marius.schafferer March 2, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Facebook er et viktig verktøy digital markedsføring og denne uken var vi så heldige at vi fikk besøk av eksperter på området. Aleksander Neely og Martine Fraas jobber begge i facebook og gjennomførte et knallbra foredrag for oss. De laget også et utdrag av kurset “Facebook Blueprint” med hva de selv mener er det viktigste for oss studenter å lære. På bakgrunn av dette har jeg laget dette innlegget. Hensikten er å videreformidle det jeg fant nyttig og interresant. Det blir litt facts og litt tips underveis.


THUMBS UP
  • VI SCROLLER HELE FRIHENTSGUDINNEN PÅ EN DAG
  • FACEBOOK ER IKKE BARE FACEBOOK
  • FORSKJELLIGE PUBLIKUM TIL FORSKJELLIGE FORMÅL
  • BRUKEN AV FACEBOOK VARIERER
  • BEVEGELSE FANGER PUBLIKUM
  • KONKLUSJON

VI SCROLLER HELE FRIHETSGUDINNEN PÅ EN DAG

Vi fikk høre om flere spennende facts på foredraget til Aleksander og Martine. En av de er at vi i gjennomsnitt scroller 91meter innhold på mobilen hver dag. For å sette det i perspektiv, er det ca like høyt som frihetsgudinnen. Videre fikk vi høre at 82% av oss, har 4timer og 51minutter på mobilen hver eneste dag. 50 av disse minuttene blir brukt på facebook, messenger og instagram ifølge facebook blueprint. Grunnen til at jeg også nevner instagram i denne sammenhengen er at annonser en lager i facebook ikke bare blir konsumert på facebook alene.

FACEBOOK ER IKKE BARE FACEBOOK

På markedsføringsfronten er det ikke bare plattformen Facebook du får nytte av ved å benytte deg av facebook Ads og Businessmanager. Facebook eier også instagram, så kampanjer du utformer i ads manager kan du fritt velge hvordan du vil distrubuere på disse plattformene, med mange formater.

En annen mulighet du får ved å benytte deg av Facebook som markedsføringskanal, er Audience Network. Dette eies også av Facebook og gir deg mulighet til å reklamere utenfor facebook og instagram. Bannerannonser, Native ads og belønningsvideo i spill (Eks: Se denne videoen for et ekstra liv) er bare noen av mulighetene du har ved å benytte deg av Audience Network.

Videre har de utviklet Facebook Pixel. Enkelt forklart et dette sporing av aktiviteten til brukere på din nettside. Dette veldig gunstig for deg som bedrift dersom du ønsker å kartlegge hvem som kjøper, titter eller oppfører seg rart på din nettside. Å integrere Pixel gjør det også enkelt for deg å se om du oppnår målene du setter med din kampanje, da dette ofte er handliger som blir gjennomført utenfor facebook. Dersom en benytter en applikasjon, har facebook en tilsvarende tilbud. Dette heter SDK, og sporer oppførsel på applikasjonen på lik linje som pixel gjør på en nettside.

Som du ser er facebook en kanal med mange muligheter. Det er ikke bare på kanalsiden mulighetene er mange, det er også enkelt og presisere en eller flere målgrupper basert på hva du ønsker. Det er 3 typer publikum en kan benytte seg av med facebook som markedsføringskanal.

FORSKJELLIGE PUBLIKUM TIL FORSKJELLIGE FORMÅL

CORE AUDIENCE eller kjernepublikum, er det publikumet du velger ut ifra spor de har lagt igjen på facebook sine kanaler. Her har du selv muligheten til å legge til eller utelukke egenskaper på ved publikumet. Segmenteringskriterier en enkelt kan benytte seg av er følgende: demografi, geografi, interesser. Innenfor disse kriteriene er mulighetene mange. På geografi kan en for eksempel velge kun ny-innflyttede til en bestemt by.

CUSTOM AUDIENCES er det publikumet som gir deg muligheten til å integrere data du selv har samlet inn, i ditt publikum på facebook. E-postadresser og annen data fra ditt CRM system er eksempler på hva du kan legge inn og benytte til i ditt publikum. Men det er ikke kun ekstern data du selv må legge inn for å lage gode custom audiences. Du kan også dra nytte av Facebook Pixel ved for eksempel å sikte inn på kunder som har vært inne på din nettside, men ikke gjennomført en handel. Eller noen som har sett video-annonsen din i 5 sekunder. Mulighetene er mange.

