theaorn April 4, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Med dagens teknologi og kamp om å bli sett og hørt med betalt og ikke betalt innhold på sosiale medier glemmer man fort at det ikke bare handler om å ha godt innhold. Det er en kamp om oppmerksomhet i kanalene. Sosiale medier er ikke en type medie, men snarere et medie av tre kategorier med ulike mekanismer for å oppnå oppmerksomhet for din bedrift. Sosiale medier kan kategoriseres i tre typer oppmerksomhet, disse er: Fortjent oppmerksomhet, eid oppmerksomhet og betalt oppmerksomhet. Hva er forskjellen på disse? Og hvordan kan din bedrift utnytte disse kanelene best mulig?

Logo vector created by m.salama – www.freepik.com

Kjøpte medier – den kjøpte oppmerksomheten kan gi deg mye bedre rekkevidde på innhold

Å kjøpe oppmerksomhet i medier for er mye av det samme som å kjøpe en annonseplass i en avis. Man kjøper et antall eksponering over tid. Det kan typisk være bannerplass, annonsering på sosiale medier og reklamefilm.

Det kan være lurt å ta i bruk kjøpte medier når man vil bygge en sterke merkevare, gi informasjon eller skape kjennskap til merkevaren. Det er også nyttig med kjøpt oppmerksomhet i kampanjevirksomhet som varer over kort tid. En ting å huske på gjennom kjøpte medier er at man ønsker at eksponeringene skal ledes inn til eid media, eksempelvis en kampanjeside, eller nettside. For å treffe målgruppen som synes ditt innhold er relevant er det viktig å treffe riktig målgruppe. I Facebook manager og i andre plattformer man kan kjøpe oppmerksomhet er ¨målgruppe¨ eller ¨audience¨ et nødvendig verktøy å sette seg inn i. Og som bedrift er det essensielt å bruke tid på å identifisere målgruppen før man skal ta i bruk et kjøpt medie.

Den kjøpte oppmerksomheten kan gi deg mye større rekkevidde enn de eide mediene kan få til. Det er dette potensiale man kan ta i bruk i disse mediene, men innholdet må være relevant for de som ser det for at det skal ha et stort nok potensial, det er med deling og kommentering man skaper engasjement, og det vil kun oppstå om man har relevant innhold.

Kan vi kjøpe oss troverdighet?

For å skape troverdighet i sosiale medier må man ha tålmodighet samt å gjøre en innsats for å få belønningen. Betalte kanaler som Facebook og Google tilbyr annonser og er en typisk annonseplattform. Det å ta i bruk annonser for å oppnå kjøpt oppmerksomhet er enkel og grei reklame. Men, det er verdt å notere seg at dette er reklame som mange forbrukere har et anstrengt forhold til. Det betyr at hvis du tar i bruk denne type reklame at man må slite litt for å skape resultater. Et tips som kommer godt med her er å bryte ned målgruppene å definere de riktig. Det å finne målgruppen som er interessert i det du skal annonsere er viktig for å skape troverdig. Det relevante innholdet som interesserer målgruppen er det som gjør at annonseringen virker nyttig istedenfor pågående og irriterende for brukeren. Det er det førstnevnte skaper resultater, dette kan gi informasjonen målgruppen trenger å lede mottaker inn til de eide kanalene våre. De betalte mediene kan gi oss bedre rekkevidde enn de eide, og det er dette potensiale annonsering på sosiale medier burde ha som mål å utnytte. For å gjøre dette er det å skape relevant innhold til riktig målgruppe en måte å fremstå troverdig.

Fortjente medier – sett kunden i fokus

Fortjente medier eller fortjent oppmerksomhet er noe du oppnår gjennom at kunden din for eksempel deler innholdet ditt, omtaler bedriften din eller gjennom vareprat. Med andre ord betyr det at målgruppen din har omtalt innholdet ditt i sine kanaler.

Med fortjente medier er det utrolig viktig å starte med å ha kunden i fokus – utvikle tjenester kunden ønsker, å gjerne lette frustrasjoner til en forbruker. Det er når man har denne tilnærmingen man vil gjøre seg fortjent til oppmerksomhet.  Ha en visjon og et mål som organisasjon å være kundefokusert. Det finnes flere eksempler på kanaler som tilbyr fortjent oppmerksomhet fra kunden. Dette er for eksempel TripAdvisor.

