ehaugsen mai 24, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal forklare hva growth hacking er og nytten
av det. Du vil markedsføre din business, men du har ikke like stort budsjett
som dine konkurrenter. Hva burde du gjøre?

https://unsplash.com/photos/MdexOj4D-MU

Growth hacking kan forklares som en hyppig eksperiment
prosess, der du kontinuerlig endrer deg innen egen markedsføring, for å vokse fortere.
Det fine med growth hacking er at det involverer alle kanaler i den bedrift. Ikke
bare markedsføring, men også Produktet, prosjektering og salg. Tradisjonell markedsføring
handler om å skaffe trafikk på for eksempel en nettsiden og derfra kan designere,
utviklerne og selgere ordne resten. For å vokse kjappere må disse jobbe sammen.
For å beskrive det enda mer spesifikt er det et tankesett for å finne ut
hvordan din bedrift skal kunne vokse på en kostnadseffektiv måte. En growth
hacker analyserer, måler og tester ulike strategier for å kunne nå vekstmålene
som er satt. 

Eksempel:

Dropbox, da de startet satset på google annonser. Deres produkt
kostet et sted mellom 40-50 kr, men det kostet dem godt over tusen lappen for å
tilegne seg kunder. Dette ble aldri vellykket, i forhold til der de er i dag. Derfor
begynte de å belønne eksisterende kunder med ekstra lagringsplass, dersom
brukerene vervet nye brukere til plattformen. I tillegg til at brukere også begynte
å oppgradere lagringsplassen. I 2009 vokste selskapet fra rundt 3 millioner
kroner til 500 millioner kroner i 2016.  de
økte også synligheten betraktelig i sosiale medier ved å gi den samme fordelen
til brukere som koblet til Facebook og deres Twitter konto.

AARRR-modellen

AARRR-modellen beskrives som et viktig område innen growth hacking for en nettbutikk. (Medium)

Acquisition – Å få folk til finne selve
nettbutikken. Dette er ofte “typiske” digitale markedsføringsaktiviteter som
SEO, SEM, blogging, annonser i sosiale medier og digitale medier, influencere
osv.

Activation – Å gi et godt førsteinntrykk av
nettbutikken hvor besøkende skjønner hva som selges når de ankommer siden.
Besøkende skal få en aha-opplevelse når de kommer til nettbutikken
din.

Retention – Å sørge for at kunder forblir
kunder. Sørge for at besøkende og kunder kommer tilbake til nettbutikken, selv
om de har kjøpt eller ikke.

Revenue – Å sørge for at det er enkelt å betale
for produkter og registrere seg i nettbutikken. Brukeropplevelsen i
betalingsprosessen er kritisk for enhver nettbutikk.

Referral – Legge til rette for at det er enklere
for kunder å anbefale nettbutikken eller et produkt fra nettbutikken til sine
venner.

En vekststrategi går ut på å bruke AARRR-modellen for å peke på vekstområder og aktiviteter som du bør utføre for å skape vekst.

Kilder:

https://medium.com/inligo/growth-marketing-hva-er-det-de2d8d044078

https://www.inc.com/adam-heitzman/6-growth-hacking-successes-that-catapulted-business-success.html