LOOKALIKE AUDIENCES er en form for publikum som facebook lager basert på publikum som allerede har interagert med din nettside og ditt custom audience. Kort forklart velger facebook et publikum som likner på dine beste kunder. her er det viktig å merke seg at jo mere data facebook har samlet inn rundt dine kampanjer, jo bedre leverer lookalike audienses. Dersom du har holdt på med facebook ads en stund, kan dette være et veldig godt alternativ for å nå ut til et større publikum.

BRUKEN AV FACEBOOK VARIERER

Selv mulighetene for segmentering er gode, betyr ikke det at de som blir truffet av din reklame får det med seg. Vi bruker facebook forskjellig, til forskjellige tider av døgnet. Og for av den totale bruken av facebook ser tallene slik ut:

Bildet er hentet fra Pixabay

LEAN FORWARD er begrepet på menneskene som aktivt tar til seg innholdet på facebook. Selv har jeg havnet i denne sonen da jeg ser på facebook videoer i et kvarter og er i “sonen”. Det er kun 10% av facebook bruken som kan beskrives som lean forward.
LEAN BACK er de som kanskje slapper av i sofaen og veksler mellom mobil og tv. Disse vil nok stoppe opp hvis oppmerksomheten blir fanget, ellers er det mye som kan slippe unna. 20% facebook konsumet er i lean back “modus”.
ON THE GO er de som er på farten. Kanskje de er på vei til jobb, sjekker hva som har sjedd i løpet av natten. Denne gruppen vet hva de ser etter, derfor kan det være vanskelig å fange oppmerksomheten. Av den totale bruken av facebook er hele 70% av bruken on the go.

Disse tallene viser at det er vanskelig å få publikumet til å faktisk stoppe opp og få med seg ditt busdkap. Det tar et menneske hele 2,5 sekunder med oppmerksomhet, før en ad i facebook feeden gir et inntrykk. Men fortvil ikke, facebook gjør det enkelt å velge riktig format for ditt budskap.

BEVEGELSE FANGER PUBLIKUM

Alt konkurrerer med alt på facebook. Så å vinne oppmerksomheten til publikum er ikke lett, det er et et mylder av ads og faktiske facebook poster.
Da oppmerksomhet gjerne forsvinner etter ca 5 sekunder, er det viktig å gjøre sitt for å holde publkum engasjert. Video og bevegelse i bildet, er gode hjelpemidler for å holde på oppmerksomheten. Når det gjelder vanlige bilder, må du være oppmerksom på at for mye tekst på bildet kan føre til penalty, altså at du får dårligere resultater og visninger. Dette gjelder ikke logoer på produkter eller et produkt med mye tekst på seg (eks: en bok). På videoer derimot, kan du legge inn så mye tekst du vil, uten å tenke på å bli straffet for det.

Et godt tips til videoannonsører er å komme med budskapet og vise hvem du er tidlig i videoen. Da unngår du at publikum ser starten av din video og blar videre før du har vist at det er din bedrift som står bak den.

APPS FOR TRACKING OG URFORMING

I Facebook blueprint får du anbefalt en rekke apps du kan benytte deg av, for å utforme og følge med på dine ads.

Screenshot fra mobil

Adobe Photoshop Fix, Spark Post og Lightroom hjelper deg å lage gode bilder. En kan legge til tekst, fjerne ujevnheter og justere fargene. Med Spark Post er det viktig å tenke på tekst penalty. Alt med måte. Du kan også velge formatet på bildet, slit at du set akkurat hvordan bildet blir presentert i de forskjellige formatene facebook lar deg annonsere i.

Spark Video lar deg redigere filmer enkelt og greit. Du kan også bruke denne appen til å legge til tekst på videoen din. Tekst er veldig viktig i videoer. Da lyden ikke kommer automatisk på facebook eller instagram i feeden, kan det være lurt å fange oppmerksomheten tidlig med tekst.

Annonser er en egen applikasjon som gir deg mulgiheten til å holde deg oppdatert overalt. Den gir deg mulighet til å styre og følge med på dine kampanjer rett fra lommen.

KONKLUSJON

Dette er bare en brøkdel av muligetene som finnes på facebook. Da dette er sagt håper jeg du har fått ett litt klarere bilde på mulighetene en får ved å benytte seg av facebook som markedsføringskanal. Har du ikke kommet igang enda, anbefaler jeg å gjøre det straks. Alle er på facebook og instagram.

// Marius Schafferer