Henriette Gulvik May 20, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I denne ukens blogginnlegg har vi fått i oppgave å skrive om Growth Hacking. Growth hacking er kanskje fremtidens måte å markedsføre seg på, og jeg vil enkelt forklare denne typen markedsføring da det absolutt er en måte å tenke utenfor boksen.

Vi har vel alle brukt Google sin søkemotor til å søke på ulike ting, enten om det er beste hotellet i Mykonos i Hellas eller hvor man får kjøpt Air pods. Som man da kanskje legger merke til vil det komme opp 2-3 annonser øverst i søket på ulike organisasjoner eller bedrifter. Dette er da annonser som er blitt betalt for. Disse organisasjonene eller bedriftene kjøper seg annonseplasser basert på diverse søkeord de ønsker å gjennkennes med. For hvert klikk disse annonsene får, må bedriftene betale en sum til Google for å kunne havne på “førsteplass”. Denne prisen er nok så høy, da det kan koste opp mot 1700 norske kroner for annonsene per klikk. Denne summen kan selvsagt variere i forholdt til hvilken annonse det er snakk om, men bedriftene må likevel betale en sum for hvert klikk. De store organisasjonene benytter seg også av store tradisjonelle markedsføringskampanjer, med tv- og radioreklamer, plakater og annet som har høye kostnader. Da tenker du kanskje hvordan nyoppstartede organisasjoner i det heletatt skal ha sjangs til å konkurrere mot de allerede eksisterende bedriftene som har god økonomi? Jo, nettopp Growth hacking

Du growth hacking au growth marketing – FredCavazza.net
Bilde hentet fra FredCavazza.net

Growth Hacking handler i det hele og det store om å tenke utenfor den vanlige markedsføring boksen vi allerede er vandt med. Man er nødt til å se på nye muligheter og gjøre det litt utenfor komfortsonen. Nettopp fordi man kanskje ikke har nok av midler til å ha store markedsføringskampanjer som koster skjorta. Istedenfor er det viktig å benytte seg av kreativitet, analyser, målinger og testing for å skape oppmerksomhet rundt tjenesten eller produktet. Målet med dette er å få det til å spres viralt gjennom sosiale medier. På grunn av allerede eksisterende algoritmer på for eksempel Facebook, kan man lett teste og tilpasse produktet slik at vi når den målgruppen vi ønsker. Det er ikke selve markedsføriongen som skal føre til vekst, men produktet eller tjenesten bedriften eller organisasjonen selger.

Growth hacking er enda ganske så ukjent i Norge, men jeg er sikker på at det kommer til å bli mer av denne typen markedsføring fremover. Visste du at blant annet AirBnb, Twitter, Kahoot og facebook benytter seg av dette? Håper du lærte litt om hvordan Growth Hacking fungerer.

/Henriette

Kilder:

https://grunderbloggen.e24.no/2015/01/28/legg-ned-markedsavdelingen-na-er-det-growth-hacking-som-gjelder/

http://modenogmystisk.blogspot.com/2016/01/er-du-en-growth-hacker.html