en e-postliste. Dette kan være svært tidkrevende, men kan gi deg mye tilbake. Generelt bør man alltid ha fokus på å bygge en e-postliste og alltid tilby verdi mot at man får e-postadresser.

Gi kunden en grunn
til å gi fra seg e-posten sin

Når du ber om en e-postadresse, ikke skriv «meld deg på vårt nyhetsbrev». Skriv heller «få 20% rabatt på ditt neste kjøp», på denne måten er det en grunn til å melde seg på nyhetsbrevet. Du kan også starte en konkurranse med giveaways der målgruppen din abonnerer og er med i trekningen av noe du tilbyr. Du kan også velge å gi de som melder seg på noe gratis: «få gratis video» e.l som handlingsknapp.

Gjør det så enkelt som overhodet mulig å melde seg på. Du kan velge å be om navn, e-post, telefonnummer, adresse, men jo færre punkter du har som kunden må fylle inn, jo høyere konverteringsrate. Velg å be om akkurat det du trenger. Navn og e-postadresse er som oftest nok, slik at du kan henvende deg personlig til segmentet ditt.

Bruk nettsiden din til å samle adresser. Tenk at nettbutikken/siden har to mål; gi deg en e-postadresse eller gi deg penger. Bruk alltid prinsippene om rabatter, konkurranser og verdibytte.

Et tips jeg ofte kommer over er at man ikke bør bruke for mye bilder og la det se ut som en vanlig e-post til mottakeren. Dersom man skal bruke bilder, bruk naturlige bilder (f.eks av deg selv), og ikke ha mer enn ett eller to bilder. Husk at forhåndsinnstillingen til de fleste e-postprogram er at forhåndsvisning av bilder blir blokkert.

magnusruud.no

Siden du er interessent i e-postmarkedsføring, hva med å kunne skrive en enkel forretningsmodell? Les mer

3. Ulike typer e-post

Nyhetsbrev: Inbound
Group
oppfordrer til å ikke ha et utelukkende fokus på salg. Et nyhetsbrev
skal gi verdi til kunden, ikke gi deg verdi i første omgang. Del nyttige tips,
artikler og andre råd, som kan relateres til det du selger. Ikke nødvendigvis
en direkte oppfordring å kjøpe noe.

Tilbud: Gi abonnentene dine et spesifikt
tilbud som oppfattes personlig. Eksempelvis kan du bruke navn i emnefeltet og referere
til hvorfor personen meldte seg på (følelsen av forpliktelse). Ha deretter en
landingsside eller en spesifikk rabattkode mottaker kan bruke.

Invitasjoner: Inviter kunden/mottaker til et
seminar, foredrag eller kurs. Du kan gi en rabattert pris.

Kunngjør noe: Har du fått nye, relevante
produkter med tydelige attributter som gir verdi til kunden? Si det!

Remarketing: At du sender e-post til de som har gjort handlinger på nettsiden din. For eksempel fylt opp handlekurven og forlatt den slik. Eller tilby andre lignende produkter/tjenester i etterkant.

La oss bli kjent på LinkedIn eller ta kontakt

4. Få abonnentene til å åpne e-posten din

Første
tips her er: gjør det enkelt, tydelig og konsist. Hold deg gjerne til ett
enkelt, men tydelig budskap. For å trigge mottaker til å åpne e-post er det
derfor viktig å bruke riktige ord i emnefeltet og i forhåndsvisningen av
e-posten. Videre er tydelige CTAs (Calls To Action) viktig for å drive
konverteringer.

Førsteinntrykket av en e-post som tikker inn er: overskrift og avsender. Bruk derfor gjerne ditt eget navn (spesielt om du har relasjon til kunden(e)). Ha overskrifter som trigger til åpning. I stedet for å skrive «kjøp riktige joggesko», skriv «1 av 5 får ryggproblemer på grunn av feil sko» (noe jeg fant på). Overskriften gjør at mottaker kan bli litt overrasket, og vil kanskje søke etter produkter som løser dette problemet. Det er mange måter å skrive overskrifter på, her er de vanligste: slik/hvordan, stille spørsmål og lister (f.eks fem enkle tips for å få nye kunder).

Husk at overskriften skal være direkte knyttet til det du skriver i e-posten. Dessuten må det være enkelt å forstå og enkelt å klikke seg videre. Derfor bør man ha en landingsside knyttet opp mot e-postens innhold og budskap. Landingssiden er en del av innholdet eller kampanjen din, og i e-posten har du derfor tydelige CTAs. Du kan ha en knapp eller lenke som fører mottaker til landingssiden. F.eks i tilfellet der man skriver om at «1 av 5 får ryggproblemer på grunn av feil sko», så kan en CTA være «hjelp meg å finne riktige sko», eller «klikk her så hjelper vi deg med å finne riktig sko».

5. Måling og statistikk

De forskjellige e-postplattformene samler inn statistikk. De viktigste kan være hvor mange kjøp som er gjort på e-posten, hvor mange % som har åpnet e-posten og hvor mange % av de som åpnet e-posten har klikket på CTAs. På bakgrunn av konverteringsrate, åpningsrater/klikkrater kan du bruke denne statistikken til å A/B-teste e-poster. Test ulike typer overskrifter, tidspunkt og dager.

6. Lover og regler: GDPR og personvern

Stikkordet her er samtykke. Markedsføringsloven §15 forteller oss at markedsføringsbudskap kun kan sendes til mottakere som har gitt samtykke til det. Unntaket er eksisterende kunder i et pågående kundeforhold, for eksempel ved salg. Etter GDPR må man dessuten kunne dokumentere samtykkene dersom noen spør. Les mer om GDPR her. Det du sender mottakerne dine skal også være relevant til det du selger/tilbyr, med mindre det er gitt samtykke til noe annet. Når du samler inn e-poster er dette det aller viktigste:

6.1. Du må linke til en personvernerklæring. Her er et eksempel.

6.2. Du må spesifisere at du gis tillatelse til å sende e-post og lagre informasjonen abonnenten gir om seg selv.

6.3. Kunden skal enkelt kunne melde seg av nyhetsbrevet, gjerne ved en knapp i mailene du sender.

Kilder

I tillegg til egne erfaringer har jeg lært gjennom disse:

moenco.com,

webgruppen.no,

lovdata,

DX,

Even Ødegård og Eivind Bodding (gjesteforelesning, Høyskolen Kristiania)