karolinegjerdingen May 20, 2020
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Denne uken har vi fått i oppgave å skrive om Growth Hacking, hva dette er og hvordan det fungerer.

Du tar mest sannsynlig i bruk google når du skal søke opp noe. Enten du er på utkikk etter ny mobil eller skal booke sydenferie. Når du tar i bruk denne søkemotoren vil det da dukke opp annonser fra forskjellige organisasjoner. Disse annonsene er betalt for og det er organisasjonene selv som har betalte for disse plassene. Disse prisene er i dag skyhøye. Hvordan kan da nyoppstartede bedrifter, som ikke har mye penger, klare å konkurrere med de allerede store bedriftene?

Hva er Growth Hacking?
Growth Hacking handler om å eksperimentere, teste og analysere. Du går bort fra den tradisjonelle markedsføringen og legger mer vekt på kreativiteten. Du ønsker å finne andre måter som gjør at produktet eller tjenesten din når ut til målgruppen. Det bli bare større og større konkurranse mellom bedrifter, og for nyoppstartede bedrifter kan det være vanskelig å oppnå vekst. Bedrifter med lite penger i oppstartsfasen er nødt til å være kreativ og finne nye måter å fange oppmerksomheten til målgruppen.

Det beste er å gjøre produktet du selger bedre, istedenfor å prøve å selge noe folk ikke ønsker. Gjør produktet så bra at det markedsfører seg selv. Man legger mer vekt på at produktet i seg selv skal sikre vekst, ikke markedsføringen. Målet er å ha et produkt som folk frivillig deler videre på sosiale medier som Instagram og Facebook, og snakker om og anbefaler videre til venner og familie. Man må også klare å omstille seg dersom bedriften ikke vokser. Er det er kanskje et dårlig produkt? Dersom folk ikke er villig til å betale for produktet og det er vanskelig å selge, kan det være at man må justere det. Det er mange bedrifter som kun fokuserer på den opprinnelige ideen og bruker for mye ressurser på et produkt som folk ikke vil ha.

I 1996 ble Hotmail verdens første eksempel på Growth Hacking. De oppnådde en økning fra 20 000 til over en million brukere på 6 måneder ved å bruke deres eget produkt til å reklamere. I hver mail som ble sendt fra brukerene sto det at du kunne opprette gratis mailkonto hos Hotmail. De unngikk å bruke masse penger og ressurser på markedsføring, likevel resulterte det i vekst. Mange av de store internettbaserte produktene har ikke brukt en eneste krone på tradisjonell markedsføring.

Growth Hacking er svært relevant og da spesielt for bedrifter som er i oppstartsfasen. I startfasen har man lite eller ingen penger men har behov for eksponering og markedsføring. Lite penger og behov for markedsføring går ofte dårlig sammen, men for å oppnå målet kan løsningen være Growth Hacking.

Kildene jeg har tatt i bruk:
https://grunderbloggen.e24.no/2015/01/28/legg-ned-markedsavdelingen-na-er-det-growth-hacking-som-gjelder/
http://www.kiaer.no/growth-hacking-fremtidens-markedsforing/
https://medium.com/inligo/growth-marketing-hva-er-det-de2d8d044078
http://modenogmystisk.blogspot.com/2016/01/er-du-en-growth-hacker.html