Adrsve November 7, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei igjen!

Det er en stund siden vi sist så hverandre.

Siden den gang har mye skjedd i livet mitt. Jeg har fått B, B, B, og A i de forskjellige modulene av digital markedsføring noe som gir B i samlet vurdering, og lagt bloggen og deg i glemmeboken. Jeg beklager.

Jeg har begynt på 5. semester. Jeg har levert 2 av 3 hjemmeeksamener, og det er en uke til neste hjemmeeksamen. Deretter venter den beryktede eksamensperioden.

 Jeg ønsker å dele mine tanker med deg om hva jeg fikk ut av digital markedsføring.

Mine første tanker

Jeg fikk vite før jeg tok valgfaget at dette kom til å bli et bortkastet semester, et semester der du ikke lærte noe nytt, og et semester som du burde prioritere til »viktigere ting» i livet ditt.

Rent intuitivt vil jeg si meg enig. Rent spontant kan jeg ikke si at jeg lærte noe revolusjonerende nytt. Men det er bare min top-of-mind hukommelse når det kommer til stykket.

Mine dypere tanker

Dette semesteret, hvis vi graver litt dypere i hukommelsen har lært meg mer enn noe annet semester. Det har påvirket meg som person, og det har påvirket mitt syn på hvordan vi påvirkes av digitalisering, teknologi og markedsføring foruten de tradisjonelle kanalene.

Modul 1 – Forretningsmodeller og digital økonomi

I den første delen av digital markedsføring lærte vi om digital økonomi og forretningsmodeller, og vi fikk skissert hvor annerledes og fordelsbetinget dette gir konkurransefortrinn fremfor vanlige økonomiske modeller. Jeg visste ikke hva blockchain var, men via denne modulen lærte jeg nok til å kunne identifisere at hele visjonen rundt teknologien handler om å kritisere »det etablerte» og frigjøre seg selv. Det er noe jeg personlig tolker til å være en »Teknologisk liberal revolusjon». Via læren om forretningsmodeller og hvorfor enkelte store aktører bare vil bli større (det finnes ikke unntak fra de betingelsene som ligger til grunn), har gitt meg et ekstra argument for å investere i disse selskapene.

Modul 2 – Sosiale medier

I den andre modulen av kurset lærte vi om sosiale medier. Rent intuitivt ville jeg sagt at her lærte jeg minst. Sannheten er at vi vet hva sosiale medier er, men jeg har fått innsikt i at det er mye mer enn èn plattform, det er en samling av plattformer, der alle har sine helt unike egenskaper, fordeler, begrensninger, og muligheter tilknyttet helt spesifikke målgrupper og produkter.

Jeg har lært at det er en god del teori bak hvorfor enkelte poster egner seg bedre på Facebook vs. Instagram, og at sosiale medier ikke bare er å »poste et innlegg og håpe på Likes», men at det er mye mer omfattende enn det. Ja, vi vet hva sosiale medier er, men jeg skal være den første til å innrømme at jeg overvurderte meg selv i kunnskapen om hvordan det faktisk påvirker ren forbrukeratferd.

Modul 3 – Nettbutikk

En god del av bloggen min sine siste innlegg er nettopp videoer relatert til hvordan man oppretter en nettbutikk. Det er ganske unikt at en hel klasse får det som eksamensoppgave, og det er gode (veldig gode) penger å tjene hvis man går litt videre i å utvikle et nettbutikk-konsept. Er det en modul jeg har fått utnyttet allerede ferdigheter med å opprette en nettside (via denne bloggen), så er det delen om nettbutikk som fikk meg til å innse at her er det faktisk potensiale, her er det faktisk muligheter, og her er det faktisk en god del læring tilgjengelig.

Modul 4 – Digital Markedsføring

Denne eksamensoppgaven sleit jeg mest med. Dette var en oppgave som krevde digital kursing i alle Google-verktøy. Du skulle i tillegg velge egne kurs i tillegg om digital markedsføring. Jeg har erfaring med Google Analytics via å opprette bloggen min her, og foruten å ta flere dager med Google-kurs online, så jeg behovet for å ta kurs i Facebook-annonsering. Men denne modulen handlet ikke bare om å passivt melde seg opp til kurs og fullføre, den krevde også at du brukte mye tid på å lære deg hva kursene gikk ut på, hvis ikke ville du ikke bestå din »digitale eksamen».

Det som virkelig fikk meg til å reflektere hvorfor jeg valgte de kursene jeg valgte, hvorfor jeg tok dette valgfaget, og hvorfor jeg i det hele tatt har tatt denne utdannelsen, var spørsmålet i eksamensoppgaven for hvorfor disse kursene er relevant for drømmejobben din.

Drømmejobben

Drømmejobben min er å utgjøre en forskjell. Om det så er via politisk engasjement, markedsføring, eller ledelse, så er jeg såpass ærlig rundt de privilegiene det gir å bo i Norge, at jeg vet jeg fint kunne vært alle andre steder hvis det ikke hadde vært for utelukkende flaks. Jeg ønsker derfor en lederstilling innenfor noe som kan utgjøre en forskjell for de som ikke har de mulighetene vi har i Norge. Det å gi bedre arbeidsvilkår til tekstilarbeidere er en forskjell jeg ønsker å utgjøre. Jeg tror nemlig at meningen med livet er å tilby andres liv kvalitet. Redusere lidelse rett og slett ved å bare være et godt medmenneske. Det er disse verdiene som driver meg hver dag i livet. Det er disse verdiene som har holdt meg oppe og gå i snart 3 år på høyskole-nivå.

Jeg har aldri vært faglig sterk. Jeg fikk dårlig karakter i matte. Jeg var usikker på hvor min plass sto for om jeg kunne bare bestå videregående. For å gjøre historien om skolegangen min kort, kan man si det slik: jeg skal aldri undervurdere min egen evne til å gripe muligheter som kommer, men jeg skal heller aldri undervurdere hvor viktig tilfeldigheter er i livet. »Rett plass til rett tid + kunnskap» er et motto å leve opp til.

Drømmejobben min er å sikte høyt for å utgjøre en forskjell: markedsføringsavdelingen hos DNB, Coca-Cola, H&M, Bvlgari, Orkla eller Tine er bare noen av mange drømmer. Om jeg så må ta master for å realisere min egen drøm om å tilføre verdi i andres liv, og bidra til at samfunnet går stabilt rundt, så er det kanskje nettopp det som må til.

Konklusjon

Hvis jeg kunne valgt på nytt, hadde jeg valgt digital markedsføring foran alle andre valgfag.

Hvis jeg må ta master for å kunne bidra i samfunnet på en måte som utgjør en forskjell, og skaper en betydning hverken penger eller makt kan gi, men noe som er dypere og mer fundamentalt, takker jeg ja.

Jeg takker Høyskolen Kristiania for å tilby dette valgfaget. Det er ikke bare et valgfag innenfor digital markedsføring. Jeg tror at valgfag generelt gir deg refleksjon rundt eget liv og egen karriere.

Veien videre for bloggen

Jeg skal holde denne bloggen mer aktiv fra nå av, men da vil den omfatte fagrelevans også foruten digital markedsføring, men også mer tradisjonell markedsføring. Jeg skal likevel holde bloggen faglig, og prøve å styre meg fra å skrive om private interesser som ikke nødvendigvis interesserer deg. Jeg har akkurat levert Prosjektskisse 1 for bacheloroppgaven, og gleder meg spesielt til å dele forskningsprosessen med deg!

 

 

The post Et refleksjonsnotat rundt digital markedsføring og egne drømmer appeared first on Adrian Wendel Kværner Svendsen.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*