Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I dette
øyeblikk har gruppen min og jeg lansert vår første nettbutikk noensinne. En tid
som både har vært spennende, utfordrende og ikke minst veldig lærerik. Dette er
en del av eksamensoppgaven vi har i faget Digital Markedsføring. Vi er fornøyde
med siden vår og glad for at vi har fått til det på en såpass grei måte, uten
de store problemene. Vi valgte å lage en demo av en nettside og dermed ikke selge
produktene våre og tjene/tape penger på dette prosjektet. Vi ser på dette som
en fin læring og kanskje vi senere tar opp igjen nettsideprosjektet og satser
på et konsept vi har trua på og noe vi kan planlegge over tid. Når det gjelder
denne eksamensoppgaven følte vi at det var om å gjøre å komme på noe så fort
som mulig sånn at vi kunne jobbe godt nok med både siden og oppgaven. Dermed er
det ikke sikkert det vi valgte er det som ville blitt solgt mest, samtidig vet
man aldri.
I det vi
fikk høre tidlig i semesteret at vi først skulle starte å blogge, men også
senere lage en nettbutikk var det mange som begynte å tenke på hvilket fag man
hadde valgt seg nå. Inkludert meg selv. Jeg hadde ingen erfaring med hverken å
blogge eller lage nettbutikk så jeg var veldig skeptisk til dette. Samtidig
liker jeg å utforske nye ting og lære ting jeg ikke kan fra før av, så helt
håpløst var det ikke. Det virket også som vi var i trygge hender og fikk vite
hvordan vi skulle gå fram og fikk den nødvendige kunnskapen og informasjonen
via forelesninger som vi trengte for å kunne gjøre dette.
Dagen vi
startet med å planlegge nettsiden startet vi med å finne ut hva vi ville selge
og hvorfor vi skulle selge akkurat det. Vi fant fort ut at vi ville selge klær
og/eller hodeplagg. Dette er noe vi er veldig opptatt av selv og noe vi bryr
oss om. Dermed var det ett lett valg at nettsiden skulle dreie seg om nettopp
dette. Først var planen å selge gensere, t-skjorter og capser, men vi fant vel
fort ut at vi bare skulle gå for gensere og t-skjorter. Vi tenkte mye, og siden
vi var hjemme grunnet coronaviruset tittet vi ut av vinduet og begynte å tenke
på hva om vi kunne selge noe som er inspirert fra hjembygda vår. Vi så blant
annet den største toppen i vår hjemkommune og begynte å tenke i de baner om å
kanskje ha det som logo. Vi endte opp med et uttrykk fra Solør som heter
«kæru». Dette for å gjøre litt særpreg på klærne og merkevaren.
Da vi startet å sette opp nettsiden var det en forholdsvis enkel greie. Vi var forberedt på vanskelige elementer og mye kluss og tull. Shopify viste seg å være relativ enkelt å forstå og med litt testing og prøving fant vi som regel fram til det vi skulle gjøre uten å måtte slite over lengre tid. Så klart var det ting som tok lengre tid og var mer utfordrende enn andre, men til å være første gangen noen av oss gjør dette er vi veldig fornøyde med resultatet. Vi ville være sikre på at det var bra nok så det tok litt tid før vi lanserte siden, men det var på grunn av at vi ikke ville la den stå åpen med småfeil. Vi ville lansere noe vi kunne være stolte og fornøyde av. Vi er klar over at alt ikke er 100% og at vi har mye å lære for å kunne lage en nettside som er perfekt, men som sagt, i forhold til at vi har så lite erfaring med sånne ting er vi veldig fornøyde med nettsiden vår. Vi ser tilbake på en lærerik periode og vi sa det flere ganger underveis at dette tross alt er ganske spennende tross det lille «sjokket» vi fikk i vinter da vi fikk vite at vi skulle lage nettside på slutten av semesteret.