anettebjorneby February 20, 2019
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Google Search Console er en gratis tjeneste som kan gi deg mye verdifull informasjon om nettsiden din og brukerne som besøker deg. Man får blant annet informasjon om søketrafikk, tekniske status oppdateringer og crawl data som kan hjelpe deg å holde nettstedet ditt synlig så raskt og ofte som mulig. 

For at man skal kunne ta i bruk Google Search Console må man gjennom følgende steg: 

STEG #1: Hvordan kobler man nettsiden til Google Search Console?

Bruk en google-konto og logg inn på Google Search Console. Trykk på «legg til område» og kopier og lim inn nettsiden du ønsker å overvåke. Deretter vil det komme opp en boks som forteller deg at du må bekrefte eierskap av den valgte nettsiden. Her vil det dukke opp flere bekreftelsesmetoder.

De enkleste bekreftelsesmetodene vil være å legge til en HTML-tag på startsiden din:

Kopier taggen som vises i den hvite ruten. 

Gå inn på nettsiden din og klikk på utseende (appearance)- >redigering (editor) -> tematopp (theme header)

Lim inn taggen i <head> delen. Pass på at du limer den inn mellom der det står <head> og </head>. 

Husk å trykk oppdater før du går tilbake på Google Search Console for å bekrefte eierskapet! Om du har Google Analytics eller Google Tag Manager, er dette også en veldig enkel måte å få bekreftet eierskapet på.

Når dette er gjort, og du har fått mail fra Google Search Console Team, kan du gå videre til steg 2. 

STEG #2: Angi et foretrukket domene

Her skal man velge om Google skal bruke «www» eller «ikke-www» versjonen nettstedet ditt. 

Slik gjør du det:
1. Gå inn på Search Console hjemmeside.
2. Klikk på tannhjul-ikonet i høyre hjørnet, deretter «innstillinger for nettstedet».

3. Her kan du velge foretrukket domene

Hvilket av de to foretrukne domene du velger, vil ikke ha noe påvirkning på din SEO (søkemotoroptimalisering). Så her kan du velge det du synes ser best ut. 

Nå tenker du kanskje: Hvorfor har dette noe å si?

Den versjonen du velger her, er den versjonen som vil vises i søkeresultatene. Hvis du velger www-versjonen, vil den dukke opp som nettopp det i søkeresultatet. 

Man kan også velge å ikke ha et foretrukket domene, men det er ikke å anbefale. Det er som Google sier «Hvis du ikke angir et foretrukket domene, kan vi behandle www og ikke-www versjoner av domenet som separate henvisninger til separate sider».

STEG #3: Velg geografisk målretting

Google gjør en god jobb når det gjelder å finne ut hvilket land ditt nettsted er målrettet mot. Dette gjør de ut ved å se på:

1.Din ccTLD (for eksempel: .no for norske nettsider)
2.Adressen som er oppført på nettsiden din
3.Serverplasseringen din
4. Landet du får mest «backlinks» fra
5.Det språket innholdet ditt er skrevet på (norsk, engelsk osv.)

Jo mer informasjon du gir Google, jo bedre er det. Derfor kan det være lurt å velge geografisk målretting på Google Search Console. Dette steget gjelder mest for de som har .com og .org da disse to er generisk toppnivådomene. Man kan da hjelpe Google med å finne ut hvilket land som er viktigst å nå for deg og nettstedet ditt. 

Har man et landskodet toppdomene (som for eksempel .no eller .se) er det allerede knyttet til en geografisk region og du får dermed ikke mulighet til å spesifisere hvilket land du ønsker å nå. 

Har du .com eller .org kan du følge disse enkle stegene: 

1.Gå inn på Search Console hjemmeside.
2. Under søketrafikk klikker du på noe som heter internasjonal målretting
3. Deretter trykker du på «Land»
4. Velg landet du ønsker å nå

STEG #4: Koble Google Analytics til Google Search Console

Det er en enkel måte å få søkeorddataene på, og det er å koble Google Analytics til Google Search Console-kontoen din. 

Slik gjør du det:

1. Gå inn på Google Analytics kontoen din, og klikk deretter på «Administrator» knappen nederst på menyen til venstre. 
2. Klikk på «områdeinnstillinger»

3. Skroll deg nedover siden til du finner «Juster Search Console» og klikk på den.

4. Trykk deretter på «legg til».
5. Det vil da dukke opp en ny side og her trykker du lagre. 

Når dette er gjort, er du ferdig! Nå er Google Analytics kontoen din knyttet til din Google Search Console.

STEG #5: Sjekk etter sikkerhetsproblemer

Sjekk om du har noen sikkerhetsproblemer som kan skade nettsidens SEO. For å gjøre dette, klikker du på «sikkerhetsproblemer» som ligger på menyen til venstre.

Vanligvis vil det ikke dukke opp noen sikkerhetsproblemer, men det er verdt å sjekke det i tilfelle. 

STEG #6: Legg til nettkart

Hvis du har en liten nettside, trenger du nødvendigvis ikke å legge til nettkart på google. Har du derimot en større nettside er nettkart nøkkelen. Uansett om du har liten eller stor nettside, så skader det ikke å legge til et nettkart. 

Slik gjør du det: 
1. Last ned en plugin som heter Yoast
2. Når du har gjort det, går du inn på Yoast. Klikk deg videre inn på «features» og sørger for at XML sitemaps står på «on».

3. Klikk på spørsmålstegnet ved siden av XML sitemaps og trykk på linken «See the XML sitemap».

4. Kopier det som står etter nettsideadressen din. 

5. Deretter går du tilbake til din Google Search Console-side.
6. På menyen til venstre klikker du på sitemaps/nettkart. 

7. Lim inn URL koden under «legg til et nytt nettstedkart».

Google vil gi beskjed om noe går galt i fremtiden.

Kilder:
https://backlinko.com/wp-content/uploads/2018/09/backlinko-google-search-console-guide.pdf

The post Google Search Console – Oppnå bedre resultater på Google søk appeared first on .