Allia Paraveen February 12, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Bilderesultat for what is google search console

Google search console er en gratis tjeneste som gir deg
masse verdifull informasjon om nettsiden din og alle brukere som besøker din
nettside. Mer spesifikt får du en oversikt over søke trafikken, tekniske status
og generelle oppdateringer som kan hjelpe deg i å holde nettsiden din synlig.

Men hva er forskjell
på Google Analtics og Search Console?

Google Analytics handler mer om hvem som besøker nettsiden
din, altså hvor mange det er og hvordan de kommer til nettsiden din. Det gir
også en oversikt over hva de gjør på nettsiden din.

Search Console fokuserer mer på intern informasjon som
innebærer hvem og hvordan enkelte lenker til nettsiden din, hvilket søkeord nettsiden
din viser i søkeresultatet. Tall oversikten er kanskje det samme men de
behandles forskjellig. Search Console gjør det mulig å linke sammen Google
Analytics slik at du kan se en samlet informasjon i en og samme rapport. Dette muliggjør
maksimering av dataene fra begge kildene. Det som er viktig er at du får en
oversikt over hvilke organiske søke ord som blir brukt slik at det gir deg mest
tilbake i verdi i nettbutikken din.

3 ting du kan bruke
Search Console

Search Console er et nyttig verktøy som kan brukes til å få
en oversikt over viktige områder men under her nevner jeg kun 3 av dem

I Google Search Console kan du legge til sitemap det er en
oversikt over sidene på nettsiden din som er tilgjengelig for roboter og
brukere, dette gjør at du kan få raskere indeksering av nettsiden din, dette er
viktig for en som har en ny nettside fordi du slipper alle URLer som endrer seg
hele tiden som kan virke svært frustrerende.

Du kan også sette opp varsel via epost så hvis det skjer noe
med synligheten din på Google kan du få en melding om det direkte på din epost.
Dette innebærer viktige varsler om du er hacket eller om du er utsatt for
virus.

Det siste jeg vil nevne er internasjonal målretting av
søkeresultatet, hvis du har internasjonale versjoner av domene ditt som com
slik som jeg har kan du da spesifisere hvilket av domene som skal være synlige
for ulike land i Google Search Console, det betyr at du kan skape gode
rangeringer ved å ha en target Country som du ønsker å fokusere på i Search
Console.

Kort sagt gjør dette verktøyet enklere å ha oversikt og
navigere siden din uten at du betaler noe for dette.

Kilder:

bilde hentet fra

https://www.google.com/search?q=what+is+google+search+console&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjcwd3xz7bgAhWkwcQBHeHGC4cQ_AUIDigB&biw=1536&bih=705#imgrc=QULwV0ncoKdZbM:
https://www.webhuset.no/blogg/sjekk-synligheten-til-websiden-din-med-google-search-console/