Oppnår man denne type oppmerksomhet er det lønnsomt og utrolig effektivt. Det er gratis og vareprat (word of mouth) sprer seg utrolig fort, i tillegg til dette – det er ekstremt troverdig for forbruker. Vi liker å høre hva kjente har å si om et produkt og dette veier stort i en beslutningsprosess.

Eide medier er distribusjonen du eier selv

Eide medier er dine egne kanaler, eksempelvis ditt nettsted, sosiale kanaler, magasin eller e-post markedsføring. I disse mediene har du full kontroll over funksjonalitet, innhold og utseende. De eide kanalene brukes ofte til å snakke om produktene og tjenestene våre, selge produkter, fortelle om historien og de ansatte vi har. Dine eide medier er gode distribusjonskanaler, men det krever tid å bygge de opp. Nedenfor går jeg mer inn på disse mediene.

Ditt eget nettsted – hjemmesiden

Det å lage en nettside er med dagens tilgjengelige plattformer er ganske enkelt. Plattformer har gjort det brukervennlig å lage design, ha alle de nødvendige funksjonene og å sette opp en god SEO til din nettside. Her er noen tips til hva du burde tenke på når man lager en nettside:

  • Har du et domenenavn som folk kan huske?
  • Kan du enkelt oppdatere dine egne sider?
  • Har du nok innhold på nettstedet?

Din blogg

På en blogg kan et firma eller en organisasjon svært enkelt skrive innlegg om saker som engasjerer målgruppen. Dette er en utrolig effektiv måte å nå ut til målgruppen. Og det beste av alt, det har en kjempebra effekt på nettsidens seo.

Søkemotorer

Youtube, Pinterest, Facebook og Google er noen av søkemotorene som finnes på nett. Klarer man å ta i bruk disse genererer disse trafikk inn til nettsiden din fra disse kanalene. Google er kanskje den mest kjente og den bedrifter og organisasjoner bruker tid på. Det er både betalte og ubetalte tiltak man kan ta i bruk. Det mest kjente er betalte søkeannonser gjennom AdWords.

E-post

Mange sier at e-post markedsføring er undervurdert, og det er jeg helt enig i! Gjennom å sende et nyhetsbrev til personer på e-post listen får potensielle kunder, kunder og interesserte forbrukere informasjon av deg rett i innboksen. Det er mange kundesegmenter som dekkes gjennom et nyhetsbrev. Og et stort pluss er at det er billig og effektivt. De som har meldt seg på nyhetsbrevene er ofte interesserte i nettopp din reklame. Et tips når det kommer til innhold på nyhetsbrev og interesserte forbrukere er å gi dybde informasjon, bilder eller tilbud.

Background vector created by makyzz – www.freepik.com

Tonen i de forskjellige mediene

Det er ikke nok med at det er mange plattformer innhold skal ut på, men tonen i de forskjellige kanalene krever også tilpasning. I de forskjellige kanalene er det fornuftig å justere tonen. Det handler imidlertid om å kunne skjønne omgangstonen i den kanalen du bruker. At målgruppene kan se hvem du er i den kanalen. Det kan for eksempel handle om å gjøre kommunikasjonen mer direkte og kutte ut vanskelige formuleringer i for eksempel sosiale medier, men på bedriftens hjemmeside kan du tonen og kommunikasjon ha mer sjargong.

Som en konklusjon vil jeg nevne at utgangspunktet for tonen er å finne en overordnet tone som er tilpasset bedriftens eller organisasjonens kommunikasjonsstrategi. Her er det sentralt å finne ut hvilken språkbruk som er mest effektiv med tanke på målgruppene som skal treffes, men også hvilken språkbruk som er mest effektiv med tanke på bedriftens omdømme. Øyvind Bonvik nevner i sin bok “virksomhetens stemme” at bedrifter og organisasjoner sine toner kan variere, men at det finnes noen fellestrekk disse er:

  • Empatisk
  • Personlig
  • Autentisk
  • Mottakelig

Selv om disse kanalene skal være i en miks er mitt siste tips at kundesegmentene dine burde være grunnlaget for din strategi!

Kilder:

https://blogg.markedspartner.no/3-veier-til-okt-synlighet-pa-nett-del-2-fortjente-medier

Kotler, Philip og Edelman, David. 2015. Digital Marketing: Integrating Strategy and tactics with values. New York: Routledge

Finger, Lutz og Dutta, Soumitra. 2014. Ask, measure, learn. USA: O´Reilly.

Nisja-Wilhelmsen, Pål. 2017. Praktisk innholdsmarkedsføring. Oslo: gyldendal