annikenheskestad June 4, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Under vår siste eksamen i Digital markedsføring har vi jobbet med å utforme en digital strategi for nettbutikken vår Cap Of Norway, samt å bruke analyseverktøyet Google Analytics til analysere disse dataene. Vi har lært hvor nyttig Google Analytics er for alle typer nettsider, og spesielt for oss og vår digitale strategi. Når vi skulle begynne å se på analysene, fant vi ut at dette var veldig bredt og inneholdt mange analyser og tall. Det er derfor individuelt for din bedrift hva som er det viktigste å se på, ettersom det er et hav av analyser du kan bruke.

Vi valgte med det ut 3 analyser som var de viktigste for oss. Disse skal vi gå litt nærmere inn på nå:

Sosiale medier

Vi brukte sosiale medier som en viktig del av strategien til nettbutikken, og har derfor valgt å bruke dette som et eget punkt. Vi postet et innlegg på Facebook for å måle effekten av dette i analyseverktøyet. Vi tok også med en direkte link til nettbutikken, slik at alle som så innlegget kunne klikke seg inn. Etter dette var gjort så vi i Google Analytics at vi fikk 3 nye besøkende i løpet av få sekunder. Vi testet akkurat det samme på Instagram, men fikk ingen sidevisninger. Dette forteller oss at det er Facebook som vi bør fokusere mest på.

Forbrukeratferd

Den andre analysen vi valgte å legge vekt på er brukerinnsikt. Her har en muligheten til å se lenge hver enkel bruker er inne på nettsiden vår. Dette er veldig nyttig da en gjerne ønsker at potensielle kunder skal tilbringe lengst mulig tid på nettstedet ditt. Vi så i analysen at gjennomsnittlig øktvarighet per bruker var på 1,33 sekunder. Noe som er veldig bra. Vi ønsker at alle som klikker seg inn i nettbutikken vår, ikke skal forlate den med en gang. Vi fikk også opp tall på hvor mange nye brukere som hadde vært inne på nettsiden vår, her hadde vi 81,3% nye brukere og 18,3% som har besøkt siden tidligere. Dette kan komme av av våre nye brukere har oppdaget oss via sosiale medier, og da gjerne Instagrams uforskside som styres av algoritmer og baserer seg på hvem du følger og innlegg du selv har likt.

Enheter

Enheter er noe vi også syns er viktig å analysere. Her kan man se hvilke brukere som kommer fra PC, mobil og nettbrett. Viktigheten med dette er å se hvilke enheter som gir oss best resultater. Vi valgte å sette opp en nettbutikk som skal være like brukervennlig på mobil som PC, og når vi fikk opp at 35,3% kommer fra mobil, skjønner vi at brukervennligheten på mobil er bra.

Bilde hentet fra:

https://www.pexels.com/discover/