ninabfagerli May 27, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forbindelse med siste eksamen i Digital Markedsføring har vi tatt 6 ulike kurs i Google Analytics via Google Academy. Kursene vi har gjennomført er

  • Google Analytics for Beginners
  • Advanced Google Analytics
  • Google Analytics for Power Users
  • Introduction to Data Studio
  • Google Tag Manager Fundamentals
  • Google Digital Garage

Kursene er gratis og er et nyttig måleverktøy som sporer trafikken på nettstedet ditt slik at du lettere kan ha oversikt over hvor godt bedriften din gjør det på nett, og optimalisere denne dataen. Vi har lært at ved å bruke Google Analytics vil vi kunne finne riktige strategier til vårt nettsted.
Gjennom å gjennomføre sertifiseringene vil du kunne få et konkurransefortrinn som vil hjelpe deg med å bli synlig på nett, kunne måle resultater av annonser og markedsføre nettsiden på best mulig måte.

I dette innlegget vil jeg gå igjennom hva vi har lært ved å ta sertifiseringene.

Google Analytics for Beginners

Her vil du få innføring i hvordan en setter opp en konto, implementerer sporingskoder og hvordan du enkelt kan sette opp datafilter. Du vil også lære å navigere deg rundt i Google Analytics ved å kunne analysere enkle rapporter og sette opp målene du ønsker å oppnå.

Advanced Google Analytics

I dette kurset vil du lære hvordan data samles inn og blir laget til lesbare rapporter. De ser nærmere på hvordan en bruker konfigurasjoner og hvordan en setter opp mer avanserte analyseteknikker for å analysere blant annet publikumsrapporter, og mer tilpassende rapporter.

Google Analytics for Power Users

I dette kurset vil du få muligheten til å lære avanserte analyseteknikker for å forbedre nettsiden din ved å analyser hvilken trafikk-kilde som gir flest besøkende til nettsiden, tilpasse nettsiden din slik at det er brukervennlig og hvordan en kan forbedre e-handel ytelsen til det maksimale.
Det blir anbefalt å gjennomføre Google Analytics for Beginners og Google Analytics for Power Users før du gjennomfører dette kurset.

Introduction to Data Studio

Her vil du lære hvordan du kan visualisere data for å få innsikt og hvordan du samler og kobler dataen sammen. Du vil også lære hvordan en lager rapporter og hvordan samarbeide med gruppemedlemmene dine. Kunnskapen og verktøyene du får i dette kurset vil gjøre at du greier å lage gode rapporter som kan deles med forskjellige interessenter.

Google Tag Manager Fundamentals

Du vil få innføring i analysere og markedsføringstiltak, og hvordan utfordringer du kan møte på underveis i prosessen. Du vil lære hvordan dette kurset vil forenkle implementerings og administrasjonsprosessen for markedsførere, analytikere og utviklere.

Google Digital Garage

I dette kurset vil du øke kunnskapen din ved å få mer innsikt i digital markedsføring. Gjennom digitale kunnskap, vil nettstedet ditt kunne vokse og øke verdiskapningen. Du vil blant annet lære hvordan du kan forbedre treffene dine på søkemotorer, oppnå suksess med analyser og hvordan få nettstedet ditt til å fungere optimalt på mobilenheter.