sara.dahlmann June 8, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da var det på tide med et nytt blogginnlegg, er kanskje etter fristen men bedre sent enn aldri er et ordtak jeg lærte når jeg var mindre. Så her kommer et innlegg om hva growth hacking er. Dette er også et tema som er ganske relevant for klassen jeg går i for tiden, for vi holder nemlig på å opprette en nettbutikk, men dette er også relevant for mange andre som har startet et prosjekt ved å opprette en egen bedrift. 

Og med eksamen i bakhodet setter jeg meg inn i hva nemlig «Growth Hacking» er? Hva er det bra for, og hvordan kan dette hjelpe en i konkurransen mot større bedrifter med resurser som overgår det meste? 

Det er ikke alltid det er lett å starte en ny bedrift og det kan dukke opp flere utfordringer i en slik prosess og dette er noe vi i eksamens gruppe har fått oppleve når vi https://klokkeremmer.net, ettersom vi er nye innen dette feltet og har ikke så mange resurser, for oss er det viktig at veksten akselerer i høyt tempo noe vi håper vi får til og dette er for å for resurser underveis i prosessen. Derfor kan jeg si at Growth hacking passer et godt utgangspunkt for en bedrift som det eksamensgruppen har startet med, hvor strategien ligger i å skaffe mange brukere av produktet sitt en overhodet mulig på kortest mulig tid. https://optinmonster.com/glossary/growth-hacking/

Growth Hacking 

Hensikten med Growth Hacking er å kunne markedsføre produktet sitt uten de største resursene som gjerne de større selskapene kan benytte seg av, men kan få en litsvarende effekt som disse. Det legges da vekt i at man skal gjøre produktet at produktet i seg selv skal sikre veksten, ikke markedsføringen av det nye produktet. I dette er du da avhengig i at folk kjøper produktet ditt fordi de liker produktet, og ikke fordi de synes markedsføringen er interessant. Målet her er å produsere et produkt som kunden er så fornøyd med at de dele dette på sosiale medier frivillig eller til venner, familie og klassekamerater og eller kollegaer. «En growth hacker bruker blant annet sine kunnskaper om koding, utvikling, analysering, optimering, innhold og testing for å markedsføre produktet eller tjenesten.» (Slette, 2015). Dette er da en av grunnen for at en slik type metode er lurt og tas i bruk av nye bedrifter, da er det typisk at de har tilgang allerede til de overnevnte punkene fra før av selv om de kanskje har lite penger på bok. 

Et bilde som inneholder enhet

Automatisk generert beskrivelse

Figur

GROWTH HACKING I NORGE

Det er ikke så alt for mange eksempler på vellykket Growth hacking i Norge da dette ikke er en veldig utbredt strategi å bruke. Men det er flere bedrifter i Norge som bruker en viss form for Growth Hacking i strategien sin uten at dette er hovedfokuset deres og et selskap som har lykkes med dette i stor grad i Norge er Kahoot. 

Dette er en quiz- nettside som har basert markedsføringen mest på WOM, noe som har fungert godt for dem. Den strategien de har gått ut fra at de jobbet for å skaffe en fast bruker av tjenester, men igjen er dette et quiz-program og man spiller som oftest ikke det alene. Det vil si at denne ene faste brukeren vil føre quiz-programmet videre til venner og familie, som gjør igjen at disse fører dette til sine venner og familier. 

Man kan se på i ettertid at kahoot at klart denne strategien veldig bra, uten at de har brukt noe markedsføring på en aggressiv måte. Jeg synes kahoot er veldig morsomt, det gjør kjedelig læring mere utholdende og noen ganger morsomt men igjen kan dette brukes til andre formål enn skole, kan gjorde brukes til morro. 

Hvis man ser på internasjonalt 

Et eksempel utenfor Norge som har hatt suksess med denne type strategien er Airbnb. Airbnb.com er en kjent nettside det man kan «leie/låne» til andre privatpersoner, typisk er å leie i noen netter fordi dette er som regel billigere enn hotell. Airbnb var den første aktøren innen dette markedet med denne alternative løsningen til hotellene, så hadde de en et solid grunnlag for å gjøre det stort. Airbnb som bedrift ble startet i 2008 men allerede i 2014 hadde nettsiden over 10 millioner gjester og 550 000 forskjellige leiligheter rundt om i verden som som var klare til utlån/utleie

Det som måtte til for at grunnleggeren av Airbnb skulle slå gjennom med denne ideen måtte de tenke utenfor boksen. De hadde ikke pengene som trengtes for å kunne markedsføre dette gjennom reklamer på facebook og google o.l. Det var derfor de ble tvunget til å tenke utenfor boksen! I 2010 gjennomførte airbnb den mest kjente «growth hack» da de klarte å implementere sine annonser på airbnb, til å dukke opp automatisk også opp på det som heter Craiglist noe som er Amerikas svar på Finn.no. Denne siden hadde hadde noe sin airbnb ikke hadde, nemlig en helt haug med brukere. Dette var begynnelsen på den kjente siden airbnb.com, som i dag er ekstremt vellykket. 

Oppsummert

Denne type strategi nemlig «growth hacking» er en god strategi og bruke for startup-bedrifter for å kunne måle seg opp mot de store bedriftene som allerede er ute på markedet. I denne strategien bruker man kunnskap man har tilegnet seg på en innovativ måte, slik at man når ut til flest mulig, på billigst måte. Som nevnt over er målet og kunne reklamere for produktet sitt overalt, for å bære produktet via markedsføringen, men eller stikk motsatte å bære markedsføringen gjennom produktet. Men selger ikke produktet så bra som man hadde håpet? Se på hva som gjør at folk ikke kjøper produktet, ikke press på og bruk enda mere penger på reklame. 

Det finnes flere tilfeller på at denne type tilnærminger fungerer, og at man ikke nødvendigvis må ha en haug med ressurser for å påvirke markedet. Man trenger i hovedsak bare et bra produkt som folk er villig til å kjøpe, og en smart ide over hvordan man skal få folk til å prøve produtket ditt i utgangpunktet. Dette er informajsom som eksamens gruppa mi har tenkt over med tanke på nettbutikken vår, og kommer til å ha i bakhodet ved en eventuell oppstart av ny bedrift enten for meg selv eller med andre. 

KILDER

Slette, Kjartan. «Legg ned markedsavdelingen, nå er det Growth hacking som gjelder» Grunderbloggen. 28.01.2015 https://grunderbloggen.e24.no/2015/01/28/legg-ned-markedsavdelingen-na-er-det-growth-hacking-som-gjelder/Hentet 24.05.2020

https://growthhackers.com/growth-studies/airbnb