torbjornstubberud March 5, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

3 eksempler på hvordan bedrifter skaffer seg epostadressen din.

Mailboksen våres renner over med forskjellige tilbud og nyhetsbrev fra forskjellige bedrifter som ønsker å selge oss noe. Epost markedsføring er svært billig å drive med, i tillegg så havner budskapet rett i innboksen til mottakaren. Det er ingen tvil om at epost markedsføring fungerer. I dette blogginnlegget skal jeg se litt på hvordan forskjellige nettsider skaffer seg eposten din, som de senere kan bruke som markedsføringskanal. Er vi alltid 100% bevist på hva vi sier ja til?

Frister med eksklusive tilbud

Dette bilde er hentet fra sportsbutikken XXL.no, her frister de med eksklusive rabatter hvis du signer deg inn med navn og epostadressen din. Du godtar samtidig brukervilkårene som sier at XXL kan sende deg mail. Du blir da en abonnent på nyhetsbrevet til XXL. Noe de vanligvis sender ut hver eneste søndag, nyhetsbrevet i seg selv vil generer mange salg. Men XXL gjør noe som er ganske genialt, nemlig at de sender ut neste eksakt samme mail på onsdager, som en type påminnelse til kundene. Dette vil generere enda flere salg i kampanjen, XXL kunne også send en tredje mail på fredagen. I den mailen så kunne det feks stå «siste sjanse».

Tar det som en selvfølge

Dette bilde er hentet fra sas.no når man skal bestille en flyreise. Når du er ferdig med å fylle ut all informasjon om deg selv så kommer du til tre punkter. Den ene er allerede huket av når du kommer inn på siden. Noe som betyr at de tar som en selvfølge at du vil mota mail fra SAS, som betyr at forbrukeren må aktivt gå inn for å melde seg av nyhetsbrevet. Dette er siste del av registreringen og forbrukeren vil ofte bli fort ferdig med registreringen sin. Bak den ferdige utfylte ruten står det også «gi meg tips og tilbud» bak, så med mindre du er Bjørn Kjos så kommer du ikke til å gjøre noe med dette feltet. Her er SAS smarte som bare antar at folk vil ha tilbud fra dem, noe de fleste faktisk vil ha.

Verv en venn

Den tredje formen for e post innhenting som vi ser mye av på internett er verve kampanjer, her er det ofte slik at man vinner premier eller får forskjellige goder hvis du verver en venn.

Her ser vi en kampanje fra NAF som går ut på at begge parter får gevinster. Slik kampanjer fungere veldig bra ettersom dette blir mer personlig siden det kommer fra en venn. Den potensielle kunden får et type godkjenning fra personen som verver han. Her bruker bedriften tilliten mellom to personer som en bekreftelse på at produktet er bra.