nicksiri March 21, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal det handle om hvordan
du enkelt kan opprette en nettbutikk som jeg har lært i denne andre delen av
faget digitalisering. Jeg hadde sett frem til dette, og har lært utrolig mye
nyttig og relevant i løpet av denne tiden. Enklere enn man tror. Kan jeg, kan
du!

Veien til en fungerende nettbutikk

For det første trenger man en digital tjeneste
som tilbyr opprettelse av en nettbutikk. Vi fikk vite at vi kunne velge mellom
en digital tjeneste som www.shopify.com og
www.woocommerce.com. Vi ble anbefalt
av forelesere å bruke Shopify fordi tjenesten er enkel og lett å bruke for oss
nybegynnere.

Så hva er shopify?

Shopify er rett og slett en digital tjeneste
som tilbyr opprettelse av nettbutikk. Vi tok selvfølgelig i bruk Shopify, og
det var veldig brukervennlig og enkel. Det var bare å følge instruksene som var
veldig selvforklarende. Det var lett å sette ting som kategorier, det var enkelt
å legge til produktene, det var lett å endre på prisene, det var lett å forstå
ting. Så personlig anbefaler jeg sterkt å bruke Shopify som nybegynner dersom man
skal opprette en nettbutikk. Så der har vi en velfungerende nettbutikk.

Dropshipping eller et lite
varelager?

Hva er dropshipping?

Dropshiping fikk vi høre i forelesning. Dropshopping
er på en måte en leverandør som leverer varene for deg som vi har koblet opp mot
nettbutikken vår via Oberlo.

For eksempel; En forbruker foretar
bestilling fra vår nettbutikk, leverandører mottar bestillingen og sender
produktene til kundene.

Vi tenkte første å bruke til sammen 3 000
kr på å kjøpe inn produktene vi tilbyr. Men etter at vi fikk vite om droppshipping
ville vi teste denne tjeneste ut. En av grunnen til at vi ville prøve
dropshipping var at det vært lave kostnader.  

For å kunne benytte Dropshipping måtte vi
installere en App-tjeneste Oberlo via Shopify. Denne tjeneste
gjør at vi kan koble opp produktene vi ønsker å selge i nettbutikken vår. I
likheten med Shopify var Oberlo også veldig brukervennlig. Vi kunne bare søke
produktene i Oberlo og dermed trykke på ‘’Ad to import list’’ deretter kunne vi
endre navnet, prisen, beskrivelsen og koble opp produktene i nettbutikken vår.

Nødvendig verktøyene

For å optimalisere nettbutikken trengs det ulike
tekniske verktøyene som MailChimp og Stripe. Dette er de mest nødvendige
verktøyene som trengs for å kunne drive en nettbutikk som jeg har lært i
forelesningene.

MailChimp

MailChimp er et digitalt verktøy som kan installeres via Shopify. Dette verktøy tjenesten gjør at vi kan samle inn kunder ved å sette det opp en newsletter på nettbutikken, dersom kundene ønsker å abonnere på nettbutikken. MailChimp lagrer alle e-postadressene, og dermed er det veldig smart måte for nettbutikken å oppdatere kundene med nye produkter og kampanjer på e-post.

Som jeg har lært i timen er E-postmarkedsføring en veldig effektiv måte å markedsføre nyheter, tilbud og kampanjer på. E-postmarkedsføring hadde veldig høy ROI, ifølge statistikk som vist i forelesning. ROI står for ‘’returns on investment’’ det betyr hvor mye man tjener for hver brukt markedsførings krone. For mer om e-postmarkedsføring les gjerne mer på forrige blogginnlegget mitt.

E-postmarkedsføring er en smart
markedsføringsstrategi på grunn av lave kostnader. dersom budsjettet er stramt kan
man ta i bruk e-postmarkedsførings ved å innsamle e-poster via ved å bruke
MailChimp som man kobler opp på nettbutikken.

Stripe

Stripe er en digital betalingstjeneste som kan
installeres på Shopify. Vi har testet ut dette verktøyet, og det var enkel å
sette opp og var selvforklarende. For å sjekke om det funger kjøpte vi produktet
selv, og ser om pengene kommer inn på kontoen eller ikke. Det viste seg at
pengene kom inn på konto som forventet, og dermed kunne vi dele nettbutikken
med venner og bekjente.

Så for å optimalisere nettbutikken med betalingsløsning, kan man ta i bruk Stripe ved bare å installere på Shopify og følge instruksene. Når noen bestiller varen på nettbutikken vår vil vi få varsel på orders på Oberlo, og dermed er det vi som må gjøre jobben videre. Men det er var veldig enkelt, eneste vi trenger var å legge til Oberlo extension som gjør at vi bare trenger å trykke på en knapp ‘’Order product’’ så vil denne tjeneste legge til produktene via Aliexpress som er bestilt av kundene, deretter følger vi instruksene og betaler vi selv for produktene.

Dette er alt en trenger for å kunne opprette en velfungerende nettbutikk. Digitale verktøytjenestene som jeg har nevnt er både smarte og effektive for å kunne gjøre nettbutikken mer optimalt.

Kilder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shopify
(Bilde)

https://www.oberlo.com/  (bilde)

https://en.wikipedia.org/wiki/Mailchimp
(bilde)

https://www.shopify.com/stripe
(bilde)