Magnus Skogsberg March 13, 2018
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dagens digitale verden og dynamiske miljøer spirer det frem en eller annen nyutvikling eller idé i rekordfart. Til tross for at mange er flinke til å koordinere, være kreative og engasjerende, er ofte tid en knapphet og hver ansvarlige i bedrifter vil ha sitt ord tellende. Det finnes mange verktøy der ute for å hjelpe virksomheter, blant annet Business Model Canvas. Men som følge av mange forskjellige prosesser gjorde Google Venture en samlet forskning og kom frem til magiformelen, Design Sprint.

Boken over skal altså ta det som kanskje er flere års idéutvilkling til å bli en kreativ og engasjerende innovasjonsprosess på kun fem dager, ja fem dager! Men er det så enkelt? I skrivende stund har jeg og min eksamensgruppe i oppgave å starte en nettbutikk, og uten erfaring bærer det på en del utfordringer. Så etter gårsdagens forelesning om Design Sprint med Hanne Birgitte Arntsen og hennes tidligere prosjekt med Evo fitness, er det helt klart verdt å ta verktøyet i bruk for å videreutvikle vårt konsept. Derfor kommer det her en liten intro til Design Sprint.

Hva er Google Design Sprint?

Design sprint er utviklet av Google Venture, Googles datterselskap som investerer i start-ups. Kort forklart er GDS et verktøy for å utvikle nye gode prosjekter som nevnt på kun fem dager. Prosessen tar deg og ditt team gjennom mål, kundereiser, beslutninger, ekspertinverjuer, prototyptesting og mer.

Hanne Birgitte Arntsen

De fem kjapt

Mandag er første dag og den avgjørende dagen for om man skal fortsette prosessen eller ei. Analyserer nå og fremtid, hvilke utfordringer er det. Hvordan ser kundereisen ut. Sett opp Hovedmål og hent inn eksperter på fagområdet for å dele erfaringer og meninger.
Tirsdag er satt opp til inspirasjonshenting fra andres allerede suksessideer. Skisser disse og lag videre to individuelle løsningstegninger for deres konsept.
Onsdag er dagen for å beslutte hvilke løsninger eller deler av løsninger som skal satses videre på. Stem frem den beste ideen og eller la øvrige beslutningstaker ta den endelige avgjørelsen.
Torsdag skal det lages prototype av den valgte ideen. Del ut roller til hvem som skal lage hva til prototypen; tekster, bilder, og så videre. Bruk gjerne Keynote til å lage prototype.
Fredag er satt opp til brukertesting. Design sprint anbefaler 5 forbrukertester. En person har ansvaret for å hente inn forbrukerne (gjort et par dager i forveien). Fortell aldri om hva som skal testes til forbrukeren da det kan legge føringer samtidig som man ikke skal kunne se forskjell på prototype eller ferdig produkt.

Tips til å bruke Design Sprint

Design Sprint tar utgangspunkt i forståelsen av Design Thinking. Det skal være et tverrfaglig team på maksimalt åtte personer. Hensikten med å plukke ut et team på denne størrelsen er for å vektlegge ulik kompetanse og holde effektiviteten oppe. Essensen i arbeidsprosessen er å ikke ta frem notatboken, her skal tanker og ideer skisseres.

Sprintstories

Det viktige med å utføre en slik prosess er at alle er fullt og helt tilstede hele uken. Derfor må andre arbeidsoppgaver legges til side og det anbefales å bruke en klokke aktivt med alarm for å gå videre i stegene.

I hvilke situasjoner bør du bruke Design Sprint

  • Ved liten tid og høyt press.
  • Når man står fast.
  • Ved stor usikkerhet.
  • Når man vil unngå gruppetenkning.
  • Når man har flere ideer og vil sikre riktig prioritering.
  • Hvis teamet sliter med å jobbe smart eller ikke forstår verdien av design thinking.

Fordeler:

  • Kostnadseffektivt.
  • Tidsbesparende.
  • Gjennomføring.
  • Best practices.
  • Idévalidering.
  • Motivasjon.
  • Felles forståelse.
  • Eierskap.

 

Hvis du vil lese hvordan det gikk i prosjektet til Inevo med Evos sprintprosess kan du lese den her.

 

The post Google Design Sprint appeared first on Magnus Skogsberg.

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*