Juliehopp May 21, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dag dreier markedsføring seg om enhver kontakt en person har med en bedrift. Kontakten kan være via nettsiden, betalte annonser, innlegg i sosiale medier, eller gjennom produkter og tjenester bedriften tilbyr.

Hva er growth hacking?

Growth hacking eller vekst hacking er et begrep for strategier som kun fokuserer på vekst. En growth hacker bruker blant annet sine kunnskaper om koding, utvikling, analyser, optimering, innhold og testing for å markedsføre produkter eller tjenester. Strategien brukes ofte tidlig i en oppstartsfase av et prosjekt, der formålet er å vokse raskt. «Målet er å maksimere markedsaktivitetenes og produktets evne til å holde på kunder og få flere kunder uten å bruke mer penger på betalte markedskanaler» (Kazonza 2018). Metoden er særlig godt egnet for startups, som typisk har lite penger på bok (Slette, 2015).

Å komme på førstesiden på Google kan bety økning i salgsinntekter verdt hundre tusen, derfor er dette svært dyrt, men kanskje også et fremtidig mål for mange store bedrifter. Bedrifter som kjøper annonseplasser basert på ulike søkeord som de ønsker å bli gjenkjent med, betaler i dag opp mot 2000 kr per klikk. For mange nyoppstartede bedrifter vil det oppleves så og si umulig å utkonkurrere de største bedriftene og oppnå vekst, hoevdårsaken ligger trolig i at det er for dyrt. Growth hacking viser til eksperimentering, kreativitet og testing. Du går bort fra den tradisjonelle markedsføringen og legger vekt på kreativitet. Growth hacking egner seg derfor utmerket for dem som er villige til å gå et steg utenfor komfortsonen uten å bruke virale pengesummer.

Hypergrowth.consulting - Full Stack Growth Hacking and Marketing ...

Hvorfor skal du bruke Growth hacking?

  • for å finne nye måter å vokse eller hindre kundefrafall på
  • hvis du vil jobbe raskere, mer iterativt og datadrevet
  • hvis du ønsker et alternativt/supplement til tradisjonelle markedskanaler

Du kan lese mer om hvorfor du skal benytte deg av growth hacking her.

Markedsføring på en ny måte

Ved anvendelse av growth hacking, må man se på nye muligheter og måter å markedsføre seg på. Gode markedsføringskampanjer er dyrt og dermed nedprioritert blant mange bedrifter. Av den grunn bør man prioritere å tenke kreativt, måle, analysere og teste for å skape oppmerksomhet rundt produktet eller tjenesten. Det er ikke selve markedsføringen som skal føre til at bedriften vokser, det er produktet eller tjenesten som den bestemte bedriften tilbyr. Dette er noe av tankegangen ved growth hacking. Målet er at spredningen skal skje gjennom for eksempel sosiale medier. Produktet skal helst være så bra at folk deler det videre frivillig på sine sosiale kanaler, snakker om det og anbefaler det til venner og bekjente. I dag finnes det algoritmer på både Facebook og Instagram som bidrar til å gjøre det enkelt å teste og tilpasse produktene og tjenestene sine slik at rett målgruppe blir eksponert for innholdet til bedriften. Produktene og tjenestene som selges bør løse et kundeproblem eller i det minste få kunden til å erkjenne at han eller hun har et problem eller et behov som må løses. På den måten vil det sannsynligvis oppleves lettere å oppnå salg og interesserte kunder. Ved growth hacking legger man mer vekt på at produktet i seg selv er det som skal sikre vekst, produktet skal aller helst markedsføre seg selv.

I dag benytter flere bedrifter seg av growth hacking. Eksempler er Facebook, Google og AirBnb. I Norge har vi færre eksempler på virkelig vellykket bruk av denne typen markedsføring. Men i fremtiden vil vi sannsynligvis se fler eksempler på norske selskaper som benytter seg av strategien.

Image result for growth hacking

Kilder:

https://medium.com/inligo/growth-marketing-hva-er-det-de2d8d044078

https://www.google.com/search?q=growth+hacking&newwindow=1&sxsrf=ALeKk01LVBO9oOJ8mdm50R3eiItRrK5J9A:1590062870460&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjqs8Hk9cTpAhVBx4sKHdxaCxcQ_AUoAXoECAwQAw&biw=862&bih=874#imgrc=GKLUyNqy0NrHAM